A Pszichológiai Idő
További
információk a
transzállapotokról
Kísérletek
önöknek
Saját
kísérleteink
A tudatosság
jellemzői
Jelen pillanatban nagyon keveset tudunk
még a
tudatosság jellemzőiről. Amit biztosan elmondhatunk, hogy a
tudatosság mértéke, foka
folyamatosan
változik. Néha
éberségünk,
tudatosságunk sokkal tisztább, mint
más
alkalmakkor, s ilyenkor figyelmünk is sokkal
erőteljesebb
és összeszedettebb. Az ilyen pillanatokban sokkal
élénkebbek, frissebbek vagyunk, mint amikor a
szeretet
vagy a gyűlölet erőteljes érzelmi
hullámai
uralkodnak felettünk. Néha ezek a nagyon erős
érzelmi hullámok teljesen
elborítják
elménket, és még az időről is
megfeledkezünk.
Felvetődik a kérdés, hogy amikor ez
megtörténik, és ezzel együtt a
személyes
én eltűnik, akkor melyik részünk
tapasztalja ezt a
megemelkedett tudatosságot?
Tudatosságunk
hétköznapi
állapotában nem vagyunk képesek belső
világunk és
környezetünk teljesebb
értékeinek
megtapasztalására. Ezzel
párhuzamosan viszont a külső fizikai
ingerekre
rendkívüli
érzékenységet mutatunk. Azt
figyeljük, mit mondanak mások, és
sohasem
próbálunk meg füleinkkel
befelé figyelni,
hogy meghalljuk szívdobbanásainkat.
Érzékszerveink az anyagi
világ felé
fordítják figyelmünket. Teljesen
kifelé
fordulunk. Szemünk a külső tárgyakat
és
embereket figyeli, és egyetlen pillanatra sem
tekintünk
befelé. Végső
konklúzióként
tehát megállapíthatjuk, hogy
hétköznapi tudatosságunk
kifelé
irányuló. Az a részünk pedig,
melyet a
tapasztalt objektumok és a környezet
beburkol, nem
más, mint saját énünk.
Az én megpróbál
teljesen
leválni a valóságról
és annak
tapasztalatáról. Viszont amikor egy erőteljesebb
érzelmi hullám kerít
bennünket
hatalmába, akkor hirtelen elfelejtkezünk
erről az
állapotról, azaz
túllépjük a
személyes ént
Ő az, aki gondolkodik, aki okfejtést
végez, aki
kifelé néz és értelmezi,
amit éppen
lát.
Vajon ennyi lenne
tudatosságunk
skálája? Nem valószínű. Ha
így
lenne, akkor alváskor teljesen tudatlanok
lennénk,
és sohasem álmodnánk. Minden
éjszakánk tökéletes
sötétségben és
személyiségünk teljes
elvesztésében
telne el. Ha egyedüli tudatos
részünk az
én lenne, akkor minden alvás egy kisebb
halállal
érne fel, melyben egyetlenegy álmunkra
sem
emlékeznénk. Ébredés
után nem
lennénk képesek
megállapítani, hogy az
éjszaka folyamán
egyáltalán
létezünk-e.
Hétköznapi vagy
ébrenléti
tudatosságunk másik fő
jellemvonása az idő
érzékelése. Ez a
minőség a
tudatosság más fázisaiban nem ennyire
mérvadó. Valószínűleg
önök is
emlékeznek olyan pillanatokra életükből,
amikor
teljesen megfeledkeztek az időről, miközben
végig
éberek maradtak. Ilyenkor nem figyelünk
olyan erősen a
környezetben zajló eseményekre,
és egy
pillanatra megfeledkezünk önmagunkról,
azaz a
személyes énről, mely minden pillanatban
érzékeli az idő folyását.
Ami viszont
érdekes ezeknél a
tapasztalatoknál, hogy
továbbra is tökéletesen
éberek maradunk.
Ilyenkor szinte majdnem egybeolvadunk
érzéseinkkel, és olyan
erőteljesen
tapasztaljuk meg a valóságot, ahogyan azt azelőtt
még sohasem tettük. Néha teljesen
elvesztjük
józan
ítélőképességünket,
hasonlóan ahhoz, mint amikor rettentő mérgesek
vagyunk.
Amikor viszont az öröm lesz
úrrá rajtunk, akkor
ítélőképességünk
megmarad, viszont
határtalan szabadságot tapasztalunk.
Mindkét
esetben az erőteljes érzelmi hullám egy
pillanatra
elnyomta az én jelenlétét,
aminek a
hatására tudatosságunk megemelkedett.
Azok, akik szeretnek
táncolni, pontosan
tudják, miről beszélek. Amikor átadjuk
magunkat
tökéletesen a zenének, sokkal jobban
tudunk
táncolni, mint ha tudatosan visszafogjuk magunkat. Az ilyen
táncok alkalmával magasabb
tudatosságot
tapasztalunk, és testünk szinte
magától
végzi a mozdulatokat. Teljesen eggyé
olvadunk a
tánccal, és nem
érzékeljük
többé az időt vagy az ént, aki
táncol.
Ilyenkor akár transzállapotba is
kerülhetünk -
azaz a koncentráltság fokozottabb
jelenlétébe -, amit társadalmunk is
tökéletesen elismer és elfogad.
A tánc alatti
tudatosságunk teljesen
más, mint amilyen előtte volt, amikor
még csak
eldöntöttük, hogy ma este
táncolni fogunk. Az
első különbség a két
állapot
között, hogy a tánc alatt
nagyfokú
szabadságot, felszabadulást
érzékelünk. Vajon mitől és mi
alól
szabadultunk fel? Ez a felszabadulás
valójában az érzelmeinktől
való
különállás
megszűntének a
terméke, hisz énünk az esetek nagy
többségében teljesen elzárja
előlünk
érzelmeinket. Ha ez nem lenne így, akkor nem
tudnánk megvédeni magunkat a hirtelen
feltörő
dühtől vagy gyűlölettől, illetve attól,
hogy hogyan
reagálnánk ezekre az
érzésekre. Míg
énünk megvéd ezektől a
tapasztalatoktól,
ezzel párhuzamosan a szeretet és
boldogság
teljességének érzetét is
elzárja
előlünk, amire viszont
szükségünk lenne. A
beszűkült és rideg én teljesen
megakadályozza
az érzelmek tapasztalatát, aminek
hatására
életünk szürkévé
és
hétköznapivá válik.
SZÜNET: Nagyon szükséges, hogy
énünket
rugalmassá tegyük, mivel így az
általa
nyújtott védelem mellett
tökéletesen
megőrizhetjük szabadságunkat is.
Amellett, hogy az én
akadályokat emel
önmagunk és saját érzelmeink
között, más területeken is
beszűkíti
tudatosságunkat. Nem engedi olyan tapasztalatok
megszerzését,
átélését,
melyek ütköznek az általa
felépített
valósággal és annak
képzetével.
Ennek
kialakulásáért nagy
részben oktatási rendszerünk a felelős.
Az
intuíciót csak
kívülre
irányítjuk és oktatjuk gyermekeinknek.
Azt
tanítjuk nekik, hogy a
valóság rajtuk
kívül keresendő. Nem támogatjuk a
belülről
jövő megérzéseket, hacsak annak nincs
valamilyen
közvetlen anyagi vonzata. Ennek
végeredményeként a
valóságról
alkotott képünk igencsak beszűkül.
Énünket
nagyon jól kiképeztük.
Szerencsére ez az
állapot
orvosolható. Megtaníthatjuk
énünket, hogy
hagyományos működése mellett
elfogadjon belső
érzéseket, tapasztalatokat is. Egészen
egyszerűen
elkezdhetünk befelé is nézni.
Figyelmünket
elfordíthatjuk a
külvilágról, és
könnyedén befelé
fordíthatjuk, hogy
feltárjuk belső környezetünket
és
önvalónkat. Megtanulhatjuk tudatos
figyelmünket
belülre koncentrálni, mely segít
felfedeznünk
az önvalóban rejlő határtalan
lehetőségeket.
Végre a
valóság azon
részeit is megtapasztalhatjuk, amely
érzékszerveinktől
függetlenül
létezik és megengedi, hogy olyan
érzékszerveken túli
tapasztalatokról
is tudomásunk legyen, melyet eddig személyes
énünk elzárt előlünk. Ennek
érdekében viszont nagyobb szabadságra
kell szert
tennünk, mint amilyennel azelőtt rendelkeztünk.
Az ilyen nagyfokú
koncentrációt
mély transznak is hívhatjuk. Ne zavarjon
meg
bennünket az elnevezés, hisz ez alatt csak a
tudatosság figyelmének
különféle
irányokba való fordulását
értjük. Nem szükséges, hogy az
önhipnózis kifejezést
használják,
ha nem tetszik önöknek. Ami bennünket
érdekel, az a figyelem befelé
fordítása. Egy kis időre szeretnénk
elfordulni a
külvilágtól. A folyamat
elnevezése
abszolút nem fogja befolyásolni a
létrejött
tapasztalatokat és azok eredményeit.
Ha komolyabban megvizsgáljuk,
akkor a
hétköznapi éber tudatállapot
is egy
transzállapot. Teljesen elveszünk a külső
világ
tapasztalatában, ami minden mást
kirekeszt tudatos
elmének figyelméből. Minden
érzékszervünk le van foglalva. Sokkal
erőteljesebben
leköti figyelmünket a külvilág
tapasztalata,
mint az a tapasztalat, amikor figyelmünket kis időre
befelé
fordítjuk és a pszichés vagy
mentális
jelenségekre helyezzük. A
külvilág
tapasztalása oly erővel beleivódott
lényünkbe, hogy nem merünk egy kis időre
sem
elfordulni tőle azzal a félelemmel, hátha a
következő pillanatban már nem lesz ott.
Viszont a fizikai
világegyetem
megélését
rendkívüli mód
befolyásolja belső világunk állapota.
Elképzeléseink és
megérzéseink
mindig előbb léteznek, mint azok fizikai
megvalósulása és
kivitelezése.
Önök közül azok, akik
kalandra
vágyók, de mégis megfontoltak, akik
intuitívek, de mégis logikusak, akik
kíváncsiak, de mégis
óvatosak, sokkal
többet tanulhatnak, ha figyelmüket
átkapcsolják a külső
világról a
belsőre.
Mostanra már, a
saját
kísérleteiken keresztül,
bizonyosságot
szerezhettek az érzékeken túli
tapasztalás
létezéséről. Ha
követték eddigi
tanácsaimat, akkor már fel kellett, hogy
figyeljenek
néhány eseményre a saját
álmaikban
is. Énjük mostanra már
némiképp
kitágult. Kevésbé ridegnek
és sokkal
rugalmasabbnak kell lennie. Talán most
már
készen állnak a következő
lépés
megtételére.
Mielőtt ezt megtennénk,
szükségünk lesz egy kis
áttekintésre.
Szeretném újból
megismételni azt a
kijelentést, miszerint érzékszerveink
eltorzítják a valóságot,
és csak kis
mértékét engedik velünk
megtapasztalni. Ha
létezik a tapasztálon kívül
egy
„objektív valóság", akkor
szerintem az
egyáltalán nem a fizikai anyag
valósága.
Belső önvalónkat
egyáltalán
nem korlátozza az érzékszervek
tapasztalata.
Képes érzékelni a
valóságot,
és lehetséges, hogy az
érzékeken
túli tapasztalás valójában
csak egy
bepillantás ebbe a világba. Képesek
vagyunk
megváltoztatni a tudatosság
figyelmét, mely
lehetőséget nyújt az olyan
valóság
megtapasztalására, melyre
egyébként
érzékszerveinkkel nem lennénk
képesek.
Lehetséges, hogy a telepátia, a
tisztánlátás és a
profetikus álmok
valójában csak töredékei
annak a
tapasztalási képességnek, mely ott
rejtőzik
belül mindannyiunkban.
A figyelem befelé fordítása
Ebben a fejezetben azokat a módszereket
fogjuk
megvizsgálni, melyek
segítségével
figyelmünket befelé fordíthatjuk,
és a
tudatosság határait
kitágíthatjuk. A
kísérletek
elvégzésénél semmi
másra nem lesz szükségük, csak
önfegyelemre és józan észre.
Nem
követelnek meg semmilyen képességet vagy
háttértudást, viszont
megkövetelnek
objektivitást, lelki egyensúlyt,
megérzést és
csodára való
érzékenységet, de az ezt
igénylő
kísérletekből nem lesz sok. A belső
valóság
feltárásánál
szükségünk
lesz az összes indíttatásra, hogy ezt
megtegyük, hisz tudatunk olyan területei,
képességei fognak most feltárulni,
melyeket a
múltban tökéletesen
elfelejtettünk és
figyelmen kívül hagytunk.
Mi úgy gondoljuk, hogy az
érzékeken túli tapasztalás
bizonyos
körülmények
hatására, de teljesen
automatikusan történik. Nem
ismerjük az
összes feltételt, viszont
néhányat igen. Az
ilyen jellegű tapasztalatok a legtöbb esetben akkor
jelentkeznek, amikor erőteljes érzelmi
behatás
ér bennünket, vagy teljesen ellazulunk,
érzékenyekké válunk,
és eközben
elménket valahova máshová
irányítjuk. Egyszóval az ESP akkor
jelentkezik a
legerőteljesebben, amikor nem foglalkozunk az énnel. Erős
érzelmi behatásnál az
énérzet
elhalványul, és ugyanez igaz akkor is, ha
teljesen
ellazulunk.
A képességeink
kifejlesztésénél tehát arra
lesz
szükségünk, hogy a belső
szabadságnak ezt az
ártatlan állapotát bármikor
szándékosan előidézhessük,
amikor csak
szükségünk van rá. Ezt nem
úgy fogjuk
elérni, hogy felkavarjuk érzelmeinket,
habár ez is
egy, de nem túl hatásos módszer lehet,
hanem az
éntudat elcsendesítésével
és a
figyelem befelé
fordításával
valósíthatjuk meg.
Azok, akik önhipnózist
gyakorolnak,
létrehozhatják a korábban
már
megtárgyalt és ajánlott
könnyű transz
állapotát. Ezután biztassuk magunkat,
hogy
képesek vagyunk mélyíteni a transz
állapotát, és hogy behatóbb
tapasztalatot
szerezhetünk belső világunkról.
Ismételjük meg ezt a mondatot
néhányszor. Azt
is programozzuk be magunknak, hogy egy bizonyos idő
elteltével,
vagy mialatt háromig számolunk,
kiléphetünk
majd ebből az állapotból. Ha ez nem
sikerülne, akkor
se aggódjunk, mert a legrosszabb, ami ilyenkor
történhet velünk, hogy egyszerűen
elalszunk.
Sugalmazzuk magunknak, hogy most képesek vagyunk
tudatosságunk határainak
kiterjesztésére,
amit tegyünk is meg, de ne sugalmazzunk új dolgot
emellett.
Azok, akik
relaxációs módszert
használnak az önhipnózis helyett, most
lazuljanak el
ugyanúgy, ahogy azt már a korábbi
gyakorlatokban
elsajátítottuk. Legyünk
tökéletesen
lazák és befogadók, illetve ezzel egy
időben
figyelmünket tudatosan fordítsuk befelé.
Mentálisan legyünk éberek, de ugyanakkor
csendesek. Elménk egy sötét
képernyőhöz hasonló. Egyszerűen ne
engedjük,
hogy éntudatunk gondolatokkal töltse meg azt. Belső
tudatosságunknak nincsenek határai
és
korlátai. Önvalónknak semmilyen
valós
határa nincs, még akkor sem, ha
praktikus
okokból úgy cselekszünk, mintha lenne.
Próbáljuk meg egynek érezni magunkat
az
általunk ismert világegyetemmel. Ne
gondolatban
tegyük ezt, hanem érezzük, és
ne
törődjünk azzal, hogy milyen
érzések és
tapasztalatok törnek ránk, mialatt ezzel
kísérletezünk.
Függetlenül
attól, hogy melyik
módszert használtuk, most sokkal
erőteljesebb belső
összeszedettséget érünk el,
mint az előző
fejezetekben kipróbált
kísérletek
alatt. Lehetséges lesz, hogy szinte teljesen
elvesztjük
majd az idő érzékelésének
képességét. Az esetleges
tapasztalatok, melyek
ezalatt jelentkeznek, olyanok lesznek, mintha egy
önálló dimenzióban
léteznének.
Ezzel párosulhat egy fizikai
könnyebbségérzet
is. Olyan tisztán megjelenhetnek majd a képek,
mintha
szemünket nyitva felejtettük volna. Az első
kísérleteknél, amikor ez a
jelenség
megtörténik, hozzám
hasonlóan,
valószínű, hogy önök is ki
fogják majd
nyitni a szemüket. A későbbiekben ez már
nem
történik meg, hisz teljesen hozzá fogunk
szokni
és ugyanolyan természetesnek fogjuk
találni, mint
bármilyen más tapasztalatot.
Normális esetben a szem
becsukása
után csak sötétséget
tapasztalunk. A
befelé fordulás alkalmával ezt a
tapasztalatot
felválthatja majd egy igen erős
fénylés, mely
néha fényesebb, mint a nappali
világosság.
A ragyogás megmaradhat néhány
másodpercig,vagy csak bevillan rövid pillanatokra.
Olyan
lesz, mintha a felhők mögül hirtelen előbukkanna a
nap, vagy
mintha valaki bejött volna a szobába, és
felkapcsolta volna a villanyt.Ezzel egy időben megjelenhet egy
belsőrezgés-tapasztalat is.
A felerősödő befelé
irányuló
figyelem állapotát Seth Pszichológiai
Időnek
nevezi,mivel a tudatosság ezen szintjén
hiányzik
az idő mint pszichológiailag korlátozó
tényező.
A ketyegő idő képzete nem létezik
többé számunkra.
Ezt az időképzetet az
éntudattal tudjuk
módosítani. Olyankor válik nem
létezővé, amikor valamilyen oknál
fogva az
éntudatot bizonyos fokon sikerült
túllépnünk. Számomra egy igen
érdekes
és határozott érzet társul
az
érzékeken túli tapasztalás
megjelenésének jelzésére.
Mivel
férjem, Robert, nem számolt be hasonló
tapasztalatokról, ezért nem
állíthatjuk
azt, hogy az általam érzettjei
szükséges
velejárója a ESP-jelenségeknek.
Az én esetemben azonban a
tiszta
ESP-tapasztalatokat mindig megelőzi ez az erőteljes érzet.
Egyfajta mozgásszerű érzés tapad a
fejhez, ami
minden esetben megelőzi az „utazásos"
tapasztalatokat,
olyanokat, mint amilyenekről a korábbi fejezetekben
is
beszéltem már.
Az érzés mindig
határozottan
jelentkezik. Erőteljesebb, de fájdalom
nélküli
ütést érzek, aminek
hatására a fejem
elkezd előre és hátra
himbálózni. Azt
bizonyosan tudom, hogy senki sem üt meg ilyenkor,
hisz
nincsenek külszíni nyomok, púpok. Az
érzet
mellé hanghatás is társul. A hang
ahhoz
hasonló, mint amikor a csontkovács helyre teszi
egyik
csigolyánkat, és ezt belülről halljuk.
Nálam tehát a
tapasztalatokat mindig
megelőzik ezek a hang- és
mozgásjelenségek.
Ennek bemutatására szeretnék
leírni egy
ilyen tapasztalást önöknek. A
szöveget egy
az egyben idézem, ahogy azt közvetlenül a
tapasztalás után lejegyzeteltem.
„Lefekszem, hogy megpróbáljam
előidézni
a Pszichológiai Idő állapotát.
Hirtelen a
nappaliban megszólalt a jellegzetes hang.
Kényszert
éreztem arra, hogy felálljak és
megnézzem,
nem hagytam-e bekapcsolva a rádiót,
bár
biztos voltam benne, hogy kikapcsoltam. Ekkor eszembe jutott,
hogy
ugyanez történt velem már a
múlt
héten is. Hallottam a kattanást, majd a hang
megsokszorozódott. Miután kimentem, a
rádiót kikapcsolva találtam.
Napközben
sohasem nézünk televíziót, de
a
biztonság kedvéért azt is
ellenőriztem. A
hanghatás továbabra is folytatódott.
Igaz, hogy
most már nem kívülről
hallottam, de
továbbra is határozottan jelentkezett.
így a
mostani tapasztalás után nem álltam
fel, hanem
folytattam tovább a kísérletet.
Könnyű transz állapotába
hoztam magam.
Ezután, egy belső kényszer
hatására
megkérdeztem gondolatban, hogy mi volt a baj L. G.
nyakával. (Tegnap, amikor meglátogattam
L. G.
barátomat, elpanaszolta, hogy gondjai vannak a
torkával.)
Hirtelen egy hangos és türelmetlen hang a
következőt
válaszolta:
- Milyen nyakról beszélsz? A nyelve
okozza az igazi problémát!
Úgy tűnt, mintha a hangokat
kívülről hallottam volna a fülemmel, s nem
belülről jött volna a válasz. Olyan volt
az
érzés, mint amikor közvetlen az ember
mellett nagy
hangerővel bekapcsolnak egy rádiót.
Először a
statikus pukkanás jelentkezett, majd ezt követte a
hang,
amely egy erős, ideges férfi hangjához
hasonlított
a legjobban. A hang hatására hirtelen
felugrottam, ahogy
azt más is tenné ilyen esetben. Kinyitottam a
szemem, de
senkit sem láttam. Tökéletesen
egyedül voltam.
Hirtelen bevillant az első statikus pukkanás
emléke,
ezért gyorsan kimentem, hogy megnézzem a
rádiót és a
televíziót. Mindkettő ki
volt kapcsolva.
L. G. nem ugyanabban a
városban lakik, mint
mi, ezért csak egy hónap múlva
találkoztam
vele újra. Torokfájása
anélkül
elmúlt, hogy elment volna orvoshoz. Sajnos így
nem tudtuk
megfejteni, hogy torokproblémáját
valóban a nyelve okozta-e. Ebben és sok
más
hasonló kísérletben a statikus hang
megelőzte
és hátteret adott az egész
tapasztalatnak.
Néha a hang belülről fakad, míg
más
esetekben összekeveredik a külső zajokkal,
érzetekkel.
Robert is és én is
meg vagyunk győződve
afelől, hogy néhány
kísérlet alatt, melyben
a Pszichológiai Idő állapotát
próbáltuk elérni, elhagytuk
fizikai
testünket. Robert az egyik alkalommal határozottan
érezte, amint kiemelkedik testéből a
mellkason
keresztül. További kísérletek
és
tapasztalatok hiányában az ehhez
hasonló
jelenségek még több
kérdést vetnek
fel, mint amennyit megválaszolnának. Egy
szó, mint
száz a Pszichológiai Idő
állapotát
általában a szabadság, a belső
béke
és az idő érzetének hiánya
jellemzi, s a
többi kísérőjelenség
inkább a
tapasztaló személyiségéből
fakadhat.
Néhány
kísérletünk
bizonyosságot szolgáltatott az
asztráltest
létezéséről, és hogy az
ilyen jellegű
tapasztalatok valóban létezhetnek.
Például
egyik alkálómmal Róbert meg volt
győződve
arról, hogy karjai össze vannak kulcsolva
a
mellkasán, miközben a
valóságban a teste
mellett kétoldalt pihentek. Míg egy
másik esetben
a szoba sarkából tekintett vissza és
figyelte
fizikai testét. Én magam is átestem
egy
hasonló tapasztalaton, amikor úgy
éreztem, mintha
el akarnám hagyni a fizikai testem, de a hirtelen megjelenő
ellenérzet nem engedett kiszabadulnom.
SZÜNET: A fejemen
tapasztalható
ütésszerű érzet arra figyelmeztetett,
hogy
néha előre nem látható
események
történhetnek, mely felvet egy nagyon
érdekes
kérdést. Lehetséges-e, hogy az ilyen
tapasztalatok
az én által létrehozott
figyelmeztetések,
vagy azok eszközei, és így a
valóságban nem töltenek be semmilyen
szerepet a
tapasztalás
létrehozásában?
A Pszichológiai Idő
tudatállapotának
van egy másik jellemvonása is. Mi ezt csak
önkívületnek vagy
örömmámornak
hívjuk, habár az elnevezés nem
túl
szerencsés, és nem is nagyon kedveljük.
Határozott felemelő érzéssel
jár, amit
sokszor a súlytalanság és a tudat
kitágulásának érzete
kísér.
Az érzet erőssége változó,
ami legtöbb
esetben a szokásos belső
elégedettségnél
kicsit erőteljesebb érzéstől, egészen
a
boldogság és a mindenséggel
való
egység tapasztalatáig terjedhet.
A tapasztalatok
valóságossága nem
engedi, hogy azokat egyszerű
képzelgéseknek vagy a
túlzott képzelőerő
eredményének
tulajdonítsuk. Az is igaz, hogy még napjainkban
sem
tudunk túl sokat a hallucinációk
és az
önszug-gesztió igazi
hátteréről. A
valóságban ezek az elnevezések olyan
tapasztalatokra utalnak, melyeket még senki sem
mert
mélységükben tanulmányozni.
Tudomásunk
van például olyan esetekről, amikor az
önszuggesztió
segítségével valaki
hólyagokat tudott létrehozni a testén.
Nekem
sokszor sikerült már megszüntetnem. A
következő
állításomat nem tudom
tudományosan
igazolni, mivel a körülmények nem
feleltek meg a
tudomány elvárásainak, de egyik
alkalommal
képes voltam önszuggesztióval
megakadályozni
az égés okozta hólyag
kialakulását
kezemen. Ebből arra a következtetésre juthatunk,
hogy az
önszuggesztió sokkal erőteljesebb és
mélyebb
természetű, mint ahogy azt sokan gondolják, ha
ilyen
testi változások
létrehozására
képes.
Igen gyerekesnek tartom azt is, hogy a
hallucinációkat valótlannak
képzelik.
Lehet, hogy nincs kapcsolatuk a valóságunkkal, de
ez nem
jelenti azt, hogy a saját dimenziójukban nincs
valóságtartalmuk. Az ilyen tapasztalatok
megbolygatják valós világunk
tapasztalatát,
de az érzékszerveink is pont ezt teszik. Az is
lehetséges, hogy a hallucinációk
néhány esetben sokkal közelebb
állnak a
valósághoz, mint ahogy azt mi el
tudnánk
képzelni.
Fontos megjegyezni, hogy a
keresztény
filozófia és az orientalista
gondolkodás
már régóta feltételezi a
lélek vagy
önvaló létét, mely a fizikai
testtől
függetlenül is létezhet.
Úgy tűnik, hogy a
vallás sokkal többet nyerne, mint
veszítene, ha
mélyebben is megvizsgálná az
általunk
ugyancsak leírt tapasztalatokat.
Lehetséges, hogy
így képes lenne valós
tényként
bizonyítani azokat az
állításokat, melyeket
eddig logikailag okfejtéssel sem
próbáltak
tökéletesen alátámasztani.
Sok esetben a
félreértésnek vagy
álokoskodásnak tartják, ha valaki
elgondolkodik az asztráltest, a
tisztánlátás, a telepátia
vagy az
érzékeken túli
tapasztalás
lehetőségéről, mivel ilyen tapasztalataik
leggyakrabban
az idegi problémákban szenvedőknek
vannak. Emellett
az is igaz, hogy az ilyen jelenségek kutatása
önfegyelmet, objektivitást és
kitartást
igényel, mely tulajdonságokkal az idegi
panaszokkal
rendelkezők igen ritkán rendelkeznek.
Természetesen
nemcsak a pszichikus jelenségek köre az, ahol
nagyon sok a
személyiségzavarral
küszködő, illetve a
gyenge idegzettel rendelkező, de a vallás, a
művészet, a
politika és a pszichológia tudománya
is vonzza az
ilyen egyéneket.
A legtöbb esetben a pszichikus
jelenségeket a
„babona vagy hiedelem" jelzővel illetik. Fontos azonban itt
megjegyeznünk, hogy napjaink
orvostudománya egyre
több olyan gyógyszert fedez fel, melyek a
korábbi
„hiedelmekből, babonákból"
nyerik
létjogosultságukat. A fizika is egyre
közelebb
került olyan régi
feltételezések
megértéséhez, mint
például a fizikai
valóság
függetlenségének
kérdése.
Természetesen
létezik alaptalan
hiedelem. A lelkileg gyenge emberek könnyen
rászedhetők.
Viszont ennek az ellenkezője is igaz, azaz a legtöbb hiedelem
nem
alaptalan, és a legtöbb ilyen ember nem
félrevezethető, nem dől be könnyű
magyarázatoknak. A
legtöbb képzett embernél ez a fajta
okfejtés
magában hordozza az asszociációs
logika okozta
bűntudatot, amely meggátolja abban, hogy ezen a
területen
végezzen kutatásokat.
Az írók
és művészek
között sok idegileg gyenge embert
találunk,
mégsem kérdőjelezi meg senki az irodalom
és a
művészet létezésének
törvényességét. A
legtöbb esetben ezek
az emberek óriásikat alkottak saját
területükön, de az ESP esetében,
ugyanúgy,
mint bármely más területen, meg kell
őriznünk
előítélet-mentességünket,
és az
egyes elméleteket, hipotéziseket
érvényességük
alapján kell
megítélnünk, és nem a
hozzájuk fűződő
esetleges érzelmi alapon.
A pszichikus jelenségek
esetében
még mindig nagyon sok a megválaszolatlan
kérdés, és ennél is
több az olyan,
amit még fel sem tettek. Sok
kiértékelhető
tapasztalattal rendelkezünk, ahol a
következtetést
általánosságban is alkalmazhatjuk, de
sajnos a
legtöbb esetben az előítéletek
folyamatosan
megakadályozzák az új
típusú
elképzelések megalkotását.
Nagyon sok olyan
tapasztalat van, amelyet látszólag
képtelenség valós,
tudományos
értelemben leellenőrizni, de rendszeres
megjelenésük arra enged következtetni,
hogy ezek a
jelenségek többek egyszerű tudat alatti
kreálmányoknál.
Ennek igazolására
le szeretném
írni önöknek Robert egyik
tapasztalatát. A
jelenség az egyik Pszichológiai Idő
állapot
elérését
megkísérlő
próbálkozás alatt
öltött testet,
melyet most úgy idézek, ahogy ő azt a
kísérlet után
jegyzetfüzetébe
feljegyezte:
Hirtelen egy parkírozó, öreg,
lekerekített, szürke kupé
típusú
gépkocsi felett találtam magam.
Közvetlen a kocsi
tetejét bámultam, illetve egy fehér
inges,
vékony, de izmosfiatalembert, akinek ingujja
könyökéig fel volt hajtógatva.
Mialatt
figyeltem, a srác gyorsan megkerülte az
autót.
- Hé, mi történik itt? -
kérdeztem.
Hirtelen felnézett rám. Úgy
tűnt,
tökéletesen lát engem, és
egyáltalán nincs meglepődve ezen. Gyorsan a
kocsira
mutatott és a következőket mondta. -A kocsiban
ülő
személy nem érzi jól magát.
A férfinak, akihez
beszéltem,
vékony szálú barna haja,
vékony, de
férfias
felépítése, széles
szája és négyszögletes
állkapcsa volt.
Igen gondterheltnek látszott. Miközben
hozzám
beszélt, alakját egy képernyőben
láttam,
ami a képét csípőben
kettészelte. A
képernyő többi része
tökéletesen
sötét volt, a férfialakja pedig igen
kicsinek tűnt a
képernyő nagyságához
képest. Minden egyes
alkalommal, amikor beszélni kezdett, úgy tűnt,
mintha
előrehajolna a jobb alsó saroknál.
- Ön lát engem ? - kérdeztem
tőle.
- Ó, természetesen -
válaszolta.
- Hogy hívják?
- George Marshallnak - válaszolt ismét.
- Melyik városban vagyunk? Hol él? -
kérdeztem újra.
Ekkor pontosan elmondta, hol is
él, de sajnos a
várost nem tudtam megjegyezni, csak az
állam
nevét, ami Louisiana volt. Saját
megérzésem
azt súgta, hogy az állam
északkeleti
csücskében vagyunk. Ekkor minden kezdett
elhomályosulni, mintha nem tudtam volna
többé
tökéletesen
összpontosítani a
képre. Elkeseredetten megpróbáltam a
következő szavakat mondani neki.
- Engem Robert Buttsnak hívnak és
Elmirában lakom. írna nekem egy levelet,
kérem?
Arra nem emlékszem, hogy az
utcanevet
lediktáltam-e neki. Mindenesetre a férfi
megígérte, hogy valamilyen módon, de
megpróbálja majd felvenni velem a kapcsolatot.
Ebben a
kísérletben Robert tudatosan
próbált kapcsolatot teremteni a szóban
forgó férfival, azonban George
Marshalltól
semmilyen hírt nem kaptunk később. Egy
biztos, hogy
Robert nem aludt. Az egész eseményt
éber tudatban
élte meg. Később megnézett egy
térképet, és
átböngészte
egész Louisianát, hátha
találkozik olyan
városnévvel, mely segítene
felébreszteni
emlékeit. Az északkeleti
régióban több
olyan várost is talált, melyek neve ismerősnek
hatott, de
egyikben sem volt biztos. Bárhogyan is
erőlködött,
soha többé nem tudott pontosan
visszaemlékezni a
város nevére.
Elképzelhető, hogy az
egész
történet csak a tudatalatti
kreálmánya volt,
de szerintünk nem ez az igazság. Az is
elképzelhető,
hogy Robert tényleg látott egy George Marshall
nevű
férfit, aki a körülmények
folytán
szintén nem tudott tökéletesen
visszaemlékezni az egész
beszélgetésre.
Amíg nem tudjuk
bebizonyítani, hogy a
szóban forgó férfi létezik,
akit pontosan
úgy hívnak, és aki igazolja, hogy azon
a bizonyos
napon tényleg egy gépkocsi mellett
állt, addig nem
állíthatjuk, hogy valós
tapasztalásról volt szó. Viszont az is
igaz, hogy
ugyanebből az okból kifolyólag senki sem tudja
megcáfolni, hogy George Marshall azon a napon
tényleg egy
gépkocsi mellett állt, melyben egy beteg ember
ült.
így azt sem tudja senki cáfolni, hogy esetleg egy
érzékeken túli
tapasztalással volt dolgunk.
Az ehhez hasonló esetekben
Robert is és
én is megpróbálunk azonnal kapcsolatot
teremteni,
ha lehetséges. Ezt csak az akadályozza, hogy
sohasem
vagyunk tökéletesen felkészülve
az ilyen
tapasztala tokra, hiszen nem történik meg
velünk
túl gyakran, és így sohasem tudjuk,
mikor
történik meg velünk újra. Ha
lehetőség
lenne ilyen adatok összegyűjtésére, az
nagyon sokat
segítene az ilyen jellegű tapasztalatok
igazolásában.
Nem is olyan túl
régen, még
biztosan őrültnek
nyilvánítottak volna valakit,
ha azt állítja, hogy egy dobozon lévő
képernyőn keresztül látott valakit a
hálószobájában.
Néhány
évszázaddal ezelőtt ugyanezt az embert
akár
máglyára is küldhették volna
állítása miatt. Ennek
ellenére, ma
emberek százezrei nézik a
televízióban
sugárzott műsort naponta. Ha korábban minden
ember
lehetetlennek tartotta volna ezt, akkor ma egészen
biztosan
nem ülhetnénk televíziónk
előtt.
Korábban nagyon sok
tudományterület
eredményét tekintették lehetetlennek
az
emberek, melyeket már csak
ükunokáik
élvezhettek.
Robert látott egy
férfit egy
képernyőn, és beszélt is
hozzá.
Lehetetlennek mondhatjuk-e ezt, abban a korban, amikor a
videotelefonokon keresztüli
kommunikáció
már létező eljárás. A
tapasztalatban
csak a doboz hiányzott. Az
érzékeken
túli tapasztalás területén
végzett
kísérletek, még akkor is, ha
napjainkban ezek a
vizsgálatok nem tudományosak, olyan új
tudást tárhatnak fel előttünk, melyek
felfedezhetik
az emberiség által már rég
elfelejtett
képességeket. Lehetséges, hogy a nem
is
távoli jövőben az ilyen jellegű tudást
az
emberiség javára fogjuk majd alkalmazni.
Ugyanúgy
fogjuk őket használni, mint ma az elektromosságot
és a fényt, melyekről a
tudomány mind a mai
napig nem tudja, hogy mi is valójában.
Az önálló
kísérletek
elvégzésénél az egyik
legfontosabb
szabály, hogy rendszeresen
végezzük azokat. Az
időleges és túlzott
fellángolásból
fakadó
próbálkozások nem fognak
olyan
eredményeket produkálni, mint a rendszeresek,
mivel az
így összegyűlő tapasztalatok is nagy
segítségünkre lesznek majd a
későbbiek
folyamán. Ha önhipnózist alkalmazunk,
feltétlen programozzuk be magunknak a transzból
való bármikori kijövetelt. Semmilyen
körülmények
között sem ajánlom a
félórásnál
további
kísérletezést.
Ne várjunk
különös
eredményekre egyetlen
kísérletnél sem.
Néha lehet, hogy összejön majd, de az
esetek nagy
többségében a Pszichológiai
Idő
állapotának
elérése csak jó
közérzetet és
egészséget
biztosít majd. A mi esetünkben is nagyon
sok volt az
eseményektől mentes kísérlet. Viszont
minden egyes
alkalom fokozni fogja a belső világunkra való
érzékenységünket,
valamint segít
hozzászokni az „időtlenség"
érzetéhez, mely ezzel az állapottal
párosul.
Most a Seth-anyagból
szeretnék
idézni néhány kivonatot, melyek a
fejezetben
elhangzottakhoz szolgáltatnak további
információt.
KIVONATOK A 162. ÜLÉS
ANYAGÁBÓL
A gondolat valójában
aktivitás. Az
álom ahhoz hasonló
cselekvés, mint amikor
munka közben levegőt veszünk.
Habár
elkülönítve
beszélünk az
egyes dolgokról, de a valóság
valójában az aktivitásnak
csak egy darabja.
Amikor az aktivitást azért, hogy
beszélhessünk róla,
felosztjuk,
egyáltalán nem változtatunk annak
igazi
értékén,
és nem is
módosítunk valós
természetén.
A cselekvéseknek,
aktivitásoknak
elektromos természetük van. Külső
érzékszerveitek nem képesek felfogni
az ilyen
típusú elektromos aktivitást. Ettől
függetlenül minden ember
valójában ezen
elektromos aktivitás Gestaltjaként
(személyiség, lényeg)
létezik.
Kromoszómáitok fizikai
anyagán belül
elektromosan kódolt rendszerek
találhatók. Ezek
nem azonosak magával a kromoszómával.
A
kromoszóma már csak az anyagi
kivetülése
ennek a belső elektromos információhalmaznak.
Az aktivitás - de
használhatod az
életerő szót is, ha ez jobban tetszik - arra
törekszik, hogy végeláthatatlan
formában
kifejezze magát. Ennek következtében
különféle alakokban ölt testet.
Ezeket a
formákat én csak álcáknak
hívom.
Saját szerveződéseteken belül ez az
álca a
fizikai anyagban testesül meg. Az aktivitás
számára lehetetlen, hogy bármilyen
közegben
tökéletesen kifejezze magát.
Sohasem beszélhetünk
tökéletesen zárt rendszerekről.
Aktivitás áramlik minden egyes rendszerben
és a
valóság összes szintjén.
Ennek
következtében fizikai
érzékszerveitekkel
csak a valóság fizikai
álcájának terét
vagytok képesek
felfogni. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy csak ez az
egy
valóság létezik. Inkább
úgy
fogalmazhatnánk, hogy érzékszerveitek
számára csak ez a valóság
tapasztalható, csak ezt vagytok képesek
érzékelni. Annak érdekében,
hogy a
valóság más
értékeit is
képesek legyetek megtapasztalni, fizikai
érzékszerveitekről át kell kapcsolni a
belső
érzékszervekre, hisz ezek sokkal
tisztábbak,
és képesek a valóságot,
illetve az
aktivitást, a fizikai érzékszervek
okozta
torzítástól mentesen
érzékelni.
A valóság
korlátok
közötti tapasztalata egyáltalán
nem
befolyásolja a valóság igazi
természetét.
Az én arra
törekszik, hogy
függetlenítse magát az
aktivitásoktól, s így
úgy lássa
az egyes cselekvéseket, mintha tőle
származnának. Mindezektől
függetlenül az
én ilyen irányú
próbálkozása
egyáltalán nem változtatja meg az
aktivitás
igazi természetét. Az én
valójában
csak leszűkíti saját tapasztalási
körét.
Az önvaló
számára nincsenek
korlátok, mivel az önvalónak,
mint az
aktivitás részének, nem lehetnek
határai, kivéve az én
által
létrehozott valótlan korlátokat. Ebből
kifolyólag azt találjuk, hogy az
önvalónak
nincsenek határai sem lefelé, sem
felfelé. Az
önvaló így nem
korlátozható a
koponyán belülre. Azt képzeled, hogy a
saját
gondolataid csak a tieid, de kérdem én,
képes vagy
ezt igazolni?
Nem, mivel gondolataitok
tudatosságotokon
kívülről vetülnek be, és az
önvaló
terjeszti ki őket. Az önvaló
számára fizikai
korlátok sem léteznek. Ezt a képzetet
csak az
érzékszervi tapasztalatok okozta
megszokás hozza
létre. A kémiai anyagok, a levegő és a
táplálékok, melyek
szerintetek nem
képezik az önvalót,
folyamatosan benne
áramolnak, míg az, amit
önvalódnak gondolsz,
tested nyílásain keresztül
elpárolog.
Az önvaló
számára
tér-idő korlátok sem léteznek,
hiszen az
álomban tapasztaltaknak nincs semmi közük
a
valós térhez és valós
időhöz,
mégis megváltoztatják
személyiségünket, hisz az
aktivitásnak,
amiből állunk, állandó
változáson kell keresztülmennie.
Mindannyian
csak egy kis részét ismeritek
önvalótoknak, s
mindannyian többek vagytok annál, mint amennyit
magatokról tudtok, és utazásaitok
sokkal
távolabbi vidékekre visznek benneteket...
Énetek nem képes
szívdobogásotokat fenntartani. Miért
okoz
hát olyan nagy nehézséget
számotokra, hogy
elhiggyétek, többek vagytok az
énnél? Az
álomban önmagatoknak csak egy kis
szeletét
érzékelitek. Egész
valóságokat
hoztok létre, melyekben az egyes tapasztalatok ugyanolyan
élethűek lehetnek, mint éber tudati
világotokban.
Ennek következtében
azt mondhatjuk, hogy
éber tudatban, vagy az
ébrenléti
tudatállapotban sem vagytok teljesen tudatosak.
Elnyomtok
bizonyos érzéseket, hogy egy másikra
figyelhessetek. Az előbbi egyszerű példa is ezt mutatta be,
hisz
álmodás alatt elnyomunk olyan
érzéseket,
melyeket normális esetben az én elfogad,
s ennek
következtében olyan
valóságtapasztalatra
tehetünk szert, melyekről ébrenléti
tudatállapotunkban teljesen elfelejtkezünk.