Profetikus álmok.
Hogyan emlékezzünk
vissza
álmainkra.
Voltak már profetikus álmai?
Próbálja ki ön is!
Vannak
jövőbe látó álmai?
Először talán meglepetten azt
válaszolja: „Ugyan
már, nincsenek." Esetleg válaszát a
következőképpen helyesbíti:
„Még ha
vannak is, akkor sem emlékszem efféle
álmokra. Én mégis perbe
szállok
állításom
igazáért, miszerint mindannyiunknak
vannak a jövő eseményeit
megjósoló álmai, azonban a
legtöbbször elfelejtjük őket.
Éppen
emiatt az álmok által
közvetített értékes
tudás is rejtve marad
előttünk. Nagyon is lehetséges, hogy
álmaiban ön is bepillantást nyer a
jövőbe, melyről ébrenléti
tudatállapotban nincs ismerete. Ez a tudás
mégsem teljesen elérhetetlen
számunkra. Vannak olyan technológiák,
melyek segítségével tudatosan
megtapasztalhatjuk ezeket az álmokat, és
az ebben a fejezetben felsorolt
kísérletek lehetővé teszik, hogy
jelentős sikereket könyvelhessenek el ezen a
területen.
A profetikus
álom az, amelyben a jövőre vonatkozó
értékes információt kapunk.
A
profetikus álom, ha a jövő eseményeit
láttatja velünk, lehet látnoki
álom is. Bármely álom lehet
látnoki - ilyenkor álmunkban egy olyan
eseményt hátunk, mely bár
térben máshol játszódik, de
időben éppen
akkor zajlik, mint amikor mi látjuk azt álmunkban
-, de nem profetikus.
A
következő három tényező
megléte esetén tekinthető egy profetikus
álom
tudományosan igazoltnak. Az álmot,
megálmodását követően olyan
gyorsan,amilyen gyorsan csak lehet, el kell mondani egy
másik
személynek. Megbízható
bizonyítékokra van szükség
arra vonatkozóan,
hogy amit az illető álmában
látott, az később a
valóságban is
megjelent, megtörtént. Be kell tudni
bizonyítani, hogy a meglátott
információ, tudás
semmiképpen nem juthatott birtokunkba a
hétköznapi
érzékelési tapasztalatok
segítségével.
Ha az itt felsorolt
feltételek
elbátortalanították volna
önöket, hadd említsem meg, hogy
ezen feltételek ellenére elismert okkult
társaságok több ezer
profetikus álmot dokumentáltak
világszerte. A
megbízható barátoktól
és
rokonoktól, első kézből
származó esetek
minden bizonnyal meggyőzőbben
bizonyítják majd az efféle
álmok
létezését és
értékét.
Azt
javasolom, hogy elsőként kérdezgessék
végig ismeretségüket,
családjukat és barátaikat.
Meg fogják látni, az emberek mennyire
örülnek, hogy beszélhetnek
élményeikről. A személyes tapasztalat
felnyitja majd szemüket, és
belátják, előzetes
feltételezésükkel
ellentétben, mennyire nem szokatlanok az efféle
álmok. Mégis, meg kell
értenünk, hogy, hacsak
részletesen le nem írtuk az
álmokat, azok
semmiféle tudományos hitelt nem
érdemelnek. Saját érdekükben,
minden
velünk megosztott Profetikus álom
esetében vegyük figyelembe a fent
említett tényezőket, és
érvényességüket eszerint
ítéljük meg.
Férjemmel
együtt nagyon büszkék vagyunk, hogy a
nemzetközileg elismert
szobrászt, Mr. Ernfred Andersont barátaink
közt tudhatjuk. Ő osztotta
meg velem a következő álom
történetét. 1918 egyik szombat
éjszakáján
álmában fiatal
húgát egy érckoporsóban
látta halottan. Húga
Svédországban élt
akkortájt, míg Mr. Anderson New York Cityben.
Amennyire ő tudta, húga kitűnő
egészségnek örvendett abban az időben.
Huszonkét évesen egy kisbaba
édesanyja volt. A rákövetkező
éjszakán,
vasárnap tíz-tizenkét ember
vendégeskedett otthonában, akikkel
megosztotta álmát. Hétfőn
táviratot kapott, miszerint húga szombat
éjszaka, az álom estéjén
elhunyt.
Évekkel később Mr. Anderson
találkozott halott húga
lányával, aki akkorra fiatal
nővé fejlődött. A
lány elmesélte, hogy családja gyakran
felemlegette anyja halálát,
amikor utolsó szavait, a távoli New Yorkban
élő fivéréhez, Ernfred
Andersonhoz intézte. Ebben az esetben tehát az
álmon keresztül Mr.
Anderson jelentős információhoz jutott, azaz
testvére halálhíréhez.
Még
azelőtt elmesélte álmát a
vendégeknek, mielőtt táviratban
értesült
volna a halálhírről.
Az ilyesfajta álmokra szinte
kivétel
nélkül
mindig emlékeznek. Az álom érzelmi
töltése ugyanis annyira élő
és
zavaró, hogy nagyon mély benyomást
tesz az emberre, és még éber
tudatállapotban is emlékszünk a kapott
információra.
Mi a helyzet a
jelentéktelenebb,hétköznapi
eseményekkel?
Vajon bepillantást nyerhetünk az
álmok segítségével a
valóság
evilágibb eseményeibe is? Tapasztalataim
alapján azt kell válaszolnom,
hogy IGEN.
Mégis gyakorta előfordul, hogy ezek az
álmok nem
maradnak meg a tudatosság szintjén, mert
az előre látott események
annyira lényegtelenek, mint azok, melyek aztán
megtörténnek. Hogyan
tekinthetünk mégis egyetlen
jövőbe látó eseményt
is érdektelennek?
Az
efféle álmok gyakoribbak, mint izgalmasabb
társaik, mégis, mivel
annyira beleillenek hétköznapi
viselkedési mintáinkba, nem szentelünk
rájuk figyelmet, hacsak az előre látott
esemény nagyon, feltűnően
rövid időn belül be nem következik.
Például egy másik barátunk,
Dorothea Piry Masters megálmodta férje
prémiumának pontos összegét.
Az
összeg annyira magas és elképzelhetetlen
volt, hogy a feleség azonnal
megosztotta álmát férjével.
Két héttel később, amikor a
prémium
megérkezett, pontosan azt a mennyiséget
látták viszont, amit a feleség
megálmodott.
A szomszédunk például azt
álmodta, hogy férjével
együtt a Westmount sugárúton,
Elmirában egy házat nézegetnek. A
család
akkoriban lakásra vadászott,
éppen ezért nem tűnt fel a feleségnek
ez
az egyszerű álom, habár megemlítette
férjének. El is felejtette már,
amikor a hét végén az
ingatlanügynök felhívta, hogy
tekintsenek meg
egy házat a Westmount sugárúton.
Ugyanennek a szomszédunknak a
férje
mesélt el nekem egy számomra meglehetősen
szokatlan természetű, újra és
újra visszatérő álmot.
Ülésrendeket álmodik meg,
melyek aztán a
legapróbb részletekig beteljesednek.
Például megálmodta, hogy
néhány
barátjuk meglátogatta őket, és
látta előre, mely helyeken ülnek le a
kanapéra vagy a székekre.
Így is történt, a
barátok
eljöttek, és
ahogy kábán figyelte őket, látta, hogy
pontosan azokra a helyekre ülnek
le, ahová álmában. Még
vakáció alatt is ilyesmit álmodik. A
barátok,
családtagok pontosan azokra a helyekre ülnek,
melyet megálmodott.
Felháborodottan mesélte el ezeket a
tapasztalatokat, és sajnos nem írta
le az álmokat, és nem is osztotta meg azokat
senkivel.
Egyik
éjszaka Robert a következőket
álmodta.
Három embert vitt autóján a
havas domboldalon lefelé. Erősen havazott,
és az
út állapota
meglehetősen kedvezőtlen volt. Álmában
az utasoknak
kommentálta a
veszélyes helyzetet. Majd az előtte haladó
jármű
nem tudta bevenni a
kanyart és összetört. Robert
leírta
álmát, és nekem is elmondta.
Mindannyian nevettünk, mert úgy gondoltuk, ez az
álom nem lehet
látnoki, hiszen télen
játszódott, és
most csodálatos időjárású
április
van. Négy nappal később,
húsvétkor Robert
szüleit láttuk vendégül
ebédre. A délután során
hirtelen vihar
kerekedett, és néhány
óra
leforgása alatt mindent befedett a hó.
Úgy
döntöttünk, hogy
hazavisszük az idős embereket, akik egy távolabbi
városban éltek. így
is tettünk, majd visszafordultunk. Az útviszonyok
pontosan
megfeleltek
az álomban látottaknak. Ahogy az egyik kanyart
bevettük, láttuk, amint
egy autó leszaladt az útról. Robert
megjegyezte,
mennyire nem tanácsos
ilyen körülmények között
vezetni.
Dorothea Piry Masters egy másik
álomról is beszámolt.
Álmában látta, amint egy
papírfecnit olvas, egy
banki értesítést, melyben
tudatják vele, hogy 3,61 dollárral
túllépte
számlájának keretét.
Mivel még emlékezett az
álomra, reggel
megnézte
a csekkfüzetét. Az egyenleg 44 dollár
volt. Egyébként is dolga akadt a
bankban, tehát bement, és megkérte a
hivatalnokot, ellenőrizze a
számláját. S ekkor kézbe
kapta a cetlit, melyen az állt, hogy a
számlát
3,61 dollárral túlterhelték. Nagyon
valószínű, hogy az álom
kapcsolatban állt a személyes
tudatalattijával, de ettől eltekintve
meglehetősen gyakorlatias adatot közölt.
A most következő álmom
története ugyancsak érdekes. Az egyik
idős szomszédomról szól. A
hölgy
fekete kosztümben állt egy
kórház
lépcsősorán. Tőle balra egy
lépcsősor, jobbra pedig egy részben
körülkerített
ajándékbolt volt
látható. Szomszédom sírt,
szeme nagyon vörös és szomorú
volt, és csak
annyit mondott, hogy el fog menni, pedig nem akar. Reggel
aztán
elmeséltem férjemnek az álmot,
és le is írtam azt. Kicsivel később
elszaladtam a hölgyhöz, aki
könnyező szemekkel mesélte, hogy be kell
feküdnie a kórházba, mert megműtik a
szemét.
Robert és én épp
hogy
csak megérkeztünk a maine-i
vakációból, és nem is
láttuk a
szomszédot
egészen az álom előtti napig. Később
aztán,
amikor súlyosan betegen
kórházba
szállították,
meglátogattam. Bár soha életemben nem
jártam
abban a kórházban, de ott volt a
lépcsősor
és jobbról az
ajándékbolt,
melyeket álmomból ismertem.
Ez az álom ugyancsak mély benyomást
tett rám,erős érzelmi
töltésének
köszönhetően, viszont a kevésbé
érzelmes álmokat gyorsan elfelejtjük.
Amikor például Mr.
Anderson beszámolt nekem halott
húgára
vonatkozó álmáról, egy
másik
álmot is elmesélt futólag, melyben
egyik
barátjával Picas-
sóról
beszélgettek. Abban az időben egy
galériában dolgoztam, és Mr. Anderson
még a kezdeteknél bejött
hozzám, hogy az aznap reggel egyik
barátjától
kapott Goya-nyomatot megmutassa. Megállítottam
Mr. Andersont és
megkérdeztem tőle, hogy a Goya-kép ugyanahhoz az
emberhez tartozik-e,
mint akiről álmodott.
Zavartan igennel válaszolt. Soha nem
jött
rá az összefüggésre. Azaz arra,
hogy az azon a
reggelen kapott nyomat
kapcsolatban állt az előző esti Picassóval
kapcsolatos
álmával.
Leszámítva, hogy egy kisebb
torzítás
hatására a két művész,
Picasso és
Goya neve összekeveredett, ez az álom igen
figyelemreméltó.
Nos, mi
a helyzet önnel, kedves olvasó? Nagyon gyakori
eset, hogy az efféle
álmok halvány szikrája az
ébredés utáni pillanatban
még velünk van,
majd eltűnik. Amennyiben az előre látott
események néhány napon belül
bekövetkeznek, minden bizonnyal emlékezni fogunk
álmunkra. Máskülönben
elfelejtjük őket. A legtöbb esetben egyszerűen csak
elfelejtjük az
álmainkat. Az első általam javasolt
kísérlet segít
visszaemlékezni az
álmokra, és segít felismerni a
bennük rejlő információt. Ezt a
módszert
1927-ben J. W. Dunne, majd később más
kutatók is alkalmazták.
Egyik
ismerősöm meg volt győződve róla, hogy ő soha nem
álmodott. Nem
emlékezett rá, hogy valaha is álmodott
volna. A
tudatos elme erejének
kirívó esete ez, amikor képes a
tudatalatti
információit teljesen
elrejteni. Ismerősöm megígérte, hogy
követi
utasításaimat, és
kipróbálja a kísérletet,
melyet
számára találtam ki. Három
héten
belül
megszabadult az évek óta
meggyőződéssel vallott
elképzelésétől. Ma már
emlékszik álmaira. A
kísérlet
meghálálta a törődést,
és
hatékony volt.
Mielőtt elkezdtük volna ezt a
kísérletet, csak
nagyon kevés álmot
tudott felidézni. A következő fejezetben
arról
olvashatunk, miképpen
képezhetjük ki magunkat arra, hogy ez az
alvási
aktivitás még
emlékezetesebb maradjon
.
Kísérletre
készen
Most következzen a
kísérlet.
Minden
este, lefekvés előtt, tegyünk egy
jegyzetfüzetet, ceruzát vagy tollat
a párnánk alá, vagy az
éjjeliszekrényünkre. Mielőtt
lefeküdnénk,
fogadjuk meg magunkban, hogy amint
felébredünk, emlékezni fogunk
álmunkra, és azon nyomban lejegyzeteljük
azt. Ezt az utasítást többször
is el kell ismételnünk elalvás
előtt, még mielőtt álomba
merülnénk.
Egy héten belül tapasztalni fogjuk, hogy
álmaink egyre több részletére
emlékszünk. A felidézhető
részletek mennyisége a gyakorlat
előrehaladtával növekedni fog.
Amint elkezdjük leírni az
álmot,
még több részlet jut majd
eszünkbe, mint a
felkelés után közvetlenül.
Akkor se keseredjenek el, ha az első
néhány nap nem
hozza meg a kívánt
eredményt. Itt most egy teljesen új
szokás
kialakításáról van
szó.
Szükségünk lesz némi időre
és egy kis
erőfeszítésre, de az eredmények
kárpótolnak majd bennünket. Amennyiben
szükségét érzik,
állítsák be a
csörgőórát öt perccel
korábbra, hogy
sietség nélkül
lejegyezhessék
álmaikat.
Talán nagyobb önfegyelemre
lesz
szükségünk, mint azt első
hallásra gondoltuk. Kövessük
pontosan az utasításokat. Reggel,
miután
felébredtünk, feküdjünk
csukott szemmel tovább. Az álmok ekkor
még az
emlékezetünkben vannak. írjuk le őket
egy szuszra. Ne keljenek ki az
ágyból, míg le nem
írták őket. Ne igyanak
kávét előtte stb. Amint az
első álmot sikerült leírni,
új abbak jutnak majd eszünkbe.
Dátumozzuk
az álmokat. Ez nagyon fontos. Az
emlékezetünkben lévő összes
apró
tényezőt jegyezzük le, de vigyázzunk,
nehogy tudatosan kiszínezzük
őket.
A kísérlet
befejezése
Ezzel még nem zárult
le a kísérlet. Ezt a folyamatot
felhasználva képesek leszünk
emlékezni
álmainkra, azonban a kísérlet
második fele lehetővé teszi, hogy
ellenőrizzük álmaink
valósággal való
kapcsolatát. Azaz az álom
eseményeit összehasonlítjuk a
valós eseményekkel. A
kísérlet második
fele tehát feltárja önök előtt,
mennyire képesek álmaikban előre látni
a jövő eseményeit.
Többször olvassák el a
füzetbe
leírt
álmaikat. A napi eseményeket,
történéseket
hasonlítsák össze az előző
néhány napon vagy héten
álmodott eseményekkel. Még ha
le is írtuk az
álmokat, ha nem olvassuk el őket újra
és újra, minden bizonnyal
elfelejtjük tartalmukat. Saját magamból
kiindulva, megdöbbenve
tapasztalom, hogy egyes álmok szinte teljesen idegennek
tűnnek később.
Még ha le is írtam őket, a tudatos
elmém teljesen elfelejtette őket.
Figyelmesen
olvassák át a jegyzetfüzetet. Amennyiben
olyan
álomról írnak, melyben
egy barátról vagy rokonról van
szó, azonnal
írják le vagy
próbáljanak
utánajárni az eseményeknek. Ha nem
akarnak
beszélni az álmukról
másoknak, ne tegyék. Az
állandó
ellenőrzésre azonban szükség van. Az
eredmények érdekében pedig
mindenképpen fontos az események
állandó
nyomon követése. Most elmesélek
önöknek egy esetet, melyben szintén
nagyon fontos volt az állandó
utánajárás, holott hajlottam
volna nem foglalkozni a dologgal.
Azt
álmodtam, hogy a sógorom
sógornőjével
sétálok az utcán, aki éppen
elveszítette kisbabáját.
Megkérdeztem, mit
gondol a férjéről, hogy
ebben a nehéz helyzetben egyedül hagyja őt. Ezzel
az
álom véget is ért.
Hogy mindjárt az elején kezdjük, a
fiatal hölgy
a városon kívül élt.
Mindössze két-három alkalommal
találkoztam
vele évekkel ezelőtt.
Annyira közeli ismeretségben nem voltunk
egymással,
hogy írjak neki,
vagy megkérdezzem, vajon nem vetélt-e el
mostanában. Mindenesetre
leírtam az álmomat és
dátummal
láttam el. Néhány hónappal
később
sógorom meglátogatott bennünket.
Felesége az
említett fiatal hölgy
nővére. Végül tőle kérdeztem
meg, hogy van a
testvére, mire azt
felelte, jól van, bár nem régen
veszítette
el gyermekét, elvetélt.
Sajnálatomat fejeztem ki, és megjegyeztem,
biztosan a
férje is sajnálta
a dolgot. Mire a sógorom kifejtette, hogy a férj
el sem
ment vele a
kórházba.
Ha nem írtam volna le az
álmot, nem
láttam volna el
dátummal és nem próbáltam
volna kideríteni az igazsághoz való
kapcsolatát, soha nem tudtam volna meg, hogy ez az
álom mennyi
információt hordozott számomra.
Egészen véletlenül sem azelőtt,
sem
azóta nem álmodtam erről a nőről. A
vetélés ideje nagyjából
megegyezett
az álmom idejével. A sógorom nem
emlékezett pontosan a nő
vetélésének
idejére, de a hónap megegyezett.
SZÜNET: Minden egyes
álmot dátummal
kell ellátni,
ez nagyon fontos. Amikor egy álombeli esemény a
valóságban is testet
ölt, mindenképpen írjuk le az
álom lejegyzése alá, egy erre a
célra
üresen hagyott kis területre. írjuk
mellé a dátumot is, illetve minden
idevonatkozó információt. A
dátumozás azért is nagyon jelentős,
mert
mindenképpen tudni szeretnénk, hogy az
esemény az álom előtt vagy után
jelent-e meg.
Miként vehetjük tudomásul a
tényt, hogy egyes
álmok látnokiak? Saját
jegyzetfüzetem a
bizonyíték erre. Az önök
által
készített feljegyzések az
önök
személyes bizonyítékaiként
szolgálnak
majd. A parapszichológusok tudják, hogy a
látnoki
álom tény.
Mindemellett más tudományos
körökben nem
elfogadott ez a megállapítás.
A tudósok saját álmaik gondos
tanulmányozásán keresztül,
illetve az
álmok valós eseményekkel
való
összehasonlításával
ugyancsak
bizonyosságot nyerhetnek. Saját
laboratóriumaikban
azonban nem tudják
majd bizonyítani ezt a tényt. Egyetlen
laboratórium létezik, melyben az
álmokat tanulmányozni és
értékelni
lehet, és ez nem más, mint az egyén
emberi személyiségének
széles körű
laboratóriuma.
A profetikus
álmok ténye annak az
elképzelésnek ad
nyomatékot, mely szerint a
személyiség nem kötődik szorosan a
térhez
és időhöz, vagy a fizikai
anyaghoz, ahogy azt általában
képzelik.
Saját álmaik leírásai
önök
számára is, minden másnál
világosabban bebizonyítják majd ezt a
megállapítást. Ez a tapasztalat pedig
megkérdőjelezi majd az időről
alkotott hagyományos
elképzelésünket.
Amennyiben a jövő - a múltat
követően - elszigetelten létezik,
attól
teljesen elkülönülten, akkor
lehetetlen a jövő eseményeit előre
látni,
akár álomban, akár
ébrenléti
tudatállapotban.
Amennyiben az idő tényleg ilyen, akkor az
érzelmi késztetések soha nem
tudnák
áttörni a múlt és jelen
között
meghúzódó határt.
Saját
tapasztalataim meggyőztek arról, hogy a
jövő
szegmenseit előre meg lehet látni, és hogy
népszerű időképzetünk nem
helyénvaló és akár
félrevezető is
lehet.
Az persze lehetséges, hogy
az én az időt csak mint pillanatok sorozatát
képes
érzékelni, de a
személyiség egy aspektusa képes
rá, hogy az
eseményeket más
perspektívából lássa. Nem
maga az idő,
hanem képességeink
korlátoltsága az, amely miatt
nehézségeink támadnak.
Talán
kíváncsiak
az olvasók, hogy a Seth-dokumentum
miként
vélekedik erről a témáról.
A
most következő írás az
említett anyag egy
kivonata, melyben Seth
először tesz említést arról,
amit ő a
„Tágas jelennek" hív. Amennyiben
az idő tényleg úgy működik, ahogy azt
Seth
állítja, akkor semmi
természetfeletti nincs abban, ha előre
látjuk a
jövőt. Bizonyos
látnoki eseteket nem lehet kielégítően
megmagyarázni a jelenleg
rendelkezésre álló
elképzelések
tükrében. Az is lehetséges, hogy az
egész
valóságképünket ki kell
tágítani.
Valójában csak a
tágas jelen létezik, tágas, mert nem
lehet a ti terminológiátok szerint
egyszeri alkalommal feltárni. Ezért
bontjátok önkényesen az időt a
múlt, a jelen és a jövő nagy termeire.
Most a tágas jelenben vagytok. A
tágas jelenben voltatok a tegnapotokban is, és
még holnapra, sőt a
holnapok eónjain át sem utaztok át
rajta.
A ti elképzelésetekben
a sebesség, mellyel a tágas jelen szeleteit
és
valóságait felfedezitek,
a fizikai vagy elfedő idővé vált. A ti
síkotokon
egyfajta fizikai
manipuláció van, és ez is
hozzájárul a múlt és a
jövő
illúziójához,
és számotokra úgy tűnik, hogy a jelen
valamiféle elillanó,
önmagában
majdnem porrá lett illúzió,
mely túl
van minden igaz emlékezeten, és
túl van minden nem nosztalgikus
felidézésen. Ezt
is a ti fizikai,
elfedő rendszeretek okozza, melyben a fizikai
megnyilvánulások
megszületnek és növekednek,
kifejlődnek, majd
eltűnnek.
A tágas
jelenben, ahogy az igazából létezik,
minden dolog, ami valaha is
létezett, az még mindig létezik,
és minden a jövőtökben keletkező
dolog, igazából már most is
létezik. A ti síkotokon nem vagytok
képesek
ezt a fajta valóságot tapasztalni, csak nagyon
szűk korlátok közt. A
spontaneitás azonban a tágas jelen
minősége.
Ahogy már
említést
tettem arról, hogy a házaitok fala
igazából
mint olyan nem is létezik,
ugyanígy a felosztás, mellyel a
tágas jelent
felszeleteitétek, sem
létezik. De ahogy a házaitok falait
külső
érzékszerveitekkel
tapasztaljátok, és megóvnak benneteket
az
egyéb fizikai álcázó
megnyilvánulásoktól, mint
például a
szél, eső és a hideg, ugyanígy a
múlt, a jelen és a jövő
általatok -
más és más a
valóságot elfedő
minták alapján - felhúzott falai
megvédenek
benneteket a belső erőktől
és a valóságtól, mellyel
még most,
megfelelő tudás híján
úgysem
tudnátok mit kezdeni.
Általánosságban, amikor az
álcáról
beszéltünk,
akkor a fizikai álca szerkezeteiről, azaz a fizikai
tárgyakról
szóltunk. Vannak azonban másféle
álcamintázatok is, melyek nem szilárd
anyagi formában léteznek, hanem ötletek
és elképzelésekként.
A
ti síkotokban a múlt, jelen és
jövő
elképzelése
például
elengedhetetlen, de ez nem jelenti azt, hogy az idő tényleg
úgy
létezik, ahogy ti azt elképzelitek. A kezdet
és a
vég megszállottjai
vagytok, mert életetekben az
álcázó
építmények, dolgok elkezdődni
és
megszűnni látszanak.
Ugyanezen oknál fogva
ragaszkodtok annyira az
ok és okozat
elképzeléséhez. Az
általatok elismert folytonos idő
illúziója szerint az ok-okozati
elmélet a következőt mondja: az egyik
dolog előidézi a másikat. Itt a két
legfontosabb álcázó szerkezeteteket
figyelhetjük meg: az egyik az időnek mint pillanatok
sorozatának az
elképzelése, a másik pedig az ok
és okozat elképzelése.
Az időben,
melyben a szavakat értelmezitek, nincs ok és
okozat. S persze nincs
benne egymást követő pillanatok
folyamatossága sem. A pillanatok
egymást követő sorozata nélkül
pedig be kell látnunk, hogy az ok és
okozat elképzelése teljesen
értelmét veszti. Az
alapvalóságban, ahol se
múlt, se jövő nem létezik, a jelen egy
eseményét nem idézheti elő a
múlt egy eseménye, és
ugyanígy egyetlen jelenbeli esemény sem
okozhatja egy másik esemény
megjelenését a jövőben.
A folyamatos
időpillanatok és az ebből következő ok
és okozat elképzelés torz
illúziója nem más, mint a fizikai
érzékelésen keresztüli
megfigyelés
eredménye, ami persze a ti síkotokban
gyakorlatias és hasznos. Éppen
ezért, ha más számára nem
is, de legalább nektek
értékes.
Ezek az
elképzelések a ti fizikai álca
világegyetemetek
többé-kevésbé
valós
leírását adják. Azonban, ha
csakis a ti
saját környezetetekre
vonatkoztatnátok ezeket az
elképzeléseket, akkor
tudósaitok nem
próbálnák ezt az
elképzelést
más valóságokban is
mérceként
alkalmazni.
Az
időpillanatok folytonossága nélkül is
lehetséges a rend. Akár hiszitek,
akár nem, az ok-okozat nélkül is lehet
rend. Lehet rend, és rend van a
spontaneitásban és a tágas
jelen egyidejű állandó
létezésében.
Természetesen
ti úgy gondoljátok, hogy az
időpillanatok folytonos
egymásutánisága a
ti síkotokban működik, vagy legalábbis
eleddig működött. Azonban, ahogy
az emberiség egyre ambiciózusabbá
válik, ez az elképzelés egyre
kevésbé
elégíti majd ki. Végezetül
pedig, amikor elméleti síkon már
elvetik, a
korlátozott gyakorlati síkon még
mindig alkalmazni fogják. Például
még
akkor is fogtok karórát hordani, amikor
tudósaitok már rég
bebizonyították, hogy a pillanatok
folytonos egymásutánisága nem
helyénvaló és elavult
elképzelés.
előző - Seth 3
következő - Seth 5