Lépések a
Pszichológiai Időben
A könnyű transz
Kísérletek
az olvasóknak
A mi
kísérleteink
A tudatos elme azzal van elfoglalva,
hogy a mindennapi
életben el- igazítson bennünket. Az
idővel és
a térrel szükségszerűen
foglal- kozik.
Azonban a bennünket mélyen érintő
tapasztalatok nem
jelennek meg e térben, és úgy
tűnik, hogy az
időtől is függetlenül léteznek.
Például
a mélyen megtapasztalt pszichés
esemény nem
foglalkozik az idővel és túléli az
időt.
Mégis az ilyesfajta élmények sokszor
sokkal
élettelibbek, mint amelyeket látunk és
megtapintunk.
Tudatunk általában
egy irányba
fókuszál. Általában a belső
énünkből kifelé tekintünk, a
külvilág felé. A legtöbb
esetben a
cselekvés nagyon ha-tékony módja ez:
azaz a
fizikai világhoz kell magunkat viszonyítani,
hiszen egy
fizikai világegyetemben élünk. Azonban
látjuk, hogy a fizikai világegyetem meglehetősen
különbözik attól a
megjelenéstől, mely az
érzékszerveink
számára
elérhető. Emlékezzünk az asztalra, mely
nem
igazán szilárd, ez azonban nem
változtatja meg az
őt alkotó atomok és molekulák alapvető
természetét.
Egy elképzelés is
csak annyira
valós és gyakorlatias, mint
például az
asztal, dimenziói azonban eltérnek a fizikai
objektum
dimenziójától.
Talán még azt is
mondhatjuk, hogy egy
elképzelés mélységgel
és
súllyal rendelkezik, de mégsem ugyanazt
értjük alatta, mint amikor hasonló
szavakkal
illetünk egy folyót, melynek
mélységéről
beszélünk, vagy egy
almát, melynek súlyáról. Az
elképzelések is
nagymértékben
függetlenek az időtől. Minden bizonnyal a tértől is
függetlenek. Elménk nagyon
könnyedén
képes felfogni az elképzeléseket,
érzékeink azonban nem tudják
megtapasztalni
őket. Bár nem tudjuk megszagolni,
megérinteni vagy
megízlelni az elképzelést,
mégis tudjuk,
hogy elképzelések léteznek,
és hogy
elfogadottak. Nélkülük nem
képzelhető el a
fizikai fejlődés, mivel elsőként az
elképzelésnek kell megszületnie.
Ebben a fejezetben olyan
kísérleteket
mutatunk be önöknek
kipróbálás
céljából, melyek
megváltoztatják a
figyelmünk irányát, a külső
valóságról a belső
felé
fordítják a figyelmet, mert akárcsak
az
elképzelések, mint más nem fizikai
képződmények, az
érzékelésen
túli tapasztalatok is a tértől és
időtől
függetlenül működnek.
Amikor az
érzékszerveink lehetővé
teszik, hogy a fizikai valóságot
érzékeljük, gyakran arra
kényszerítenek, hogy eltorzult módon
tegyük
azt. Mint ahogy a kétdimenziós ember nem lenne
tudatában a háromdimenziós
világnak,
és az abból
származó adatokat csakis
óriási torzulással lenne
képes
magyarázni, éppen így, mi sem vagyunk
tisztában a valósággal abban a
formában,
ahogy az maga létezik, saját
érzékszerveink
torzításától mentes
formában. Nagyon
is lehetséges, hogy soha nem leszünk
képesek
teljesen megérteni a fizikai világegyetemet
pusztán a fizikai eszközök
használatán keresztül, mivel magukat a
mérőeszközöket befolyásolja
ugyanaz a
torzítás, amely a világegyetemre is
kihat.
Másik vonatkoztatási pontra lesz
szükségünk, egy olyan pontra, mely
valamiképpen
kívül esik a saját fizikai
rendszerünkön.
Ilyen pont lenne a belső én, az én azon
része,
mely ugyanúgy létezik, mint egy
elképzelés,
azaz fizikai anyagon belül, de attól
mégis
nagymértékben függetlenül.
A Seth-anyag szerint a fizikai
valóságot
a szellemi cselekedetek anyagiasodásaként vagy
megszerkesztettségeként látjuk. Ha ez
így
van, akkor a belső én és a belső
képességek természetének
szisztematikus
vizsgála-ta lehetővé teszi számunkra,
hogy a
valóságot helyesen lássuk,
úgy, ahogy az
létezik,
többé-kevésbé tiszta
formában, azaz a fizikai
érzékelés
torzításától mentesen.
Ha ez egy kicsit
túlzásnak hangzik,
akkor hallgassák meg a következőket. Bár
az
emberiség rengeteg tudást halmozott fel,
mégsem
tudja még, mi is az elme. A fizikai agyat
műszerekkel
lehet vizsgálni, fizikailag ingerelhető, ugyanis az
anyagi
világegyetem része. Egyes tudósok
szerint az elme
mint olyan nem létezik, és szerintük az
„elme"
kifejezés az agy működésére
utal.
Azonban nagyon valószínű, hogy az elme
egyszerűen
azon részünk, mely nem jelenik meg fizikai
anyag
formájában. Az öröm sem
létezik fizikai
objektumként, mégsem
kételkedik senki a
létezésében. Az álmok sem
objektumok,
mégsem vonná senki kétségbe
létezésüket.
SZÜNET: Az elme a belső én
része, amely
nem jelenik meg - fizikai értelemben - teljes
mértékben. Az elme az agy azon része,
amely nem
jelenik meg objektumként a testben. Az elme a fizikai
anyagtól elszeparált dologként,
referenciapontként szolgálhatna, melyet meg kell
ismernünk, mely valóság az
érzékszervek torzító
hatásától
függetlenül létezik.
Kísérleteink
során befelé
tekintünk, a belső én felé, mert az
érzékelésen túli
tapasztalatok sok esetben
az alapvető valóságba adnak
bepillantást.
Mivel a fizikai időről már tudjuk, hogy
mesterséges,
egyszerűen egy általunk kiagyalt
elképzelés, nem
csoda hát, hogy az érzékeken
túli
tapasztalatok úgy viselkednek, mintha az idő, ahogy azt mi
ismerjük, nem létezne. Az
időelképzelésünk is eltorzult,
ami a
korlátolt
érzékelésünk
eredménye. Lehetséges, hogy
időképzetünk
tovább torzítja a
valóságról
alkotott elképzelésünket. Van
rá
lehetőség, hogy megpillantsuk a
valóságot,
úgy, ahogy az a fizikai anyag
eltolódása
mögött létezik? Hiszem, hogy igen.
Tudatosságunk
irányának
megváltoztatásával kezdhetjük
a dolgot,
és erre többféle
módszerünk is van.
Például álmainkban nagyon
könnyedén
meg tudjuk változtatni tudatunk
fókuszát,
és láttuk, hogy az
érzékeken túli
tapasztalatok nagyon gyakran jelentkeznek alvás
alatt.
Azonban még ekkor sem
kerülhető el a
torzulás. Ahogy a fizikai
érzékszervek a
valóság
érzékelése során
hajlanak annak eltorzítására, a
személyes
tudatalatti ugyanezt teszi. Ha saját
álomnoteszüket
tanulmányozzák, megfigyelhetik,
miként
történik ez meg, és felfedezhetik az
értékes látnoki
információkat,
melyek összekeverednek azokkal az elemekkel, melyeknek
semmi
közük sincs a
tisztánlátás adataihoz.
Befelé fordítva figyelmünket
megszabadulhatunk
az érzékek merev
korlátozásától,
és
gyakorlással megtanulhatunk átlátni a
személyes tudatalattin, hogy felfedezhessük a
mögötte meghúzódó
valóságot.
Nem kell aludnunk ahhoz, hogy ezeket a
valóságokat megláthassuk.
Legalább
annyira jó, sőt jobb, ha könnyű
transzállapotot
veszünk fel, amelyben részlegesen
elkülönülünk a külső
környezettől. A
transzállapot a megnövekedett
koncentráció állapota.
Ártalmatlan
és nagyon hasznos lehet. A
hétköznapi
ébrenléti tudatállapotból a
Seth
által „Pszichológiai Időnek"
hívott
állapotba való átmenetet
szolgálja. A
Pszichológiai Idő az az állapot, amikor teljes
mértékben szabadon befelé fordulunk,
amikor az
időt úgy tapasztaljuk, ahogy az
valójában
létezik.
A könnyű transz
állapotában a belső
én nagyobb szabadsággal bír. A
tudat mindig
jelen van, de a külső dolgokat figyelmen
kívül
hagyjuk. Ez a fejezet bemutatja önöknek,
miként
idézhetik elő ezt a könnyű
transzállapotot,
miként alkalmazhatják, ellenőrizhetik
életük
gazdagítása és belső
képességeik fejlesztése
érdekében.
Hipnózis
1965 júliusában egy
meghívásnak eleget téve
részt vettünk
a III. Hipnózis Szimpóziumon, melyet az
oswegói State University College és az Amerikai
Klinikai
Hipnózis Társaság együttesen
szponzorált.A szimpóziumot az egyetemen
tartották.Az egyik legfontosabb tény,amiről
említést tettek az,hogy a hipnózis
valójában a megnövekedett
koncentráció
állapota és nem hasonlít az
álomhoz,ahogy
azt hibásan feltételezik róla.
A hipnózis
segítségével az
egyén képes az énje által
nem is ismert,de
már benne levő képességeit
és
lehetőségeit használni.Ez a felfokozott
koncentráltsági állapot
segít abban,hogy a
tudatosságunkat a kívánt
irányba
fordítsuk,és ez idő alatt semmi nem
háborgat
bennünket.Ez a tanulás és az emberi
személyiség fejlődésének
csodálatos
eszköze.
A hipnózisra
vonatkozó saját
tapasztalataink meggyőztek arról, hogy a hipnotikus
állapot nem más, mint az
általánosan
megszokott tudatállapot egy módosult
formája.
Mivel az emberek gyakran kerülnek transzállapotba a
hétköznapi élet során
anélkül,
hogy erről tudnának, ezért minden bizonnyal a
transz a
tudat teljesen normális aspektusa. Lehetséges,
hogy
egyfajta túlélési
potenciával
rendelkezik, melyet eddig még nem fedeztünk fel.
Az alvó
tudatállapot is további
tanulmányozásra szorul, mivel saját
vizsgálataink egyértelművé
tették,
hogy a személyiség az alvás alatt
céltudatos aktivitást végez. Az
egyén pedig
problémamegoldó és más
aktivitásokat
kísérel meg, melyeket
általában
kizárólag az ébrenléti
személyiségnek tulajdonítanak.
A hipnózis csupán
a
koncentráció erejét növelő
metódus. Az
önhipnózis alkalmazásával
úgy is
mondhatnánk, hogy sebességet
válthatunk, és
a tudatosságunk irányát
tudatosan
megváltoztathatjuk. Ebben a könyvben azonban
én csak
az önhipnózist javasolom. Addig, amíg
általánosságban jobban meg nem ismerik
a dolgot,
nem ajánlom, hogy bárkit is
megpróbáljanak
hipnotizálni.
Életük
során sokszor
kerülhettek már a könnyű transz
állapotába anélkül, hogy
erről
tudomást szereztek volna. Amikor
például egy
bizonyos problémára figyelünk,
és minden
mást kizárunk, nagyon
valószínű, hogy a
könnyű transz állapotában vagyunk.
Gyakran
tévénézés közben
érjük el
ezt az állapotot, és érezzük,
hogy
figyelmünk teljes mértékben a
nézett műsor
felé fordul.
Mostantól képesek
lesznek ezt az
állapotot bármikor elérni,
és
hasznosan alkalmazni. Sok módszer van arra, hogy a
koncentráció elmeállapotát
elérjük. Elmagyarázom
önöknek, én
melyiket találtam a legkönnyebbnek,
legmegfelelőbbnek
és a leghatásosabbnak. Ez a
transzállapot
lehetővé teszi még, hogy testünket
ellazítsuk, ha éppen arra van
szükségünk.
Először is üljenek le
kényelmesen egy
székbe, vagy ha jobban tetszik, feküdjenek le az
ágyra. Csukják be a szemüket.
Kezdjék a
lábukkal, lazítsák el az
összes izmot.
Hangosan vagy mentálisan mondogassák maguknak,
hogy
teljesen ellazulnak. Hallgassák a fejükben
kavargó
gondolatokat. A relaxáció
bevezetésekor a
sugalmazás varázslatos erővel bír.
Észre
fogják venni, hogy teljesen ellazulnak. Haladjanak
végig
az összes izmon, felfelé a
bokától a comb
mentén és az alhasi területen,
csípőn,
háton, fel a derékig, majd át az
egész
testen a gerincagyig és fel egészen a nyakig.
Képzeljék el,
ahogy ellazulnak a
vállak, a karok és a könyök, a
kéz az
ujjakkal együtt. Majd képzeljék el, hogy
ez az
ellazulás felterjed a nyaktól és a
vállaktól a torokra és az
állkapocsra, az
arcizmokra, a szemöldökön át a
fejbőrre. A
gyakorlat alatt érezni fogják, hogy az
idegesség,
a feszültség teljesen eltűnik a testből.
Eleinte az egész folyamat
körülbelül húsz percig tart majd.
A
koncentrációs
képességünktől
függően ez több vagy kevesebb időt is
igénybe vehet.
Később már puszta szuggesztióval
képesek
lesznek előidézni ugyanezt az állapotot.
Amikor
önhipnózist alkalmaznak, mindig mondják
el maguknak,
hogy bármikor képesek lesznek
kiszállni az
állapotból, amikor csak akarnak, vagy
bármikor, ha
háromig számolnak.
Nagyon
valószínűtlen, hogy a transz
beláthatatlan ideig tartson, azonban a fenti
óvintézkedéseket mindig tartsuk be. A
legnagyobb
valószínűsége annak van, hogy
egyszerűen
elalszunk. Ezért jó, ha mondogatjuk magunkban,
hogy nem
fogunk elaludni. Azonban a fizikai test nagyon ellazul majd,
ezért, ha az első néhány alkalommal
elszundítanak, ne bátortalanodjanak el.
Hamarosan
megtanulják, hogyan tartsák fenn a megfelelő
állapotot. Ebben az állapotban az elme nagyon
éber, és a koncentráció
magas fokú.
A test pihent lesz, és az elme a fizikai zavaró
tényezőktől mentes.
Esetleg megkérdőjelezik,
tényleg a
könnyű transz állapotában vannak-e, mert
olykor kis
változásokat tapasztalhatnak majd a
tudatosságuk
minőségében. Azonban
valójában finoman
megváltozott a fizikai környezetünkkel
való
tudatos kapcsolatunk. Szemünk csukva. Tudjuk, hogy a
szobában vagyunk. Hangokat is hallhatunk az
utcáról. A különbség
csak az, hogy
többé nem keltik fel az
érdeklődésünket
az efféle ingerek.
A transzállapot felismerése
Ha szeretnének megbizonyosodni
róla, vajon
transzállapotban vannak-e, tegyék a
következőket.
Eleinte nagyon jót tesz majd az önbizalmuknak. A
későbbiekben már a tudatban jelentkező
érzés alapján is meg tudják
majd
állapítani, hogy ebben az állapotban
vannak-e.
Csukott szemmel, és miután már az
önszuggesztió
segítségével a
relaxáció
állapotába kerültek,
mondják meg maguknak, hogy nem
nyithatják ki a
szemüket. Mondják ezt: minél erősebben
akarom
kinyitni a szememet, annál jobban
lezáródik.
Ismételjék meg
többször is
ezeket az utasításokat. Most
próbálják meg kinyitni a
szemüket.
Meglepetten tapasztalják, hogy nem lehetséges.
Amikor
tehát meggyőzték magukat arról, hogy a
transz
állapotában vannak, akkor azonnal
szüntessék
meg a szuggesztiót. Sugallják maguknak, hogy most
már, ha akarják, ki tudják nyitni a
szemüket,
de ne nyissák ki, mert ezzel
visszatérhetnek a
hétköznapi tudatállapotba.
Illetve
megpróbálkozhatnak a
következőkkel. Amikor ellazultak,
sugalmazzák
maguknak, hogy erő és energia folyik át a jobb
kezükön. Ha balkezesek, akkor a bal
kezükkel
végezzék el a gyakorlatot. Tartsák fel
a
levegőbe a karjukat, és határozottan
ismételjék meg a sugalmazást.
Mondják azt,
hogy a karjuk olyan merevvé, keménnyé
válik, mint egy deszkalap. Nem képesek
behajlítani, és minél jobban
erőlködnek a
behajlítással, annál
merevebbé
válik. Most próbálják meg
behajlítani a karjukat. Azt fogják
tapasztalni, hogy
nem bírják behajlítani.
Tényleg úgy
tűnik, mintha egy darab deszkával lenne dolguk,
és
csak egyben lesz képes mozogni, hajlani nem tud. Most
szüntessék meg a sugalmazást.
Mondják
maguknak, hogy a kezük már ellazult és
mozgékony, és akár be is
tudják
hajlítani. Ekkor újra a régi lesz.
Csak azért írtam
le önöknek
ezeket a kísérleteket, hogy
megbizonyosodhassanak
arról, ha akarnak, akkor a könnyű transz
állapotába kerülhetnek. Azonban ezekre a
tesztekre
máshoz már nincs
szükségünk.
Bármelyik teszt
elvégzésénél, a
kísérlet befejeztével győződjenek meg
arról, hogy a tiltó su-galmazásokat
megszüntették.
Amikor a
relaxációs technikákat
befejezték, egyszerűen csak feküdjenek vagy
üljenek
csendben. Semmiféle további
sugalmazást ne adjanak
maguknak, csupán azt mondják magukban,
hogy
életenergiával és
egészséggel teli a
testük. Az elért relaxációs
állapot
sokféle szempontból is nagyon
hatékony. Az az
idegesség, mely jóformán
mindannyiunkat
befolyásol, a könnyű transz
állapotában
teljesen megszűnik. A könnyű transz
állapotával
nagyon hatékonyan sikerült eloszlatnom a
kényelmetlenség- és a
fájdalomérzetet, amely a fogorvoshoz
készülődve eluralkodott rajtam.
Ebben a könyvben
megvizsgáljuk a
könnyű transz állapotának az
énnel -amely
olyan nagyon foglalkozik a fizikai környezettel -
való
kapcsolatát. Képesek vagyunk a belső
énre
koncentrálni és pillanatnyilag elfelejteni a napi
munkával foglalkozó ént.
Azt javasolom, hogy
kísérleteink
elején ne maradjunk transzállapotban
tizenöt
percnél tovább. Esetleg sugalmazzuk, hogy a
tudatalattink
kiléptet majd bennünket a transzból,
és akkor
ez meg is fog történni. Esetleg az
órát is
felhúzhatják csörgőre. Tizenöt
perc elegendő
arra, hogy a tudatunk új
körülményeihez
alkalmazkodjunk. A későbbiekben, ha úgy tetszik,
több időt is engedélyezhetünk magunknak.
SZÜNET: A transzállapotban az
időérzékelésünk teljesen
különbözik a megszokottól. A
belső én
független az óra által jelzett időtől,
akárcsak akkor, amikor álmodunk
Például
álmodozás alatt sem
vagyunk tudatában az időnek, és amikor
kijöttünk ebből az állapotból,
akkor
vesszük észre, hogy már egy
óra eltelt.
Nagyon is elképzelhető tehát, hogy több
idő telik el
a transzállapotban, mint gondoljuk.
Ezt ez ellazult állapotot
egyébként önhipnózis
nélkül is
elérhetjük. Egyszerűen csak
üljünk vagy
feküdjünk le csendben.
Próbálják ki a
telepátiáról
szóló fejezetben
leírt kísérletet, melyben
saját tudatuk
folyamát tanulták meg felismerni és
elfelejteni.
Mentálisan fedezzék fel a szemhéjuk
mögött rejlő
sötétséget. A
gyakorlással megtanulják, miként kell
figyelmüket befelé
irányítani.
Mit várhatunk ettől az
állapottól? Hogyan tanulhatjuk meg belső
képességeink
felismerését és
alkalmazását? Először is bizonyos
mértékig el kell szakadnunk a
külvilágtól. Tudatosak leszünk
felőle, tudni
fogjuk, hogy ott van a környezet, de képesek
leszünk
elvonatkoztatni tőle. Nagy
valószínűsggel a
legkellemesebb függetlenség
állapotát
tapasztalják meg ezen a gyakorlaton
keresztül. Egy
rövid ideig a zajok hangosabbnak tűnhetnek, később
pedig
figyelemre sem méltatjuk majd őket.
Most egyszerűen
fordítsák
figyelmüket belső énjük felé.
Ahogy
korábbi kísérleteinkben is,
előfordulhat, hogy
most is hallanak majd hangokat és szavakat, vagy
látnak képeket. Ezek a személyes
tudatalattiból eredhetnek, esetleg a
személyiség
olyan mélyebb rétegeiből, ahol képesek
vagyunk a
valóságot más
eszközökkel, azaz nem
az érzékszerveinkkel
érzékelni. Minden
tapasztalat után azonnal jegyzeteljék
le, amit
hallottak vagy láttak. Esetenként hirtelen
mentális történéseket
fedezhetnek fel, ami
tudatosítja bennünk, hogy ezek a dolgok, tudtunk
nélkül, de régóta zajlottak.
Gyakran mi
magunknak kell ezeket tartóssá tenni.
Most részletesen
elmesélem
néhány, a
szétválasztódás
ezen állapotáról szerzett
személyes
tapasztalatunkat, beleértve a jelentősebb és
jelentéktelenebb eseteket. A következő
tapasztalat
meglehetősen egyszerű, de érdekes példa, mely a
kísérletezésünk
megkezdése után
öt hónappal jelentkezett.
Robert művész. A helyi
művészeti
galéria díjjal jutalmazta egyik
arcképét, és a
kérdéses
estén a díjkiosztó
fogadásra bennünket
is meghívtak.
Vacsora után könnyű
transzba juttattam
magam. Este 6 óra volt, és 7 órakor
szerettem
volna elkezdeni az öltözködést.
Aznap nagyon
zűrös napunk volt. Elszundítottam,
teljesen
elvesztettem az időérzékemet, és
csukott szemmel
tértem magamhoz. - Hány óra lehet? -
kérdeztem magamtól. Szinte azonnal
megpillantottam
csukott szemhéjamon át a Róbert
műhelyében
lévő órát. Még ha nyitva
lett volna a
szemem, akkor sem láthattam volna ezt az
órát az
ágyból. A szobában, melyben
feküdtem, pedig
egyáltalán nem volt óra.
Könnyedén
leolvastam az időt, tíz perc múlva
hét.
Gondolkodás nélkül elfogadtam a
látottakat,
és tudatalattimat utasítottam,
engedélyezzen nekem
még tíz perc pihenést. Amikor
újból
felkeltem, azonnal hívtam Robertet, és
megkérdeztem, hány óra van. Pontosan
hét
óra volt.
A most következő eset
talán még
megdöbbentőbb. Egyik reggel történt,
amikor
könnyű transzban voltam. A tapasztalatot
különös
érzékelési tapasztalat
vezette fel, melyről a
következő fejezetben még lesz szó.
Hirtelen belső
lökést éreztem a fejemben, és
azon nyomban a
családi ház előtt találtam magam, ahol
felnőttem.
Mindenféle átmenet nélkül
egyszerre csak ott
voltam.
Míg az egyik pillanatban
még tudatosan
az ágyban feküdtem, és
éreztem az
ágyat a testem alatt, addig a másik pillanatban
már a havas járdán álltam.
Az
érzés olyan tiszta, élő és
valóságos volt, hogy hirtelen azt sem tudtam, hol
vagyok.
Álmodom? Hallucinálok?
Körbenéztem. A
ház teljesen hétköznapian
nézett ki. Pontosan
azok a házak sorakoztak egymás mellett, melyekre
nagyon jól emlékeztem.
Április volt. De
hát akkor hogy lehet hó a
járdán? Hogy
kerültem Elmirából Saratoga Springsbe,
és
hogyan cseppentem bele a télbe?
A fák csupaszon,
lombozatuktól
megfosztva álltak. Nagyon jól ismertem a
szomszédokat, bár évek óta
nem
jártam otthon. A családom már nem
lakott
abban a házban, mely előtt álltam.
Aztán valami
különös dologra lettem figyelmes.
Legutóbb,
amikor Saratogában jártam, a régi
otthonunkkal
szemközti ház körül
kerítés
húzódott. A kerítés eltűnt,
és
még csak nem is utalt semmi arra, hogy valaha is ott volt.
Hova lett a
kerítés?
Próbáltam kitalálni, mi
történhetett.
Nem ijedtem meg, csak megdöbbentem. Ekkor három
fiú
tűnt fel az úton. Szánkót
húztak.
Azonnal felismertem az egyik fiút, egy régi
barátunkat, D. H.-t. Mielőtt
megszólítottam volna,
azon morfondíroztam, hogy lehet az, hogy D. H.
tíz
évvel fiatalabb nálam. Már
rég fel kellett
volna nőnie. Minden rendben volt. Újra odanéztem.
A
fiú D. H. volt, gyerekkorában. Ezzel a
felismeréssel, úgy éreztem,
eltűnök a
színről. De nem tűnt el a kép, inkább
visszahúzódtam a tapasztalatból. Nem
tudom
miként, de aztán újból
vissza tudtam
térni bele. Ekkor már a látottakat
vettem
számba pár másodpercig.
A fiúk ekkorra eltűntek,
ugyanis egy
általam is jól ismert módon
lerövidítették az utat.
Hát persze! -
gondoltam. - D. H. anyja a sarkon lakik, bármikor
benézhetek hozzá. Ekkor eszembe
ötlött, hogy
már tíz éve nem is láttam
D. H.
anyját. Ugyanakkor egy másik gondolat ugrott be,
az, hogy
az utca pont így nézett ki régen!
Még nem
is volt kerítés az út mellett.
Aztán az
ágyban találtam magam. Éreztem a
párnát a fejem alatt. Miután a
szememet
kinyitottam, a megszokott hálószobában
feküdtem, és az utca meg a házak
eltűntek.
Jelen életbeli regresszió
A jelen életbéli
regresszió, avagy az
egyén pszichológiai értelemben vett
visszatérése a múlt
eseményeibe,
olyanjelenség, mely hipnózis
alkalmazásakor nem is
olyan szokatlan.
Egyetlen ilyen tapasztalat mindenkit
képes
meggyőzni arról, hogy a személyes
tudatalatti teljes
körű és részletes
információt
tartalmaz tapasztalatainkról,
és bizonyos
körülmények között
lehetővé teszi ezek újra
élését. Ez
nem a visszaemlékezés folyamata.
Igazából
ilyenkor újra átéljük a
megtörtént eseményt, egy
pszichológiai
kereten belül.
Az említett eset egy bizonyos
eseménybe
való nagyon élethű
visszatérés lehetett,
mely eseményt tudatosan el is felejtettem. Nem
kétséges számomra, hogy
gyakorlati
okokból elhagytam a
hálószobámat. Az
érzékszerveim nem tapasztalták
tovább. Azt
sem tudom bizonyítani, hogy a testem ott maradt a
szobában, miközben térben
kétszáz
mérföldnyire, időben pedig
tizenöt évvel
korábban voltam. Ugyanakkor persze azt sem tudom
bebizonyítani, hogy nem maradt a testem az
ágyban.
Bárhol is volt testem az alatt az idő alatt, egy biztos,
hogy
személyiségem lényegi része
Saratoga
Springsben, New York államban tartózkodott. A
lábam hideg volt a hótól.
Saját magam,
ugyanennyi idősen álltam ott, és
próbáltam megfejteni azt a
különös
helyzetet, amelybe belecseppentem.
Ez minden bizonnyal jelen
életbéli
regresszió volt. Akár asztrális
kivetítés is lehetett volna.
Jómagam
úgy hiszem, nem jelen életbéli
regressziót
éltem át, talán azért, mert
azt a
konkrét fizikai tapasztalást, mely az
egészet
megelőzte, nem szokták ehhez a jelenséghez
kötni.
Emellett ez a szóban forgó fizikai tapasztalat
nálam már más esetekben is
jelentkezett. Az eset
megértéséhez még
több
vizsgálódásra van
szükség. Túl
sok a megválaszolatlan
kérdés, és sok
kérdést még fel sem vetettünk.
SZÜNET: Amennyiben ilyen tapasztalata
lenne, azonnal
mondja el valakinek, aki a közelében van.
Próbáljon meg kapcsolatot teremteni. Ez volt az
első
olyan eset, mellyel dolgom akadt. Később meg is
bántam,
hogy
nem szóltam D. H.-hoz. Semmi nem
akadályozott meg
abban, hogy esetleg egy marék havat a kezembe vegyek, vagy
átsétáljak az utca
túloldalára.
Akkor azonban eszembe sem jutottak ezek a dolgok.
Magától értetődő,
hogy a
látvány annyira valóságos
volt
számomra, akárcsak a táj,
melyet az ablakomon
kinézve látok. A történtek
legalább
annyira valós napom részei lettek, mint
annak a
napnak bármely más hétköznapi
eseménye. Ugyanolyan esemény volt, mint az, hogy
kicsivel
ezután megebédeltem. De fizikai
értelemben is
valós volt a dolog? Esetleg egy másik
téridő
kontinuumban létezett? Jogosan merülhetnek fel ezek
a
kérdések. Nagyon is lehetséges, hogy
valóságképzetünk komolyan
korlátozott.
Még az általunk feltett
kérdések is
korlátoltak, hiszen befolyásolja őket az, amit
egyáltalán elképzelhetőnek
tartunk.
Kérdéseink pedig
vizsgálódásunkat
korlátozzák, és
meghatározzák ezen
kutatások természetét.
Azonban az előbb említett
tapasztalat,
és a következő, melyet Robert élt
át,
kísérletezgetésünk korai
szakaszában
jelentkezett. Együtt dolgoztunk. Robert könnyű
transzba
juttatta magát. Ágyban feküdt.
Bármiféle átmenet
nélkül egy
irodában találta magát, New York
Cityben, az 57.
utcában. Felismerte, mert valamikor üzleti
ügyet
intézett ebben az épületben. A hallban
állt.
Tőle balra szűk, hosszanti
tervezésű ablak,
alumínium- vagy rozsdamentes acél
kerettel. Az
ablakon kitekintve fénylő acél
védőkorlátot
látott. Ez alatt kő mellvéd, mintegy
három
méter mélyen. Közte és az
ablak közt egy
lány állt. Megpróbálta
kinyitni az ablakot,
amely két részletben nyílott ki, felső
és
alsó fele külön-külön.
A lány hosszú
fekete hajú,
vékony termetű volt. Ujjatlan sárga
selyemszerű
blúzt viselt. Szoknyájának
színére
Robert már nem tudott visszaemlékezni, holott
akkor
teljesen tisztán látta. Éppen arra
gondolt,
segít neki kinyitni az ablakot, amikor
újból az
ágyban találta magát. Az
irodaépület a
lánnyal együtt eltűnt.
Ez az eset, akárcsak a velem
történt eset ugyanolyan valós volt, mint
a nap
során felbukkanó bármely
esemény.
Valójában az
efféle eseteknek
bizonyos értelemben nagyobb a realitásuk, mert
annyira
ritkák. Amennyiben
hallucinációról van
szó, meglehetősen éles fajta. Robert
úgy
érezte, egy a jelenben létező
épületben
áll, és nem a múltban. A
lány, az
épület és minden részlet
fizikai
szilárdsággal bírt, vagy
legalábbis
szilárdnak és valósnak tűntek a
szó fizikai
értelmében.
A saját esetüket
illetően
próbáljanak annyi tényt leellenőrizni,
amennyit
csak lehet. A következő fejezetben a Robertéhez
hasonló tapasztalatokat, melyben
megpróbált
kapcsolatot teremteni, beszélünk meg. Amennyiben
egy
barát házában
találják magukat,
mindenféleképpen
próbáljanak kapcsolatba
kerülni az illetővel, ha látják.
Később egy
hétköznapi beszélgetés
formájában ellenőrizzék le a dolgot
barátjukkal. Sajnos a mi, imént
említett
tapasztalatainkban nem találkoztunk
barátokkal.
Egyszerűen nem tudunk eleget a
valóság
természetéről, például
egyáltalán nem biztos, hogy a
barátunk nem
látna vagy hallana bennünket ilyen
körülmények között. Nem
tudjuk, vajon a
belső én rendelkezik-e valamiféle elektromos
valósággal, melyet
láthatóvá
tehetünk. Amennyiben barátunk nem lát
minket a
szemével, akkor talán, ha ő is hasonló
körülmények között
figyelne meg minket,
mi is láthatóvá
válnánk
számára.
Ahogy tapasztalataik gyarapodnak,
felfedezhetik, hogy
hirtelen csak azért eszmélnek rá
egy-egy
tapasztalatra, hogy rájöhessenek, már
régóta zajlik a dolog, egyszerűen csak nem
vették
észre. Eleinte az én talán elfojtja
majd a
történteket, és a szavak,
képek eltűnnek. A
gyakorlat segít abban, hogy az efféle
pillanatokat
tartóssá tegyük. Úgy tűnik,
hogy
valamiféle tudat alatti működéssel
állunk
szemben. Amikor egy bizonyos tudatállapotot
elérünk,
úgy tűnik, tudatosságunk eltűnik, és
tudatunk
figyelme egy időre megszabadul a fizikai világ
valóságától.
Nem minden ülés
során látunk
majd képeket vagy hallunk szavakat, illetve nem mindig
esünk át bizonyos tapasztalatokon.
Mindemellett meg
fogják tanulni, miként
kezeljék a belső
énjüket, és emiatt
igazából minden
egyes ülés termékenynek
mondható.
A tudat fizikai környezettől való
elszakadásával és az ezt
lehetővé
tévő koncentrációval
foglalkozunk.
Később ezt a koncentrációt
befelé
fordítjuk. Teljesen mindegy, hogy
önhipnózissal
vagy más, itt javasolt módszerrel
érik-e el ezt a
bizonyos állapotot. Mindenki, aki megszokta, hogy
figyelmét egy feladatra fordítsa, mialatt
más
dolgokat teljesen kizár, gyakran átesett
már
ezen a tapasztalaton.
Amikor a
kísérletnek vége,
írják le a
történteket egy szuszra.
Bármit láttak vagy hallottak, hitelesen
jegyezzék
le. Azon alkalmakkor, amikor éles tapasztalatuk
lesz,
teljesen biztos, hogy tudni fognak róla. Más
dolgokat,
kevésbé élesek
lévén, hamarabb
elfelejtünk, hacsak le nem jegyezzük őket. Az elme
szubjektív állapotait nagyon
nehéz
megmagyarázni, de meg kell próbálniuk
a
lehetetlent.
( Sohase merüljünk el
túlzottan a
könnyű transz állapotának
mechanizmusában,
hisz ez csak egy eljárás
koncentrációnk
fokozására. Ne
gondolkozzunk vagy aggódjunk a transz
mélységét illetően, illetve a
kísérletünk sikeressége
felől.)
A könnyű transz állapota,
avagy a
koncentráltság eme magasabb foka, más
kísérletek során is hasznunkra lehet.
Néha,
mikor könnyű transzban vagyunk, mondjuk azt magunknak, hogy ki
tudjuk nyitni a szemünket, miközben még a
hipnózis állapotában vagyunk. A
szuggesztió
szükséges, ugyanis, ha ebben az
állapotban kinyitjuk
a szemünket, nagy
valószínűséggel
kijövünk a transzból. Ha
kijöttünk,
futtassuk végig az ESP-kártyákat.
Esetleg azt
tapasztalhatják, hogy magasabb pontokat érnek el,
amikor
így tudnak koncentrálni. Mindig
írják oda a
feljegyzés mellé, hogy a tesztet a transz
állapotában végezték.
Ha a tudattalan
írást kevés
sikerrel gyakorolták, vagy teljesen
eredménytelenek
voltak benne, akkor a transz állapotában
sugallják
azt maguknak, hogy most képesek lesznek tudattalanul
írni. Legyen a közelükben egy nagy darab
papír
és egy puha sötét ceruza.
Mondják el
maguknak, hogy tudat alatti elméjük
kezüket
használja majd, hogy bármely
számára fontos
témáról írjon. A
papír
tetejére írják rá a
nevüket.
Újra olvassák el, mit írtunk a
korábbi
fejezetekben a tudattalan vagy automatikus
írásról, és
kövessék az ott
leírt utasításokat, amíg a
megnövekedett koncentráció
állapotában
vannak.
Amennyiben
önhipnózist alkalmaznak, akkor
csak az ebben a könyvben szereplő bevezető módszert
javasolom. A kristálygömbbe
nézés vagy inga
bámulása és az ehhez
hasonlók nagyon
gyorsan előidézhetik a transzállapotot, azelőtt,
hogy
rájöhetnének, mi is
történt.
Éppen ezért egyáltalán nem
javasolom,
hogy rendszertelen kísérleteket hajtsanak
végre az
efféle módszerekkel.
A most következők a
Seth-anyagból
származó olyan kivonatok, melyek ezen fejezet
témájával foglalkoznak. A legelső a
14.
ülés anyagából
származó
kivonat. Magától értetődő, hogy ebben
a
könyvben a Seth-anyagnak csak kicsiny
részletét
tudjuk leközölni, de az említett
témákat
alaposan és a maguk
teljességében megvitatjuk
a könyv során.
Síkotokban minden valami olyasminek az
anyagiasodása, mely síkotoktól
függetlenül létezik, Éppen
ezért
érzékeiteken belül vannak
más,
befelé néző érzékelők. A
hétköznapi érzékszerveink
érzékelnek vagy teremtenek egy külső
világot.
A belső érzékszervek pedig egy belső
világot
érzékelnek és teremtenek. A belső
világ egy részét
érzékelik.
Majdnem olyan, mintha
kívül
ugyanúgy tudnánk érezni, tapintani
és
érzékelni, ahogy bent is
érzékelünk,
tapintunk és érzünk, holott sok minden
létezik minden irányban, melyekről
szükségszerűen nem szerzünk
tudomást. Ha
már egy bizonyos mezőn belül
létezünk, akkor
összhangban kell vele lennünk, és
más
érzékeléseket le kell
zárnunk.
Egyfajta pszichés
fókuszról van
szó, a tudatosság bizonyos dolog
mentén
való
koncentrálódásáról.
Ahogy képességeitek a síkotokban
létező
környezethez hozzánőnek, akkor
megengedhetitek
magatoknak, hogy a belső
érzékeléseteket
használjátok, és hogy
cselekvésetek
hatókörét kiterjesszétek. Ez
teljesen
természetes. Egy bizonyos síkon vagy bizonyos
területen való
túlélés az adott
síkon való
koncentráltságunktól
függ. Ha a túlélés
kielégítő,
akkor már máshova is fordíthatjuk
figyelmünket.
A 25.ÜLÉS
A nyugati világban nagyon sok
kísérletet folytattak az ESP-vel
kapcsolatosan. Az
igazság az, hogy a nyugati ember nemcsak hogy
megfosztotta
magát, a művi kettős természet
bizonygatása
miatt, képességeinek és
tudásának felétől, de a
nagyon ősi
társadalmaktól is eltávolodott,
melyektől sokat
tanulhatott volna képességeit illetően.
Mindennapos oktatása,
létezésének
hétköznapi
mintázata, kulturális
értékei
úgy tűnik, hogy bebörtönzik, és
végül más társadalmakat csak
a saját
félreértéseinek kibogozhatatlan
útvesztőin
át képes szemlélni. Ha
például
egy őslakost figyel meg Afrikában, és
babonás,
bárgyú, a múlt majdhogynem
történelmi
személyiségét
látja benne, akkor
semmit sem tanulhat annak az embernek a
képességeiből. Bármely, az őslakosra
jellemző, ESP-hez hasonló jelenséget
nevetségesnek tart majd, és azt az afrikai
gyerekes
elméjének további
bizonyítékaként veszi.
A helyzet továbbra is az,
hogy a
pszichológusok vagy a tudósok nem tudnak az
ESP-ről
beszélni, sem úgy, mint a
hétköznapi
dolgoknál magasabb, sem pedig úgy, mint
annál
alacsonyabb rendű dologról, egyszerűen csak
azért,
mert a nyugati ember nem tudja azt hatékonyan alkalmazni.
Más emberek ugyanakkor egész sikeresen
használják ezeket a
képességeket.
Az ESP-kutatásokkal az a baj,
hogy nem
megfelelő eszközöket használnak. Ezt a
kettős
természetű énünket veszik
alapul.
Egészen addig, amíg fel nem ismeritek
azt, hogy
egyetlen énetek van, és nem
különálló az, amelyik
cselekszik és
manipulálja a másikat, aki
lélegzik,
álmodik, semmit nem fogunk elérni. A
kísérleteket az úgynevezett
tudományos
tanoknak megfelelően végzik, hogy legjobb esetben
lelassítsák a mozgási folyamatokat,
és
legrosszabb esetben teljes sikertelenséghez
vezessenek.
Ez persze nem azt jelenti, hogy
egyáltalán nem lehet
bizonyítékokat,
rengeteg bizonyítékot találni a belső
én
létezésének
megerősítésére.
Csupán arról van szó, hogy meg kell
engednünk
magunknak a spontaneitást. Nagyon nehéz a belső
énnel felfogott információkat a
külső
érzékszervekkel megtapasztalt adatokhoz
viszonyítani.
Még egyszer: egy
tükörképszerű
képet kapunk, amelyet aztán újra
össze kell
rakosgatnunk. A belső énnel felfogott adatok
tisztán
kivehető, megkülönböztethető
hatást
gyakorolnak majd a személyiségre, amely
felfogja
azokat. S ez a hatás legalább annyira erőteljes,
mint a
külső ingerek általi hatások.
Amikor az
általánosan elfogadott
érzékszerveken keresztül szerzett
tapasztalatokat
hangsúlyozzuk, automatikusan szinte teljesen
kizárjuk a
belső érzékelés
apparátusát.
Erre nincs semmi szükség. Az ember mintegy
beépítette magába ezt a
reakciót. A belső
tapasztalatokat szó szerint kell értelmezni,
és
pontosan ez az, amit el szoktak felejteni. Ha egyszer
megtettétek a spontaneitás első
lépését, meg fogtok győződni
arról, hogy
még a tudatos elme is kénytelen a
tapasztalatokat
elfogadni. Azonban ehhez meg kell tennetek az első tudatos
lépést.
Ha egyetlenegyszer megengeditek
magatoknak, hogy egy
belső adatot fogjatok, spontán, kritika
nélküli
módon, azonnal látni fogjátok, hogy ez
a
tapasztalat ugyanolyan legális,
értékes
és változatos, és olyan erőteljes,
mint
bármely más külső inger.
Azonban ezeknek az
információknak a külső
érzékszervek által
felfogható
csatornákra való
lefordítása és
erős, torzulatlan információ kinyerése
teljességgel lehetetlen.
A belső
érzékelés
útján szerzett benyomások
valójában konkrétak abban az
értelemben, amelyet most még nem tudtok
megérteni.
Ez az adat hatással van az agyra,
akárcsak azok a
külső ingerek, amelyek kívülről
érkeznek,
és ezekre is hatást gyakorolnak. Ezek a
belső
tapasztalatok ugyanúgy megváltoztatják
a
személyiséget, ahogy a külső
tapasztalatok
teszik. A belső érzékelés
által szerzett
bizonyíték külső
érzéki adatok
szerinti értékelése pedig ugyanolyan
nevetséges, mint azt várni egy
fényképezőgéptől, hogy
zenét
játsszon le.
A zene maga létezik, a
lemezjátszó le tudja játszani. A
pillanatokat a
fényképezőgéppel lehet
megörökíteni. De senki nem
várja el, hogy
a fényképezőgép
zenéljen. Ahogy a
lemezjátszótól sem lehet
elvárni a
fényképkészítést.
Mégis
elvárnátok, hogy külső
érzékszerveitek valami olyasmit
tegyenek, amire nem
képesek. Azt várjátok, hogy
úgy
viselkedjenek, mint a fényképezőgép,
ami
zenét fotóz... Ugyanakkor
elutasítjátok a legbelsőbb
érzékszervek használatát,
amelyek
felépítésüknek
köszönhetően
képesek lennének feldolgozni azokat az
adatokat,
melyeket fel szeretnétek fogni.
A gondot az okozza, hogy
elutasítjátok a
személyiség egészének az
elfogadását. Megismétlem: a belső
érzékelés által
felfogott adatok
ugyanolyan élőek, és
igazából
még életszerűbbek, mint amit valaha is
képesek
lesztek felfogni. Az egész dologban az a legironikusabb,
hogy
ezeket a belső adatokat állandóan
kapjátok,
állandóan
felhasználjátok, és
mégis tudatosan elutasítjátok
létezésüket.
Maga az a tény, hogy
lélegeztek
és álmodtok, illetve számtalan olyan
más
cselekvést hajtotok végre, amelyekhez
semmiféle segítséget nem kaptok a
tudatos
elmétől, a legkeményebb fejű embert is meg
kellene, hogy
győzzön arról, hogy más is van, mint
amit a
tudomány valaha is hajlandó lesz
elfogadni.
A tudatalattiról alkotott
véleményetek puszta
finnyásság,
kertelés, részleges elfogadása annak,
hogy az
ember igazából több, mint a tudatos
elméje,
és több, mint a részekből
összeálló egész,
és több, mint
puszta szerkezet.
Az ESP
bizonyítékai a megfelelő
csatornákon át érkeznek el
hozzátok,
ugyanúgy, ahogy a hallás a
fülön keresztül
történik, és
általában senki nem
várja el, hogy a fületekkel lássatok. A
legnagyobb
nehézség nálatok az, hogy
semmiféle
dolgot nem fogadtok el bizonyítéknak,
ami nem egyik
vagy másik módon, de a külső
érzékszerveken át érkezett
hozzátok.
Ezért nem tekintetek egy tapasztalatot sem
értékelhetőnek egészen addig,
míg
fizikai álcázó
valóságát be
nem tudjátok mutatni.
Ugyanakkor szinte mindenki ismeri a
pszichés
tapasztalatokat, amelynek szintén nincs
megfigyelhető
fizikai hatása, mégis
nagymértékben
megváltoztathatja a személyiséget..
.
(Most következzen
néhány
példa. Mivel ezen anyagok egy részét
már
említettem ebben a fejezetben, ezt a részt nem
idézem.)
(A belső
érzékelésen át nyert
információ) ugyanolyan erőteljes és
néha
még erőteljesebb, mint a pszichés
tapasztalás.
És ahogy már korábban is
említettem, egy
pszichés tapasztalatot nem lehet megfogni a
kezünkben,
és megvizsgálni sem lehet azt.
Laboratóriumi
vizsgálatnak sem lehet alávetni. De a
legbolondabb ember
sem tagadná meg emiatt a pszichés
tapasztalatok
létezését.
Az ESP kifejezés maga
valójában a
ti mesterséges kettőségetek eredménye,
ami
fenntartja a következtetést, hogy
bármi, amit
nem a fizikai érzékszerveken
keresztül
tapasztalunk extra és felesleges... El kellene fogadni
végre, hogy a külső
érzékszervek a
legkifinomultabb fajta hamisítók. Mit tesztek
majd, ha
egyszer csak ráébredtek, hogy minden, amit a
fizikai
érzékszervetek mondott, alapjában
hazug volt?
Másrészt a belső
érzékszervek sokkal
megbízhatóbbak. A
belső információk
megbízhatóbbak. A
pszichés tapasztalatok érvényesek
akkor is, ha a
szék szilárd, és akkor is, ha nem az.
(Utalás egy korábbi
állításra.) A
belső információ és a belső
én, amelyet
visszautasítotok, sokkal tartósabbak,
és az,
hogy most hozzátok beszélek, ugyancsak ezt
bizonyítja.