Az egyházak nem örülnek Hawking új univerzumának....Stephen Hawking professzor szerint nincs
helye Istennek az univerzum keletkezésének
elméleteiben. A brit fizikus eddig nem tartotta teljesen
összeegyeztethetetlennek a tudománnyal egy teremtő
létezését, de a héten, szeptember
9-én megjelenő Grand Design című könyvében
azonban kimondja, hogy az ősrobbanás a fizika
törvényeinek elkerülhetetlen
következménye.
A Timesban közölt előzetesek
szerint nincs szükség Isten bevonására a
világegyetem működéséhez. Ezzel vitába
száll Sir Isaac Newton meggyőződésével, mely
szerint az univerzumot Istennek kellett megalkotnia, mivel
kizárólag a természet törvényei nem
emelhették volna ki a káoszból. Hawking
munkáját számításokkal és az
elmúlt évtizedek asztrofizikai felfedezéseivel
igyekszik alátámasztani, kiemelve az első Naprendszeren
kívüli bolygó 1992-es felfedezését.
"Ezek fényében sokkal kevésbé tűnnek
egyedinek, kényszerítő erejűnek azok az
egybeesések, amik azt bizonyítanák, hogy a
Föld egy gondosan megtervezett bolygó" - összegzett.
"A gravitáció törvénye miatt az univerzum
képes megteremteni, és meg is teremette
önmagát a semmiből. Ez a spontán teremtés az
oka, hogy a semmi helyett van itt valami, amiért az univerzum
létezik, amiért mi létezünk. Nem
szükséges Istent belekeverni a világegyetem
működésébe."
1988-as bestsellerében Az idő
rövid történetében Hawking professzor
látszólag még elfogadta az isteni szerepet az
univerzum születésében. A Leonard Mlodinow amerikai
fizikussal közösen írt új könyv már
kizárja a természetfeletti erőt és pusztán
a fizikai törvényekkel, valamint a
húrelméletre és a 11. dimenzió
létére épülő M-elmélettel
magyarázza a világegyetem létét.
"A fizika önmagában nem oldhat
meg egy olyan kérdést, hogy a semmi helyett miért
van valami. Az Istenbe vetett hitnek nem az a lényege, hogy
betömjük az univerzum dolgainak egymáshoz való
viszonyában tátongó réseket" -
reagált Hawking következtetéseire ugyancsak a Times
hasábjain dr. Rowan Williams, Canterbury érsek, az
anglikán egyház feje. Véleményéhez
csatlakozott Jonathan Sacks főrabbi is. "A tudomány a
magyarázatokról szól. A vallás az
értelmezésről. A Bibliát nem érinti hogyan
jött létre a világegyetem" - olvasható a brit
napilapban.
"A tudomány soha nem lesz
képes Isten nemlétét bizonyítani, mint
ahogy a létét sem" - nyilatkozott a BBC-nek dr. Lee
Rayfield swindoni püspök. "Ez hit kérdése, ami
kívül esik a tudományon. De ahogy én sok
más, a kozmológiában nálam jóval
járatosabb emberrel együtt az univerzumot szemlélem,
egy olyan világegyetemet látunk, ami még mindig
nagyon összecseng azzal, amit mi Istenről és az Ő
természetéről hiszünk."
A muszlimok is rosszallásukat
fejezték ki Hawking elmélete kapcsán. "Az
iszlám tanítása szerint Isten a legfőbb teremtő" -
nyilatkozott a brit muszlimok egyik szóvivője, Inayat
Bunglawala. "Nevetséges az ateisták azon
bizonygatása, hogy a világegyetem önmagát
hozta létre. Hawkingot nagy tudósként
ismerjük, az utóbbi években azonban
zsákutcába jutott, elmélete legfeljebb
szórakoztatónak nevezhető."
------------------------------------------
A Biblia és a tudomány találkozója Salamon bányáinálNem mindennap találkozik a Biblia
és a tudomány, a modern kormeghatározó
módszerek azonban megállapították, hogy a
Jordániában található hatalmas
bányák, melyeket a bibliai Edom bányáinak
vélnek 3000 évesek, némi
megerősítést adva annak a sokat vitatott
elméletnek, hogy ezek a Dávid, majd fia, Salamon
király által birtokolt bányák.
"Az eredmények rendkívül
szilárdak és nem hagynak kétséget a
bányák működésének idejéről" -
nyilatkozott az Oxford Egyetem kutatója, Tom Higham, aki
munkatársaival a rézérc
megolvasztásához használt faszén
mintákon végzett kormeghatározást. A
dél-jordániai Faynan területen
található Khirbat en-Nahas bányák felett
évtizedek óta folynak a viták. Egy 1930-as
évekbeli ásatás során egy amerikai
régész, bizonyos Nelson Glueck egyenesen azt
állította, hogy ezek Salamon bányái. Egy
fél évszázad alatt azonban ez az elmélet
nagy részben semmissé vált, csupán egy
konszenzus látott napvilágot, miszerint a Bibliát
az i.e. 5. században, jóval a feltételezett
események után jelentősen átírták,
ezért nem mérvadók a bibliai utalások.
Ezt alátámasztandó a
területen zajló brit ásatások
kimondták, a vaskor nem is érte el Edomot egészen
az i.e. 7. századig, Dávid és Salamon pedig - ha
valóban léteztek -, akkor feltehetően később
éltek, a bibliai méreteknél sokkal kisebb
közösség élén álltak, és
kisebb területet foglaltak el. Az új
bizonyítékok szerint a bányák - melyek a
világ legnagyobb, legősibb és legjobb állapotban
fennmaradt bányái - mégis jó
eséllyel lehetnek a Bibliában szereplő
bányák.
"Nem hihetünk el mindent, ami az ősi
írásokban szerepel, de kutatási
eredményeink egybeesést mutatnak a
régészeti és tudományos adatok, valamint a
Biblia között" - mondta Thomas Levy, a San Diegoi Kalifornia
Egyetem munkatársa, aki Highammel és egy
régész csapattal 2002. óta folytat
ásatásokat a területen. Legutóbbi
tanulmányukban egy 6 méter mély kürtőben
talált olvasztási salakhalom egybefüggő
rétegeiből vettek faszénmintákat, melyeket
rendkívül precíz radiokarbon
kormeghatározási eljárásnak vetettek
alá.
A legalul, az olvasztási salak
és a szűz föld találkozásánál
fellelt szén 3000 éves. "A bányászat első
aktív fázisa nem sokkal i.e. 950 után vette
kezdetét" - mondta Highham. "Ez az időszak feltehetőleg 40-50
évig tartott, majd egy hatalmas épületet emeltek
és a rézgyártás egészen i.e. 840-ig,
vagy egy kicsit tovább folytatódott." Az
építmény alsó szintjén a
régészek két ősi egyiptomi kő és
kerámia tárgyat találtak, egy szkarabeuszt
és egy amulettet. Egyiket sem helyi anyagokból
készítették. A régészek
feltevése szerint I. Sheshonk fáraó
hadjárata során juthattak el a bányához,
akit az Ószövetség Shishak néven említ.
Az egyiptomi tárgyak egyidősek a
termelés erőteljes visszaesésével, ami megfelel
annak a tézisnek, mely szerint a fáraó Salamon
halála után a terület gazdasági
életének összeomlásán
munkálkodott. "Ez I. Sheshonk szerepét bizonyítja,
akinek feltehetően része volt a Földközi-tengeri
térség legnagyobb ismert vaskori
rézgyárának lerombolásában" -
magyarázta Levy, aki szeretné megállapítani
ki irányította valójában a
bányákat - Dávid, Salamon, vagy a helyi edomita
vezetők, akik nem szerepelnek a bibliai szövegekben.
--------------------------------
Evolúció - döntésre kényszerül az egyházXVI. Benedek pápa egy
szeminárium keretében szeretné
megszilárdítani a katolikus egyház
álláspontját a darwini
evolúcióról.
A hírek szerint a pápa
nyári rezidenciájában, a Castel Gandolfóban
a mai nap kezdődő csúcstalálkozó célja,
hogy egységesítse az egyház üzeneteit, mivel
több meghatározó katolikus egyházfő
támogatja a darwinizmust, míg mások erősen
kritizálják azt.
A meghívottak között ott
lesz a bécsi Christoph Schönborn bíboros, a
darwinizmussal szöges ellentétben álló
intelligens tervezettség támogatója. Az
intelligens tervezettség elve szerint az életet egy
azonosítatlan tervező kreálta, akit
általában Istenként értelmeznek. Dominique
Tassot, a római katolikus tudós, az
evolúció egyik fő támadója szerint a
találkozón szeretnének átfogóbb
képet adni elméleteikről a Darwin
munkásságát "szentírásnak" vevő
egyházfőknek.
Ezzel megfordulni látszik a II.
János Pál pápa által elindított
folyamat, mely elfogadni látszott az evolúciót. A
néhai pápa 1996-ban "több mint egy
hipotézisként" értékelte Darwin tanait,
akárcsak George Coyne atya, a Vatikáni
Obszervatórium nemrég leváltott igazgatója,
aki egyenesen kigúnyolta az intelligens tervezettség
elvét, azzal vádolva támogatóit, hogy
alábecsülik Isten azon akaratát, mellyel
szabadságot biztosított a természetnek.
Coyne a másik irányzatot, a
kreacionizmust is nevetségesnek tartja, mondván, az nem
több mint egy minden tudományos alapot
nélkülöző vallási mozgalom. Coyne
nézetei szerint Isten nem egy tervező, az élet pedig
több milliárd próbálkozás
eredménye. Ezzel a gondolkozással II. János
Pálnál még nem is volt gond, a jóval
radikálisabb Benedeknél azonban már nem lett
túl népszerű, Schönborn pedig nyílt
támadást intézett ellene egy Riminiben tartott
gyűlésen.
Az osztrák bíboros szerint
kizárt, hogy a világegyetem kialakulása
pusztán a véletlenek műve legyen, mint azt a darwini
evolúció feltételezi. Coyne-t augusztus
19-én mentették fel tisztségéből, egyesek
szerint a tudományos nézetei, mások szerint
betegsége miatt, a 73 éves egyházi tudós
ugyanis rákkal küzd.
--------------------------------
Forrás: SG.hu
|