Keresztény
és a reinkarnáció
Írta: Stephen Lampe
Fordította: Kulich
Károly
ELSŐ FEJEZET
A mű célja és kiterjedési köre
"Az igazság
megdönthetetlen.
A pánik rossz
néven veheti
A tudatlanság
gúnyt űzhet belőle,
A rosszakarat
elferdítheti,
De az továbbra is
igazság marad."
Az ember egy lélek
és a teste
ruhájául szolgál, amit a
földi
tartózkodása alatt visel. Mint ahogy az ember
átöltözik miközben ugyanaz a
személy
marad, úgy veti le az emberi lélek is a fizikai
testét a halál folyamata alatt. A
lélek viszont, -
a test tulajdonosa - tovább él a test
levetése
után. A reinkarnációban
való hit egyszerűen
annak az ismeretnek az elfogadása, hogy egy folytonos
létben az emberi léleknek több mint
egyszeri alkalma
van a Földre jövetelre. Az emberi lélek
minden
alkalommal egy másik emberi testet ölt fel. Mint
ahogy azt
Herbert Vollmann fogalmazta:
"Az emberi szellemnek
többször kell
visszatérnie a Földre és
megtestesülnie,
mindaddig, míg el nem éri a szellemi
érettségnek és belső
tisztaságnak azt a
fokát, ami révén végleg
elfordul a
Föld befolyásolási
körétől és
folytatja emelkedését a fényes
Magasságok
felé." (Herbert Vollmann: Egy kapu kinyílik 379.
o.)
Ez az egyszerű
meghatározás a
kulcs a gyakran emlegetett "misztériumok"
megfejtéséhez, az egyenlőtlenségek,
kétségtelen
igazságtalanságok és
méltánytalanságok
megmagyarázásához, amelyek sok
jóakaratú embert emésztenek. Ez az
ismeret
továbbá a Biblia néhány
nehezen
érthető, de rendkívül fontos
részletének
megértéséhez is
szükséges. A reinkarnáció
ismerete arra az
álláspontra juttat el bennünket, hogy a
törzsi,
faji és nemzetiségi
megkülönböztetés
értelmetlen; s ez a
szellemi meggyőződés elengedhetetlen ahhoz, hogy a napjaink
káoszában élő emberiség egy
örömtelibb társadalmi, politikai
és
gazdasági rendszerbe haladjon át. A
lélek
folytonos léte, a
lélekvándorlás, mindenkit
érint; mivel mi, mint emberi szellemek, mindannyian
vándorlunk az egyik emberi testből a másikba.
Ezért szól e könyv mindenkihez, tekintet
nélkül az egyén
vallására,
fajára, vagy nemzetiségére, de
elsősorban a
keresztények és Jézus Krisztus
tanítása után érdeklődő
személyek
figyelmébe ajánlom. Itt hangsúlyoznom
kell, hogy a
könyvem magához az egyénhez
szól, nem
rendekhez, szektákhoz, vagy mozgalmakhoz. Nekünk,
saját magunknak kell vállalni a
felelősséget
azért amiben hiszünk, vagy amiben nem
hiszünk.
Avégett kell figyelmesen megvizsgálnunk
és
mérlegelnünk az elénk
táruló
gondolatokat és érveket, hogy mindenki maga
vonhassa le a
következtetéseket. Annak a hanyag,
kényelmes
szokásnak, hogy azért fogadunk el valamit
igaznak, mert
az egyházunk, szektánk, mozgalmunk, vagy
politikai
pártunk képviselője, vagy vezetője egyszerűen azt
véli, vagy mondja, véget kell vetni. Vezetőink
nézetei helytelenek lehetnek és néha
azok is.
Épp ebből az okból kifolyólag a rossz
vallási vezetők és az ingatagok ellenzik tanaik
fejtegetését. Ezek a vezetők
megtiltják
híveiknek, hogy más nézeteket
olvassanak, vagy
azokra odafigyeljenek, mivel attól félnek, hogy
híveik az igazságot másban fedezik
fel. Ez az a
taktika, amit a farizeusok és a szadducceusok
használtak
kétezer évvel ezelőtt, azért, hogy
elfordítsák az emberek figyelmét
Krisztustól és az Ő
tanítványaitól.
Emiatt kérem könyvem olvasóit, hogy az
itt
elhangzó gondolatokat és érveket a
lehető
legobjektívabban kezeljék, hogy ez
által
képesek legyenek önálló
következtetések levonására.
Ez a könyv
elsősorban a reinkarnációról
szól, de ezen
kívül más ehhez
kapcsolódó
témákra is kitér, mint ahogy azt a
tartalomjegyzék is mutatja. Ahhoz, hogy a
reinkarnáció folyamata
érthetővé
váljon, és az ember megbecsülje annak
sokszínű megnyilvánulását,
az
olvasónak néhány új
fogalommal kell
megismerkednie. E könyv ezért az
örökkévaló és
megváltoztathatatlan isteni törvényeket
is
tárgyalja, melyek révén Isten
fenntartja
teremtését, ami természetesen a mi
világunkra is vonatkozik. Ezen kívül egy
fejezet
különböző szemszögből
vizsgálja a
bűnbocsánatot, míg egy másik a
törzsi, faji
és nemzetiségi kérdésekkel
foglalkozik.
Reinkarnáció - milliók
hite
Keresztények
milliói
számára ismert az a szó, hogy
reinkarnáció, azaz újra
megtestesülés.
Ez egyáltalán nem meglepő, hisz a ma
élő emberek
milliárdjai hisznek a lélek
vándorlásában. Viszont egy
feltevés nem
feltétlenül igaz csupán
azért, mert emberek
milliói hisznek benne. Gondoljunk csak bele: voltak idők,
amikor
az egész világ azt hitte, hogy a Föld
lapos,
és mindannyian mekkorát tévedtek!
Mivel ily
nagymértékű a
különböző nemzetiségű
embertársaink hite a lélek
vándorlásában - nagy
műveltségűé,
tanulatlané, gazdagé,
szegényé -, akik
számtalan vallás és felekezet
hívei, -
beleértve néhány keresztény
rendet is -,
megérdemelnek egy komoly tanulmányt és
elgondolkodást. Annak ellenére, hogy
milliárdok
osztják az újra
megtestesülésben való
hitet, nem lehet azt mondani, hogy a fogalomról kialakult
magyarázatok és nézetek
egységesek.
Tulajdonképpen a lélek
vándorlása
különböző embereknek más
és más
fogalmat és elképzelést jelent. A
lélekvándorlásról alkotott
néhány nézet és
magyarázat
őszintén szólva abszurd. Azok, akik ezekkel a
magyarázatokkal találkoznak, érthető
módon
hitetlenkedők a reinkarnáció egész
fogalmával szemben. Éppen ezért e
fogalom pontos
megmagyarázása és
megértése nagyon
fontos mindazok számára, akik a
teremtés
igazságát keresik.
Kétségtelen
igazságtalanságok és
egyenlőtlenségek
Az újra
megtestesülés
iránt érzett komoly
érdeklődés már
magában hordozhatja a megértés
kulcsát
mindahhoz a sok, kétségtelen
igazságtalansághoz és
szerencsétlenséghez, ami az emberekkel
vaktában
és megmagyarázhatatlanul
történik. Ezek a
történések sok embert arra a
kérdésre
késztetnek, hogy miért van az, - ha Isten
valóban
létezik, igazságos és szerető -, hogy
ennyi
szörnyűség történik
mégis a
Földön. Hisz annyi ártatlan ember szenved
és
annyi szembetűnően meg nem érdemelt
áldás,
és lehetőség jut
osztályrészül egyes
embereknek. Az általános válasz erre
az szokott
lenni, hogy:"Isten útjai
kifürkészhetetlenek."
Viszont ez a válasz csupán tudásunk
hiányát erősíti meg; ez a felelet
semmilyen
segítséget nem nyújt Isten
szeretetének
és igazságosságának igaz
felismerésére való
törekvésünkben. Sajnos sokan
váltak
ateistává, vagy felhívővé
épp
amiatt, hogy nem sikerült arra a meggyőződésre
jutniuk,
hogy Isten teljesen igazságos és szerető. Egy
bibliai
részlet juthat itt az ember eszébe:
"Valóban: miattatok
káromolják Isten nevét a
pogányok, ahogy
írva van." (Róm 2:24)
A keresztényeknek ma
van a legnagyobb
szükségük egy egyszerű, világos
és
meggyőző magyarázatra a mindennapjainkban
érezhető
egyenlőtlenségek és
igazságtalanságok
megértéséhez. E magyarázat
aktualitása azért most a
legszükségszerűbb,
mert a keresztény szervezetek körében a
mai
társadalmi jogrend egyre növekvőbb aggodalmat
vált
ki. Másrészről a hittudományok szabad
előtérbehelyeződése és a
keresztény
csoportok, illetve egyének törekvése az
igazságtalan rendszerek megbuktatására
egy
teljesen új kihívás a mai
kereszténységnek. Azoknak a keresztény
embereknek,
akik őszintén törekednek egy igazságos
társadalmi és politikai rendszerre,
szükségszerűen meggyőződésüknek
kell lenni,
hogy Teremtőjük igazságos és szerető,
mivel
enélkül az ő saját hitük is
könnyen
ateizmusba csaphat át. E könyvben lévő
alázatos fáradozás célja,
hogy
rámutasson a reinkarnáció helyes
értelmezésére, és teljes
meggyőződésre vezessen, nem csupán hitre abban,
hogy a
mindenható Atya, Isten szeretete és
igazságossága tökéletes. E mű
nem egy
teológiai tanulmány, azonban
megvilágít,
és világossá tesz
néhány vitatott
teológiai kérdést is. Főleg
tehát azokhoz
szólok, akik őszintén
kívánják
mélyíteni tudásukat a
reinkarnációval kapcsolatban. Talán
fontos itt
újra hangsúlyozni, hogy az egyénhez
szólok,
hisz az egyén vállal személyes
felelősséget
azért, hogy az újra
megtestesülésben hisz,
vagy nem hisz; mint ahogyan az Átéletkor is
mindenki
egyedül számol el szavaival, gondolataival
és
tetteivel. Különösen a lelki
tudás
tárgyában nem szabad az egyénnek
nemtörődömnek lennie. Fontos tehát, hogy
gondosan
odafigyeljünk, s megvizsgáljunk minden
személyes
tapasztalatot, minden eseményt, mely
révén le
tudjuk vonni egyéni következtetéseinket.
A
közelmúlt
történelmének leckéi
és a mindennapi élet eseményei mind
rámutatnak annak fontosságára, hogy
cselekedeteink
meggyőződésen alapuljanak. Gondoljunk a náci
Németországra és azokra az emberekre,
akik
beletörődően engedelmeskedtek a zsidók
megölésére és
megkínzására
felszólító
parancsoknak. Akár vehetjük
példának a
Watergate botrányban* résztvevők
megalázó
szerepét is, mely Richard Nixonnak az amerikai
elnökségébe került. Ez az
incidens azért
történhetett meg, mert a Watergate
botrányban
résztvevő személyek cselekedetei nem
személyes
meggyőződésen alapultak, hanem a lojalitás
fogalmának téves
értelmezésén. Akik
persze hatalomra törekednek a politikában, az
üzleti
életben, vagy a vallásban, sajnos mindannyian
követőkre és hajbókolókra
vágynak,
olyan emberekre, akik minden fejtegetés
nélkül
elfogadják nézeteiket és posztjukat. A
keresztényeknek tehát, és
tulajdonképpen
mindenkinek, jobb kerülni az olyan helyzeteket, ahol az
egyén az önálló
gondolkodástól
meg van fosztva, illetve bizonytalanná van téve
fontos
döntések önálló
meghozatalában.
Hisz a lelki igazság csak az őszinte keresőhöz jut
el,
ahhoz, aki képes és hajlandó a
világ
történéseit objektívan
vizsgálni. Az
igazság csak ahhoz a személyhez
közeledik, aki mer
vizsgálódni, meggondoltan mérlegelni,
megfontolva
mindent és nem érzi
kötelességének
azt, hogy elfogadjon bármilyen elé tett tant, s
kövesse a tömegeket:
"Keressetek és
találtok." (Máté 7:7)
Az ember egész
lényével
való megfontolt mérlegelés
rendkívül
fontos és szükséges része
annak a
folyamatnak, amelyben az ember a lelki tudást keresi.
A
reinkarnáció keresztény
követői
Sok keresztény rend
tartja azt, hogy a
reinkarnáció gondolata idegen a
kereszténységtől. Az ő
álláspontjuk
alapjait gondosan tárgyalom ebben a könyvben, az
idevonatkozó bibliai részletekkel
együtt. Hamarosan
rámutatok arra, hogy mind bibliai, mind logikai
szempontból, a lélek többszöri
megtestesülésének gondolata teljes
összhangban
van Jézus Krisztus tanításaival.
Továbbá a reinkarnáció hite
egyrészt
figyelemreméltó módon segít
a Biblia
megértésében,
másrészt
mélyíti az abban lévő, nagy szellemi
kincsek
iránt érzett
megbecsülésünket. Ezen
kívül még az is
hangsúlyozandó, hogy a
kereszténység történelme
folyamán sok
keresztény ember, valamint több érseki,
bíborosi és püspöki rangban
lévő
egyházi vezető vallotta a lélek
vándorlásában való hitet, s
látta,
hogy e hit összeegyeztethető Krisztus
tanításaival.
Közülük néhány
említésre
kerül a "Reinkarnáció: egy kelet-nyugati
antológia" című műben (Reincarnation: an
East-West
anthology), amit Joseph Head és S. L. Cranston
állított össze és adott ki. E
műben
többek között szerepel a nagytiszteletű Dr.
Leslie D.
Weatherhead, aki a "A reinkarnáció esete"
című
könyvet írta (The Case for Reincarnation), mely
1958-ban
jelent meg. Említést nyer még Joseph
Glanvill
(1636-1680), aki II. Károly király
lelkésze volt,
továbbá Willian R. Alger (1822-1905)
unitárius
lelkész, hiteles írója a
"Jövő élet
tudományos elméletének kritikai
története" című könyvnek (A
Critical History of
the Doctrine of a Future Life), és
legvégül Phillips
Brooks (1835-1893) az anglikán egyház
püspöke,
illetve Willian R. Inge (18601954) a londoni Szent Pál
székesegyház esperese. Az
elbeszélések
szerint a passavalli, római katolikus
püspök
(1820-1897) 64 éves korában fogadta el a
lélek
vándorlásának
igazságát. Ő azzal
érvelt, hogy az újra
megtestesülést nem
tiltotta be az egyház, és nem áll
szemben egyetlen
katolikus tanítással sem. Ő személy
szerint meg
volt győződve, hogy már több életet
élt le a
Földön. A belga bíboros és
filozófus,
Cardinal Mercier (1885-1926) szintén elismerte a
lélek
többszöri életét és
azt
állította, hogy az újra
megtestesülés
sohasem volt eretneki hitként kezelve a hivatalos
egyházi
állásfoglalás alapján.
Nézeteit
tartalmazza az a levél is, amelyet a lengyel katolikus
Wincenty
Lutoslawski professzornak írt, aki maga is
tanította az
újra megtestesülés egy
formáját, amit
ő palingenézisnek
(újjászületésnek)
nevezett. A magyar irodalomban is ismeret a
reinkarnációban való hit, hisz
például Gárdonyi Géza, az
"Isten rabjai"
című műben tökéletesen
ábrázolja az
újra megtestesülés
valódiságát:
"...A hitünk nem mond
ellene. A
vallásunk meg nem tiltja, hogy ne higygyük.
Mért
szenvedne itt annyit az ember, ha nem követett volna el egy
előbbi
életében bűnöket? Bűn előtt volna a
büntetés? A kis ártatlan gyermek a
fogzásban,
torokgyíkban... Az ember munkájában is
van logika.
Isten munkáiban ne volna!..." -Később a műben,
egy
másik fráter így folytatja a
gondolatmenetet:
"...Hát nem tanultad, hogy a test csak föld?
Éppen
olyan, mintha azt mondanád: a csuhámat is Isten
teremtette. Mert hiszen a csuha gyapjú, a gyapjú
a
birkán terem. A birkát is Isten
teremtette.Tehát a
gyapjút is. És
ilyeténképpen a csuha is
Isten teremtése. A csuha nem barát, és
a föld
nem ember. Isten lehelete az ember..." (a fordító
idézete és megjegyzései).
(Gárdonyi
Géza: Isten rabjai 154. és 200. o.,
Szépirodalmi
Könyvkiadó, 1985)
A második
konstantinápolyi zsinat (i.sz. 553)
Az újra
megtestesülésre
vonatkozó hivatalos egyházi
állásfoglalás meglehetősen vitatott
volt a
kereszténység
történelmében.
Többen állítják, hogy a
második,
konstantinápolyi zsinat (amit az egyház, az
ötödik ökumenikus zsinatnak is nevez),
betiltotta az
újra megtestesülés
tanítását.
Viszont ezt a feltételezést több
egyháztörténész
megkérdőjelezte. A
második konstantinápolyi zsinatot Justinianus
császár hívta össze Krisztus
után 553.
május ötödikén a
konstantinápolyi
pátriárka elnökletével. A
császár annak ellenére, hogy egy
súlyos
konfliktusba keveredett Vigilius pápával,
irányította a zsinat
procedúráját. A
zsinat fő célkitűzése az volt, hogy
kibékítse a nyugati és a keleti
egyházat,
amit elsősorban a keleti egyház szorgalmazott. A fennmaradt
emlékek elmondják, hogy a június
másodikai,
utolsó napi összejövetelnek
határozatát
165 püspök írta alá, de
abból csak 6
küldött képviselte a nyugati
egyházat. Vigilius
pápának az a kérése, hogy
mind a keleti,
mind a nyugati egyház egyenlő számú
képviselője legyen jelen, vissza lett utasítva.
Tiltakozásképp a pápa
bojkottálta az
összejövetelt, még annak
ellenére is, hogy ő
maga volt a zsinat bírája. A
történtektől
eltekintve Vigilius pápa végül elfogadta
a zsinat
döntését, -mely határozat
aligha volt
megnyugtató nyugaton, és
néhány
egyházmegyében, mint
például a
milánóiban, még a
Rómával
való bensőséges kapcsolat
megszakadásához
is vezetett. Milánó egészen a hatodik
század végéig nem tartott
egyházközösségi kapcsolatot
Rómával. Vigilius pápa
tiltakozása miatt a
zsinat nem kezdődött a megbeszélt időpontban.
Míg az
összegyűlt püspökök
várakoztak, Justinianus
császár felkérte őket, hogy vegyenek
fontolóra egy témát (az
origenészi tant),
ami nem szerepelt az előzőleg megjelölt napirendben. E
napirenden
felüli ülés keretében a
császár a
15 origenészi tannak az egyházból
való
kiközösítését,
(anatémát)
tanácsolta. (Origenész a zsinat előtt 300
évvel
élt, és i.sz. 254-ben halt meg). Az
origenészi
tanítások
kiutasítását a
tanács elfogadta.
Kétségtelenül a 15
kiutasított tan között volt a
lélek
többszöri
megtestesülésének gondolata,
így maga az újra
megtestesülés
feltételezése is. Arra nincs
bizonyíték,
hogy Vigilius pápa, aki e fontos idő alatt a zsinat
megrendezése ellen tiltakozott, elfogadta-e a keleti
püspökök tanácskozáson
kívüli
döntését, vagy sem. E
körülmények
miatt néhány katolikus hitkutató nem
különíti el Origenész
tanítását a katolikus
egyháztól
és vitatja azt a tényt is, hogy a katolikus
egyház
valaha is betiltotta volna az újra
megtestesülés
tanítását.
Jónéhány
keresztény talán nem hallott a második
konstantinápolyi zsinat és az annak
határozatai
körül zajlott zűrzavaros eseményekről.
Viszont azok,
akik hallottak az újra megtestesülés
tanának
kitiltásáról, e zsinat
döntését
gyakran úgy tekintik, mint egy ősi határozatot,
amit
kötelezően be kell tartaniuk. A keresztényeknek
mindenesetre érzékelniük kell, hogy nem
minden
áron szükséges egy olyan
határozathoz
ragaszkodniuk, amelyet valamelyik püspök 1400
évvel
ezelőtt szentesített. Vagy nem a
középkori
egyház tiltotta meg azt, hogy Galilei
tudományosan
támogassa a Kopernikusz- féle
elméletet, miszerint
nem a Föld, hanem a Nap a Naprendszerünk
központja? Az
akkori idők kereszténye érthető módon,
kötelességtudóan fejet hajtott a
kopernikuszi
elmélet elvetése előtt. Abban az időben a
keresztények bizonyára azt gondolták,
hogy a
kopernikuszi nézet, amely nem szerepel a
Bibliában, csak
a sátántól jöhetett! Sajnos
ma is, sok
keresztény ugyanígy gondolkodik a
reinkarnációval kapcsolatban. Ma már
tudjuk, hogy
a kopernikuszi és a Galilei által szorgalmazott
világnézet helyes. Annak ellenére,
hogy Galilei
intette az egyházat attól, hogy a
Szentírást, -mely szerint a geocentrikus
világkép a helyes- szóról
szóra
értelmezze, az egyház 1616 március
15-i
végzése értelmében a
kopernikuszi
elméletet hamisnak és tévesnek mondta
ki. Galileit
1633-ban állították
bíróság
elé, ahol bűnösnek találták.
Ez az eset is
hangsúlyozza annak a
szükségességét,
hogy amikor az egyház egy új, vagy egy
vitát keltő
nézettel kerül szembe, az események
legyenek
figyelemmel kísérve. Az tény, hogy az
egyház tradícionális
tanításai a
múltban sokszor pontatlannak bizonyultak. Az
elöljáró egyházi tisztviselők
véleményének elfogadása
erényes
cselekedet, de a hallottak alapos mérlegelése
mindemellett szükséges. Ezzel kapcsolatban
emlékezzünk Szent Péter azon szavaira,
amelyekkel a
tudás fontosságát
hangsúlyozta:
"Éppen
ezért minden
igyekezetetekkel legyetek rajta, hogy hitetek megteremje az
erényt, az erény a tudást."
(Szent Péter 2. 1:15)
A lélek többszöri
megtestesülésében való hit
alapjainak bizonyítékai
Az újra
megtestesülés
bizonyítékául
esetleíró könyvek
százai léteznek. Ian Stevenson, az amerikai
charlottesvillei egyetem pszichiátriai
intézetének
professzora a reinkarnáció
jelenségének
egyik vezető tudományos kutatója. Ő
kezdeményezett
1960-ban egy nemzetközi esettanulmányt olyan
elbeszélésekről, amelyek a lélek
többszöri "test cseréjét"
sejtetik,
megjelenítik, vagy megerősítik. 1973-ra,
körülbelül 1200 esetet gyűjtött
össze. Ezeknek
az eseteknek egyharmadát ő maga vizsgálta meg.
Később kiadott egy monumentális,
négykötetes,
tudományos művet "A reinkarnáció
esetei"
címmel (Cases of Reincarnation, Virginia, 19771983), melyben
részletesen beszámol a lejegyzett
elbeszélésekről. E nagy mű előfutára
"Húsz
reinkarnációt sejtető eset" (Twenty Cases
suggestive of
Reincarnation) című esetgyűjtemény volt. Mindezek
mellett
több ilyen témájú cikke
jelent meg
nagyhírű lapokban. Stevenson professzor elmondja, hogy a
könyvében tudatosan olyan eseteket
említ, melyek
relatíve mind egy halvány, mind egy erős
képet
adnak a lélek új testben való
visszajövetelét sejtető
történetekről. Az
író megjegyzi, hogy nem
feltétlenül kell
minden esetnek bizonyítékként
szolgálnia.
Szerinte az a legfontosabb, hogy léteznek olyan
elbeszélések, amelyekre minden tényt
egybevetve
sincs jobb magyarázat a lélek több mint
egyszeri
megtestesülésénél. Stevenson
professzor
több meggyőző esetre bukkant rá, többek
között Edward Ryall
elbeszélésére,
amelyre a későbbiekben visszatérek. A professzor
eredményes kutatása azoknak a
keresztényeknek
segíthet, akik a lelki témákat
illetően is
inkább a tudományos vizsgálatokban
bíznak.
Az embernek viszont figyelembe kell venni azt, hogy a
tudományos
megközelítés nem mindig
lehetséges, hisz a
tudománynak szigorú határai vannak. A
racionális agy alapvető korlátai miatt a
tudományos elméletek sohasem tudják
biztosítani a valóság teljes
és
határozott leírását. Mint
Fritjof Capra
fizikus hangsúlyozta:
"A tudósok nem az
igazsággal,
hanem a valóság korlátok
közé
szorított
megközelítésével
foglalkoznak."
A
reinkarnációról
szóló művek meglehetősen
közkedveltté
és elterjedtté váltak.
Néhány mű
írója puszta emlékezetből
írta le előző
életeit. Egy ilyen eset volt Edward W. Ryall-é
is. Ryall
1902-ben született Essex-ben (Angliában). Egy
1974-ben
kiadott könyvében részletesen
számol be egy
előző életéről, mint "akkori nevén"
John Fletcher,
aki 1645-ben született Somerset-ben (Angliában)
és
1685-ben gyilkolták meg II. János
király
csapatában. Ian Stevenson úgy találta,
hogy Ryall
XVII. századi Angliáról
szóló
leírása elképesztően teljes
és pontos volt.
A Ryall eset teljes kivizsgálása után
a professzor
minden csalás esélyét
kizárta. Edward W.
Ryall kinyomtatta történetét "Aki
kétszer
született: egy XVII. századi élet
emlékei"
címmel, (Born twice: total recall of a seventeenth-century
life,
New York, Harper & Row, 1974). Angliában a
története először "Kétszer
jártam meg a
világot" címmel jelent meg (Second Time Around).
Míg egyes emberek az elmúlt életeikre
"véletlenszerűen" emlékeznek, mások
hipnózis alatt jutnak el az
önmegismerésig. A
hipnotikus "idővisszavezetésnek" (hipnotikus
regressziónak) nevezett folyamat alatt százak,
talán emberek ezrei élték
át valamely előző
életük kritikus eseményeinek
élénk
emlékeit, amelyek leírása
könyvekben is
megjelent. Néhány embernek megvan az a ritka
adottsága, hogy más emberek előző
életeit
"látja" a személlyel találkozva, vagy
annak
fényképét látva. A
híres amerikai
látnok, Edgar Cayce, több, őt
meglátogató
embernek "látta" az előző életét.
Néhány
történetkönyvben is megjelent.
Azok a géniuszok, jelentős személyek, akik nagy
tehetségükről korán adtak jelet, vagy
bizonyos
területen kivételes adottságuk van,
szintén
alátámasztják az újra
megtestesülést (lásd 5. fejezet).
Közéjük tartoznak azok az
óriási zenei
tehetségek, mint Mozart, Schubert és Mendelssohn,
akik
mindegyike 12 éves kora előtt kezdett zenét
írni,
hasonlóan Johann Hummelhez, Chopinhez és Yehudi
Menuhinhoz, akik már 11 éves korukban
nyilvános
koncertet adtak. Egy amerikai fekete bőrűt, akit népszerű
nevén csak "vak rabszolgafiúnak"
hívtak (eredeti
neve Thomas Greene Bethune volt), James Bethune generális
vásárolta meg egy Colombus nevű georgiai
városban
megrendezett rabszolgakereskedésen. A "vak
rabszolgafiú"
Blind Tom, először 7 éves korában
lépett fel
a lelkesen tapsoló colombusi színpad
közönsége előtt, mint zenész.
Tizenöt
éves korára már számos
fellépése volt az Egyesült
‰llamokon
kívül is. Játszott Beethovent,
Mendelssohnt, Bachot,
Chopint és még sok más zeneszerző
darabjait. Az a
hír járta róla, hogy
megközelítőleg
5000 művet tudott eljátszani kívülről.
Elég
volt, ha egyszer meghallgatott egy zenei darabot, máris
vissza
tudta játszani hiba nélkül. Ezek a zenei
tehetségek minden jel szerint az előző életeik
során tettek szert arra a szakmai
ügyességre, amely
jelenlegi életükben is felszínen maradt.
A
géniuszok jelenségét emiatt gyakran az
újra
megtestesülésre emlékeztető
tényként
tartják számon. A lélek
vándorlásának
bizonyítására
szolgáló különböző
jellegű tanjeleket
és érveket foglalja össze Joseph Head
és S.
L. Cranston nagyterjedelmű műve: "A reinkarnáció;
a
phoenixi tűz misztériuma: egy kelet-nyugati
párbeszéd a halálról
és az
újjászületésről a
vallás,
tudomány, pszichológia, filozófia,
művészet
és irodalom világából,
valamint a
múlt és jelen nagy
gondolkodóitól"
(Reincarnation; the Phoenix fire mystery: an East-West dialogue on
death and rebirth from the worlds of religion, science, psychology,
philosophy, art, and literature, and from great thinkers of the past
and present, New York, Julian Press/ Crown Publishers, 1977).
A keresztény kiindulópont
Keresztény
szempontból, az
újra megtestesülés talán
legnagyobb
"bizonyítéka" az alábbi egyszerű
okfejtésből következik: a lélek
többszöri,
Földön való
megtestesülése az egyetlen
olyan rendszer, ami Isten
igazságosságát és
szeretetét mutatja; ez az egyetlen "elmélet", ami
sikeresen megmagyarázza minden hívő
meggyőződését Isten abszolút
igazságosságáról
és
szeretetéről. Istent mindenki az
igazságossággal
és a szeretettel kapcsolja össze. Az
újra
megtestesülés nélkül nem lenne
annak alapja,
hogy Isten és az ember kapcsolatában
igazságosságról és
szeretetről
beszéljünk. E könyv
különböző
módon mutatja be és magyarázza meg ezt
az
álláspontot.
Következésképp
egyértelművé válik, hogy azoknak, akik
meg vannak
győződve a Teremtő szeretete és
igazságossága
felől, szükségszerűen el kell fogadniuk az
újra
megtestesülést mint egy puszta tényt.
Mindezeken
kívül egy keresztény azt is
szeretné
megvizsgálni, hogy a Biblia mit mond a lélek
többszöri, földi
életének
tárgyáról, mely
témát szintén
igyekszem kimeríteni minden idevonatkozó
részletre
kiterjedően. A Teremtő igazságossága
és szeretete
egyrészről elkülöníthetetlen.
Másrészről az isteni akarat
tökéletességében jutnak
kifejezésre
azok az egyszerű és megváltoztathatatlan
törvények, amelyekre e könyv
magyarázatai
és megvitatásra kerülő
témái
alapulnak, illetve épülnek. Ezek az isteni
törvények, -amelyeket a teremtés
törvényeinek is hívhatunk -
képezik egy
teljes fejezet tárgyát.
A könyvben
végigvonuló témák
Az első, bevezető fejezet
után, ami a
mű céljával és kiterjedési
körével foglakozik, rövid
válaszokat
találhatunk a következő
kérdésre: Mi az ember
és honnan jön? Azaz, hol van az ember eredete
és
hová tart, amikor elhagyja a Földet?
Egyértelműen
szükséges, hogy ezekre a
kérdésekre
válaszunk legyen, hisz enélkül nem
érthetjük, mi az, ami megtestesül
és annak
miért kell újra megtestesülnie. Az
elhunyt
sorsával kapcsolatos krisztusi
tanításokat
és az idevonatkozó gondolatokat a harmadik
fejezetben
tárgyalom. A fejezetek témáit
igyekeztem
világosan és egyértelműen
tárgyalni az
olvasmányosság kedvéért.
Teológiai
szakkifejezések, amelyek értelmezési
nehézséget okozhatnak, és amelyek igen
gyakran a
pontatlanság és hézagok
elrejtésének
eszközeként is szolgálnak, mellőzve
vannak. Sok
keresztény, amikor a reinkarnáció
témájával kerül szembe,
rögtön
idézi a Zsidókhoz írt Leveleket:
"Amint az ember
számára az a
rendelkezés, hogy egyszer haljon meg, és
utána Ítéletben legyen része."
(Zsidók 9:27)
Ezt az idézetet
legtöbben a
reinkarnációt megcáfoló
"bizonyítéknak" tekintik. Ez a bibliai
idézet sem
történelmi
összefüggésében, sem
logikailag, sem szellemi téren nem mond ellent az
újra
megtestesülés tényének. A
második,
harmadik és a negyedik fejezet kimondottan fontos szerepet
játszik az újra megtestesülés
hátterének
megértésében, illetve
segít egy elfogulatlan és
kiegyensúlyozott
keresztényi magatartás
kialakításában. A
reinkarnációval
kapcsolatban elterjedt hibás elméletek az
ötödik fejezetben tárgyalom. Az
újra
megtestesülés folyamatának helyes
megértéséhez elkerülhetetlen
az isteni
törvények, azaz a teremtés
törvényeinek
ismerete, amelyek nem mást, mint Isten akaratát
tükrözik. Az isteni törvények
ismeretének
fontosságát nem lehet elégszer
hangsúlyozni, mivel ők
irányítják a
teremtés összes aktivitását
és
jelenségét. Még ha valakit nem is
érdekelne
az újra megtestesülés, akkor is
ajánlott
számára az isteni törvények
megismerése és azok beható
tanulmányozása, melyre a hatodik fejezet
tér ki. A
teremtés egy törvénye, amely folytonosan
kiemelkedő
szerepet kap a lélek többszöri
megtestesülésének
folyamatában, a
vetés-aratás törvénye, amit
többféleképpen hívnak, mint
például:"Ki mint vet, úgy arat"; "Aki
másnak vermet ás, maga esik bele" stb. E
törvény értelmében
bármit is
vetettünk, megmásíthatatlanul
kötelesek vagyunk
azt learatni. Mivel az ember számára e
törvény biztosítja a
bűnbocsánat
lehetőségét, az egész hetedik
fejezetet e
témakörre szántam. Még azok
fejében is
felmerülnek újabbnál újabb
kérdések, akik egyébként
tisztában
vannak az újra megtestesülés
valódi
jelentésével. Néhány
gyakori
kérdés: -Miért van az, hogy az emberek
nagy
többsége nem emlékszik előző
életére/életeire? -Hányszor
kell
újjászületnünk? -Ha az
újra
megtestesülés egy tény, akkor
miért
növekszik a Föld lakossága? Ezekre
és az
ezekhez hasonló kérdésekre a nyolcadik
fejezetben
igyekszek választ adni. Mint már előzőleg
rámutattam, a Biblia is tartalmaz az újra
megtestesülésre utaló
kijelentéseket. Ezekre
a részletekre a kilencedik fejezetben térek ki.
Minden
bibliai idézethez a Revised Standard Version a
forrás (az
eredeti műben, a magyar kiadásban a Szent István
Társulat**, illetve egyes helyeken Károli
Gáspár*** fordításait
használtam fel
(ford.). Itt fontos megállapítani, hogy a bibliai
fordítások alapvető tartalma
néhány
részletre vonatkozóan
különböző,
bár ezt sok keresztény nem hajlandó
elismerni. Az
újra megtestesülés ama segítő
szerepe, hogy
nehezen érthető bibliai részleteket
világossá tesz, a tizedik fejezetben
kerül
bemutatásra. Azoknak a társadalmi és
politikai
szívfájdító
problémáknak,
melyeket az etnikai, törzsi és
nemzetiségi
feszültségek idéztek elő, egy igazi
keresztény fő aggodalmai közé kell, hogy
tartozzanak. Ezért éri a keresztény
embert az az
elvárás, hogy szellemi
világosságot,
így megoldást hozzon a fajgyűlölő
és
nemzetiségi ellentétekre is. Az újra
megtestesülés fényt derít
számos
aggasztó társadalmi
problémára,
beleértve az említetteket is, ezek az
érvek a
tizenegyedik fejezetben találhatók. Ott kifejtem
azt is,
hogy annak az ismerete, hogy az emberi lélek
többször
tér vissza a Földre, miként
világosít
fel és miként segít egy
erkölcsileg
elfogadható álláspontra jutni ezekben
az
égető fontosságú
kérdésekben. A
legutolsó, tizenkettedik fejezet a
változó
világ és egy új szellemi
tudás
szemszögéből világítja meg a
kereszténységet, amelyhez a
reinkarnáció
folyamatának helyes ismerete is hozzátartozik.
Az Igazság Fényében,
Grál-Üzenet
Az emberek furcsa
módon
elvárják, hogy az úgynevezett
"ismeretlenről"
szóló érvelések
puhatolózók,
közvetettek, magasszintűek és
némiképp
bonyolultak legyenek. Emiatt talán
különösnek
fogják találni, hogy e könyv
érvei és
hangneme egyáltalán nem rejtélyes,
vagy
bizonytalankodó. Ellenkezőleg: közvetlen,
szókimondó és
némiképp
irányadó. Ennek két egyszerű oka van.
Az első az,
hogy nekem, az írónak, az újra
megtestesülés személyes
meggyőződésem; egy
tény, ami tapasztalás útján
alakult ki.
Tudom azt, hogy Liszt Ferenc híres zeneszerző,
Széchenyi
István az egyik legnagyobb magyar, és
Pelé egy
csodálatos futballjátékos volt.
Miért
említeném tehát ezeket a
tényeket egy
bizonytalan, kerülgető, "feltéve ha"
módon,
csupán azért, mert néhány
ember nem ismeri
ezeket a híres személyeket. Ezt a
logikát
használva teljesen jogosnak érzem a
könyvemben
végigvonuló érveket az újra
megtestesülést illetően. Mint már
említettem,
az élet céljának és
értelmének ismerete szükséges
a lélek
evilági és túlvilági
vándorlásainak
megértéséhez.
Továbbá az embernek tisztában kell
lennie az
isteni törvényekkel ahhoz, hogy megértse
az emberi
lélek Földre
visszakerülésének
folyamatát. Különösen
szerencsés vagyok,
hogy a kezembe vettem és elfogadtam egy
kimagaslóan
fontos, és valóban egyedülinek
számító "Az Igazság
Fényében"
című művet, ami a Grál-Üzenetet
tartalmazza. A
Grál-Üzenet biztosan és
nyílegyenesen mutatja
meg az emberiségnek azt a Földön is
még
megtalálható utat, amely az igazi
boldogsághoz
vezet. Ez nem jelent mást, mint belső
békét
és örömteli aktivitást. A
Grál-Üzenetben az isteni
törvények, amelyek
magukban hordják a Mindenható
akaratát, teljes
nagyságukban és
egyszerűségükben vannak
elmagyarázva. Más, fontos
kérdéseket is
ismertet a szerző, melyek nem hagyják nyugodni az
igazán
kereső embert. Vonatkozhatnak azok a születésre, az
élet értelmének
kérdéseire, vagy a
sorsra, szexualitásra, házasságra, a
halálra, a földi-, vagy a
túlvilági
életre, az egészségre, a millenniumra,
az
utolsó Átéletre, Isten
Fiára, az
Emberfiára, a szent Grálra, vagy a
Grál-Kastélyra stb. A
Grál-Üzenet elmondja,
hogy a Grál-Kastély valóban
létezik a
szellemi teremtés legfelső pontján, messze az
emberi
szellemek Paradicsoma fölött, mely
fókusza, illetve
átalakító pontja mindazoknak a
sugaraknak, amelyek
az isteni szférából
kiáramlanak. Ezek az
életadó sugarak a teremtés
alsóbb
szintjeinek fenntartásáról
gondoskodnak. Csak
ebből a magasságból tárul
elénk a
teremtés átfogó képe, ami a
Grál-Kastélyból
küldött üzenetben
van leírva. Innét ered a
"Grál-Üzenet"
név is. A Grál-Üzenet nem egy
új
vallást, egyházat, vagy szektát
hirdet; hanem
minden vallás frontvonalán
áttörve vezeti az
emberiséget a teremtés, és a
lét teljes
igazságára. A Grál-Üzenet
közvetlenül és
kizárólag az
egyénhez szól, tekintet
nélkül
vallására, nemzetiségére,
vagy
fajára. Hisz az egyén maga felelős
mindazért, amit
tesz, mond és gondol. Az Igazság
Fényében,
Grál-Üzenet a legégetőbb
történelmi
korszakban lett küldve, mivel az emberiség most
áll
a kozmikus fordulópont közepén. Viszont
itt fontos
megjegyezni, hogy a Grál-Üzenet nem
agitál
követőket. A mű írója, Abd-ru-shin
(polgári
nevén Oskar Ernst Bernhardt) kijelenti:
"Keresőknek ajánlok,
de nem
agitálok. Az, aki igazán keres, fog
találni!
Találni fog, mert ezt úgy akarja Isten,
és a
fényes magasságok segítő erői, akik
minden komoly
keresőt elvezetnek hozzá." (Abd-ru-shin:
Kérdések
és Válaszok, 200.o.)
Egy keresztény
jogosan
kérdezheti: Milyen
összefüggésben áll a
Grál-Üzenet Jézus Krisztus, Isten
Fiának
üzenetével és
küldetésével? A
Grál-Üzenet teljes
harmóniában van Krisztus
eredeti tanításaival. Az
Grál-Üzenet azt a
tényt veszi csupán figyelembe, hogy a mai ember
annyira
kiélezte az eredetileg csak gondolkodásra
szánt
intellektusát, hogy a gyermeki egyszerűségű hit,
amit
Jézus követelt az Ő idejében, a mai
ember
számára az Istenhez vezető út
követésére paradox módon
"már
túl egyszerűnek" tűnik. Ez okból a
Grál-Üzenet Krisztus
tanításait egy olyan
nyelven mutatja be, amely a mai ember
gondolkodásmódjához igazodik. Az
olvasó
végig saját tapasztalatain keresztül
jöhet
rá arra, hogy amiben eddig meggyőződés
nélkül
hitt, vagy esetleg csak hiedelemnek tartott, most
meggyőződésévé válhat.
Ágy emeli
föl a műből áramló tudás az
olvasó
hitét a meggyőződés magaslatára. A
Grál-Üzenet Isten, a mindenható Atya
abszolút, feltétel nélküli
tökéletességén alapul.
Felismert tény
az, hogy a Grál-Üzenet és
Jézus
tanításai között
lévő kapcsolat
külön érdeklődést kelt egy
őszinte és
igazán kereső keresztényben. Engedjék
meg
tehát, hogy idevonatkozólag idézzek
egy
részt a Grál-Üzenetből:
"Isten Fiának
Üzenete már
megmutatta egyszer ezt az utat. De az emberek,
tudálékosságukkal
számtalanszor
tévesen értelmezték, és az
útjelzőket úgyszintén
tévesen
állították fel, s így
tévútra
terelve egyetlen emberi Szellemet sem engedtek eljutni oda. Most
már itt az idő, midőn minden emberi Szellemnek
saját
magának kell döntenie, hogy igent vagy nemet mond,
a napot
vagy az éjszakát választja, a
fényes
magasságok felé ívelő
fölemelkedésben
vagy bukásban kell részesülnie,
végérvényesen és
visszavonhatatlanul,
anélkül, hogy később még
lehetősége
lenneváltoztatásra. Ezért
érkezik most a
fényes Várból
újból az Üzenet.
Az Üzenet most a helytelenül
felállított
útjelzőket újra helyesen
állítja be, hogy a
komoly keresők felismerjék a helyes utat.“
(Abd-ru-shin:
Az Igazság Fényében,
Grál-Üzenet II.
327. o.)
A
Grál-Üzenet megerősíti
az újra megtestesülés
tényét és
rámutat arra, hogy Isten szeretetének
és
igazságosságának ez egy
szükséges
következménye. A Grál-Üzenet
továbbá kifejti azt is, hogy az
újjászületés
folyamatát miképp
irányítják a
megváltoztathatatlan isteni
törvények. Összegezve tehát: az
újra
megtestesüléssel kapcsolatos saját
tapasztalataim
és a Grál-Üzenet abszolút
igazságában való
meggyőződésem teszi
számomra lehetővé, hogy erről, és az
ide
vonatkozó témákról
érveljek.
Mindezeken kívül, mindig meggyőződésem
volt, hogy
Jézus Krisztusnak, Isten Fiának
tanításai
tartalmazzák a lélek többszöri
megtestesülésének
igazságát.
A teljes könyv
elektronikus formában (PDF) ingyenesen megrendelhető az
[email protected] címen.
*A Watergate botrány:
Egy incidens
az1972-es amerikai elnökválasztási
kampány
alatt, amikor Richard Nixon akkori amerikai elnök
újraválasztási
bizottságának
ügynök alkalmazottait rajtakapták, amint
betörtek
a demokratapárt központi, "Watergate" nevű
épületébe, Washington D.C.-ben. (The
Collins
Dictionary)
** Szent István
Társulat, az Apostoli Szentszék
Könyvkiadója, Budapest 1991.
*** Károli
Gáspár, a Magyar Bibliai-Tanács,
Budapest 1988.
|