Az érzékeken túli észlelés (ESP) kutatásának eredményeit nem lehet kézlegyintéssel elintézniLondonban az 1920-as évek közepén a később amerikai állampolgárságot felvett ír médium, Eileen Garrett látomásában egy nagy, lángba borult léghajó jelent meg, majd lezuhant. Amikor megtudta, hogy épp két kormányozható léghajó van épülőfélben, az R-100 és az R-101, szent meggyőződése lett, hogy az R-101 halálra van ítélve. Sefton Brancker, a polgári repülés vezetője kinevette a balsejtelmeket, és mindenkit megnyugtatott, hogy az R-101 „biztonságos, akár egy ház, a baleset esélye egy a millióhoz". A nagy léghajó 1930. október 4-én szállt fel megszakítás nélküli útjára India felé. Másnap francia földön lezuhant, s a szerencsétlenségben 45 társával együtt Sefton Brancker is életét vesztette. A holtak bizonyítéka. Három nappal később egy spiritiszta szeánszon az R-10 l-es léghajóról érkező „szellemek" látogatták meg Garrett-et; közöttük volt Brancker is. Elmesélték, hogy az R-101 léket kapott s a gáz elszivárgóit. Ez a történet viszont nem egyezett a hivatalos magyarázattal. Garrett beszámolója szerint a szivárgó gáz belobbant az egyik motorból kicsapó lángtól. A „tanúvallomást" azonban a nyomozó hatóság nem vette figyelembe - hisz' ilyet a bíróság előtt nem lehet felhasználni! A nyugati tudósok zöme az embert elektrokémiai gépnek tekinti, mely az öt érzék: a látás, a hallás, a szaglás, az ízlelés és a tapintás útján szerzi információit. A paranormális jelenségek kutatói a tudás megszerzésének más eszközeivel is számolnak - ilyen az érzékeken túli észlelés, angol elnevezésének (extrasensory perception) elterjedt rövidítéséből az ESP. Ennek négy válfaját különböztetik meg: a gondolatátvitel (telepátia), a megérzés,illetve jövőbe látás (prekogníció), a múltba látás (retrokogníció) és a távolbalátás (clairvoyance). A sámánok és a kuruzslók mindig is támaszkodtak az ESP-re. Az álomfejtést a malájok a halászathoz használták, a zuluk a vadászathoz. Az ausztráliai őslakók füstjeleket küldtek távol levő barátaiknak, hogy jelezzék:telepatikus üzenet érkezik.Ma egyes kutatók azt tartják, hogy az érzékeken túli észlelés folyamata a tudatalattiban történik, s onnét lökődik át a tudatba. A londoni Pszichikai Kutatások Társasága 1882-es megalakulása óta a tudósok bebizonyították, hogy az ESP létezik, és megpróbálták felderíteni,hogyan működik. Az 1930-as években az amerikai dr. Joseph Banks Rhine, az észak-karolinai Duke Egyetem tanára laboratóriumi kísérletekbe fogott – a véletlenek kiszűrése végett gondosan ellenőrzött körülmények és változók között. A tudományágat „parapszichológiának" nevezte el. Rhine egyik kollégája, dr. Kari E. Zener 25 lapból álló kártyacsomagokat használt a telepatías kísérletek céljára, melyeken öt egyszerű ábra volt látható: négyzet, kereszt, csillag, kör és hullámvonal. Az egyik kísérlet során Rhine doktor azt a feladatot adta a kísérleti alanyoknak, mondják meg, milyen ábrák szerepelnek a lapjával lefelé fordított kártyákon. A puszta véletlent messze meghaladó eredményekre jutott.A hitetlenkedők azonban csalással és eljárási hibákkal vádolták a kutatókat Ezután bonyolultabbá váltak a kísérletek. Független megfigyelők tartózkodtak a helyszínen, s a telepátiái kísérleteknél az alanyokat spanyolfallal kerítették el. A kártyakísérletek tanúsága szerint így is bebizonyosodott, hogy létezik gondolatátvitel, távolbalátás és jövőbe látás. Fogod a gondolataimat? Napjainkig talán az ún. Ganzfeld-kísédetek mutatták legsikeresebben, hogy létezik ESP. Ezeket az amerikai Charles Honorton indította be 1971-ben New Jerseyben a Pszichofizikai Kutatólaboratóriumban, majd Skóciába költözése után az Edinburghi Egyetemen folytatta. A kísérletek céljára olyan körülményeket teremtettek, melyek nem keltenek strukturált hang- és formaingereket az érzékelés számára - ezt hívják Ganzfeldnek, ami németül „teljes mező"-t jelent Az ESP-t fogadó személy áttetsző szemüveget visel, amelyre vörös fényt irányítanak, valamint fülhallgatót, melyből „fehér" (strukturálatlan) hangot hall. Az érzéki ingerek hiánya állítólag lehetővé teszi, hogy az öntudatlanul kapott benyomások tudatosuljanak. A befogadó elmondja és feljegyzi, mit lát, miközben egy másik helyiségben a „küldő" a telepatikusan küldendő képre összpontosít, ami lehet állókép vagy filmklip. A befogadó által elmondottakat ezután összevetik a képpel. A siker aránya az elmondások szerint 50% körül mozog, a véletlen egybeesések arányát viszont csak 5%-ra becsülik.Az amerikai Princeton Egyetemen Robert Jahn és társai a jövőbe látó távoli észleléssel kapcsolatos kísérleteket folytattak, s ezek szintén pozitív eredményt hoztak. A küldő távoli helyszínre utazik, amelyet mintegy 100 lehetőség közűl véletlenszerűen választ ki egy számítógép. Itt feljegyzi benyomásait, és fényképeket készít. A befogadó nem tudja, hol tartózkodik a küldő, s megpróbálja elképzelni a helyszínt, leírja lelki benyomásait, és vázlatokat rajzol. Számos kísérlet során bebizonyosodott, hogy a befogadónak 15%-kal több helyes információja van a helyszínről, mint amire találgatással számítani lehet. Annak esélye, hogy ez véletlen egybeesés eredménye, egy a trillióhoz. A küldő és befogadó közti távolság nem játszik szerepet, és az sem, hogy a küldő a vizsgálat előtt utazik-e a helyszínre, vagy utána.
_____________________________
Ha olyan dolgok történnek körülöttünk, amelyek épp csak súrolják a valóság határait, általában a legkézenfekvőbb módon igyekszünk ezeket beilleszteni mindennapi életünk sémáiba. Minden történelmi korszak, minden civilizáció, sőt minden ember másképpen viszonyult - viszonyul ma is - az ismeretlenhez. Biztos, hogy még a legszorosabb baráti körben is a legkülönfélébb, a feltétlen hittől a gunyoros kételkedésig terjedő válaszokat váltja ki az olyasféle kérdés, vajon hisz-e az illető a természetfölöttiben. A legegyszerűbb válasz az elfogadás. Edward Evan Evans-Pritchard angol etnológus írja az Afrikában élő azande népről: „Ez a nép nem ismeri a »természetes« fogalmát abban az értelemben, ahogyan azt mi gondoljuk, ezért nem ismeri a természetfölötti fogalmát sem, ahogyan azt mi értjük. A boszorkányság az azandék számára magától értetődő dolog, és nem valami különlegesség." Más társadalmakban e dolgok párhuzamos létezése a magától értetődő.Az ausztráliai bennszülöttek számára például az Álomidő lényei nem csupán megteremtették és benépesítették a világot, de nap mint nap velük vannak, mindennapi életüknek éppen úgy részesei, ahogyan részesei a természet jelenségeinek, például a mennydörgésnek vagy a villámlásnak is. Ám bizonyos civilizációkban megjelentek azok az emberek, akik kivételes képességeket, illetve a társaiknál több tudást tulajdonítva maguknak, egyben magukhoz ragadták a jogot is, hogy az ismeretlennel kapcsolatba lépjenek, illetve hogy azt megmagyarázzák (varázslók, papok). Azt állították például, hogy a villámlás meg a mennydörgés az istenek nemtetszésének a jele, vagy hogy az álmok és látomások egy rejtett világ üzenetei, amelyeket csakis ők képesek megmagyarázni. S ettől kezdve (s így volt ez többnyire az írott történelem során) az embernek az ismeretlenhez való viszonya immár ezen a hiten alapult.A gondolkodás felett a középkorban például teljes egészében az egyház uralkodott. Keleten ezt merev hitrendszer szabályozta. Európában az egyház volt az egyetlen hatalom, amely minden eseménnyel kapcsolatban kinyilatkoztatta a megkérdőjelezhetetlen igazságot. Ha egy apácának üdvözítő látomásai voltak, „isteni kegyelemben" részesült, ha azonban görcsös rohamok gyötörték, akkor „megszállta az ördög". VIII. Ince pápa 1484-es .boszorkánybullájában" arról beszélt, hogy „számtalan férfi és nő az ördög, a lidércek és a démonok hatalma alá kerül és az emberi nem ezen ellenségei által megkísértetik olyannyira, hogy még a halálos bűnöktől, a legutálatosabb szentségtörésektől és a legerkölcstelenebb kicsapongásoktól sem riadnak vissza". Az egyház ezért - a keresztény lelkeket a kárhozattól megmentendő - mindenre kiterjedő, szervezett boszorkányüldözésekbe kezdett, amelyek során százezrek szenvedtek máglyahalált. Ám az ilyenfajta hit elkerülhetetlen reakciója az elutasítás.Amikor a XVII. századi Svédországban ártatlan embereket égettek meg apró gyermekek megkérdőjelezhető állításai nyomán, még azok is kételkedni kezdtek abban, hogy minden rejtélyes bajért az ördög lenne felelős, akik egyébként rendíthetetlenül hittek a létezésében. John Wesley angol prédikátor 1768-ban már azt írta honfitársairól, hogy az angolok, akárcsak a művelt európaiak, nevetséges öregasszonymeséknek tartják a boszorkányokról és jelenésekről szóló történeteket. Ez már a felvilágosodás kora. A tudomány számára, amely már oly sok rejtélyt megoldott, csupán idő kérdésének tűnt, hogy a többit is tisztázza majd. A tudósok mindent elvetettek, amit „józan ésszel" nem lehetett megmagyarázni. A telepátiának például még a puszta lehetőségét is tagadta egy XLX. századi német orvos és pszichológus, Herman von Helmholtz: „Sem a Királyi Társaság tagjainak tanúsága, sem saját tapasztalataim nem győztek meg arról, hogy a gondolat a jól ismert érzékszervektől függetlenül átvihető az egyik embertől a másikig. Ez nyilvánvalóan lehetetlen." Más tudós férfiak az asztaltáncoltatással szemben fejezték ki kételyeiket: az asztal magától nem tud táncolni, ha mégis táncol, akkor azt az izmok nyomása teszi, amelyet a mellette ülők gyakorolnak rá. A legtöbben a hipnózist is elutasították, mondván: aki azt állítja, hogy semmi fájdalmat nem érez a sebész kése alatt, nyilván a hipnotizőr kedvében akar járni.____________________
A „természetfölötti" megnyilvánulásai meglepő hasonlóságokat mutatnak a századok során. Az ókori görögök lejegyeztek szellemtörténeteket, a rómaiak pedig beszámolnak szellemjárta házakról. Nincs olyan kultúrája a világnak, amely valamilyen formában ne ismerné az élők és holtak közti párbeszédet. William James amerikai filozófus írta 1897-ben, hogy „ezek a jelenségek ott vannak elszórva a történelem felszínén. Mindegy, hol ütjük fel könyvét, jövendőmondásról, sugallatokról, ördögi megszállottságokról, látomásokról, transzba esésekről, eksztázisokról, csodálatos gyógyulásokról, járványok pusztításairól, okkult erőkkel bíró különös emberekről olvashatunk híradásokat...Nem volt olyan kor, amelyben ne jelentek volna meg ezek a különös jelenségek, éppoly bőségesen, mint ma." Az változott meg, ahogyan reagálunk rájuk. Amikor ma például az asztaltáncoltatáskor megjelenő „zörgő-kopogó" szellemekről hallunk, az elfogadás már nyilvánvalóan nem „normális", hiszen a jelenség egyértelműen kívül esik a dolgok hétköznapi rendjén. Ám a bennük való hit sem lehet megoldás, hiszen nincsenek igazi bizonyítékaink külső erők tevékenységéről. Az elutasítást el lehetne intézni azzal, hogy rosszalkodó gyerekre hárítjuk a felelősséget, de nyilvánvalóan ez sem megoldás. Ehelyett egyre szilárdabb az a meggyőződés, hogy a jelenség az emberi agynak valamiféle képességét jelenti. Az elfogadás, a hit vagy az elutasítás mind tévútra vihetnek. A megértéshez vezető legbiztosabb út talán a tapasztalás, amely azzal kezdődik, hogy minden egyes történést úgy tekint az ember, mintha valóban igaz lenne. Ez nem azt jelenti, hogy kétkedés nélkül elfogadjuk, ha valaki azt állítja, hogy marslakók rabolták el. Az illető valószínűleg nem jutott messzebbre saját fantáziájának határainál. Nem szabad azonban azzal elvetnünk a történést, hogy pusztán képzelgés, és nem kell feltétlenül beillesztenünk a tudomány elfogadott törvényeibe sem.Gondolatok,melyek testet öltenekTIBETI SZERZETESEK KÉPESEK OLYAN ERŐSEN GONDOLNI VALAMIRE, HOGY AZ MÁSOK ÁLTAL IS LÁTHATÓAN MEGJELENIK.Kína és Lhasza, a tiltott tibeti főváros közötti út még a szokásosnál is mostohább volt 1923-24 telén. Ennek ellenére, az utazók egy kis csoportja küzdött a hóviharral és a jeges széllel. Főleg zarándokokból állt a csapat, akik lelki nyugalmuk megtalálása érdekében kívánták felkeresni a szent várost, és a félisten veze a Dalai Lámát. Az utazók között volt egy idősödő asszony, aki úgy nézett ki, mint egy paraszt az isteni uralkodó birodalmának egy távoli tartományából. Ruhája szegényes volt, csakúgy, mint felszerelése. Vörös gyapjúszoknyája és kabátkája, steppelt dzsekije, fülvédős báránybőr sapkája mind-mind lyukas és viseltes volt. Válláról egy ősrégi, a kosztól megfeketedett bőrtáska lógott. Ebben volt az utazásra szánt élelem: korpa, egy darabka szárított szalonna, egy tábla préselt tealevél, egy tubus avas vaj és egy kis só. Zsíros, fekete hajával és sötétbarna arcával úgy nézett ki, mint egy hétköznapi parasztasszony. Ám a haja valójában fehér volt, amit kínai tintával festett be, bőrének barnaságát pedig kakaó, porított faszén és olaj segítségével nyerte. Ez a tibeti parasztasszony ugyanis Alexandra David-Neel, francia asszony volt, a 30 évvel korábbi neves operaénekesnő, akinek Jules Massenet melegen gratulált Manon című operájának címszerepében adott alakításáért. A köztes években Madame David-Neel különös helyeken járt, és még különösebb élményekben volt része. Találkozott többek közt egy varázslóval, aki képes volt arra, hogy kezei használata nélkül rizstortákat röpítsen ellenségeihez.Alexandra David-Neel elsajátította a tumo technikáját, azt az okkult képességet, hogy meztelenül üldögéljen a himalájai hidegben. A legkülönösebb, amit mentális és pszichikai gyakorlás segítségével elsajátított, a tulpa volt — a képzelet szülte fantom, amelyre azonban olyan erősen gondol a médium, hogy az mások számára is láthatóvá válik. Más szóval, a tulpa nagyon jó példája annak, amit az okkultisták úgy hívnak: a gondolatok megtestesülése. Hogy megértsük a tulpá-t, el kell fogadnunk, hogy a tibeti buddhisták (és a legtöbb nyugati okkultista) szerint a gondolat több, mint intellektuális funkció. Szerintük minden gondolat hat a „tudatanyagra", ami szétterjed az anyagi világban, hasonlóan a tóba dobott kavicshoz, ami gyűrűket kelt a víz színén. Más szóval, a gondolat „gondolatgyűrűket" kelt. A gondolatgyűrűk általában csak rövid ideig élnek. Majdnem ugyanabban a pillanatban halnak el, amikor megszületnek, és így nincs tartós hatásuk. Ha azonban a gondolat különösen erős vagy hosszan tartó, például ha mély szenvedély vagy félelem szülte, vagy pedig elmélkedés, meditáció eredménye, akkor a gondolatgyűrű egy erősebb, maradandóbb gondolati formává növekszik, amelynek élete is hosszabb. A tulpákat és más gondolati alakokat a tibetiek nem tartják valóságosnak, de szerintük a minket látszólag körülvevő, szilárdnak tűnő anyagi világ sem az. Mindkettő illuzórikus. Ahogy az i. sz. első században élt buddhista klasszikus fogalmazta: „Eredetileg minden jelenség a lélekben lakik és nincs külső megjelenési formája, ezért, mivel alaktalan, hiba lenne azt gondolni, hogy bármi is létezik. Minden jelenség csak a lélek hibás gondolataiból születik. Ha a lélek független lenne ezektől a téves gondolatoktól, az összes jelenség eltűnne." Ha igazolást nyernének a tibeti buddhisták és varázslók által hitt gondolati formák, akkor számos szellemjárás, és általában az erős „pszichikus atmoszférával" átitatott jelenségek magyarázhatók lennének. Elképzelhetőnek tűnik például, hogy egy gyilkos erőteljes és szenvedélyes lelki folyamatai révén kreált, az áldozat félelme által felerősödött gondolati alak a bűntett színhelyének környékén kóborolhat hónapokig, évekig, sőt, akár évszázadokig is, erőteljes depressziót és szorongást keltve a „kísértetjárta" hely látogatói között. Ha a gondolati alakok elég erősek, a „megidézéskor", például egy gyilkosság rekonstruálásakor, a pszichikus érzékenységgel rendelkező emberek számára láthatóvá válnak. Az okkultizmussal foglalkozók szerint néha a szellemek, amelyek egy-egy bizonyos helyet „járnak be", valójában tulpá-k, olyan gondolati formák, amelyeket egy-egy varázsló hozott létre saját céljaira. Az olyan, különösen erős, a múltat felelevenítő gondolati alakok létezése is lehet a magyarázat arra a jelenségre, hogy régi csataterekre ellátogatók olyan harcok szemtanúi, amelyek jó régen történtek meg. Az Angol Polgárháború Naseby-i csatatere és az 1942-es Dieppe-i ütközet helye is azon csataterek között szerepel, amelyek ilyen szellemjárta hírnévnek örvendenek. A tulpa nem más, mint egy különösen erős gondolati alak, amely lényegét tekintve semmiben sem különbözik más szellemektől. Különbözik viszont egy normál gondolati alaktól, mégpedig abban, hogy nem a véletlen révén, egy mentális folyamat melléktermékeként kelt életre, hanem szándékosság eredményeképpen. A tulpa szó tibeti eredetű, de világszerte vannak emberek, akik hisznek abban, hogy képesek ilyen fantomokat „előhívni" oly módon, hogy először összevonják és elegyítik az univerzum „tudatanyagának" egy részét, majd saját életerejükbe viszik át. Számos indiai okkult tanítás hazájában, Bengáliában ezt a technikát kriya shakti (kreatív erő) néven hívják, és a Tantrizmus hindu és buddhista tanítványai gyakorolják. A Tantrizmus egy olyan mágikus vallási rendszer, amely a szexualitás és a számmisztika spirituális aspektusaival foglalkozik. Az úgynevezett „balkezes" tantrista kultuszok jelöltjeit — vagyis olyan irányzatokéit, amelyekben férfiak és nők misztikus és mágikus okokból közösülnek — különösen jártasnak tekintik a kriya shakti technikájában,mivel az orgazmus kiváltotta intenzív fizikai és agyi izgalom különösen élénk gondolati alakokat szülhet.Számos tibeti misztikus technika származik Bengáliából, különösen a bengáli Tantrizmusból, és számos hasonlóság van a bengáli tantrista jógik fizikális, mentális és spirituális gyakorlatai és a tibeti buddhizmus titkos belső fegyelme között. Ezért valószínűnek látszik, hogy a tibetiek eredetileg a bengáli kriya shakti gyakorlóitól vették át a tulpák, a különös gondolati alakok kreálásának módját. A tulpa mágia tanítványai úgy tanulják meg a „gondolati lények" kreálásának módját,hogy először „oltalmazó istenséget", egyfajta védőszentet hívnak a számos tibeti isten vagy istennő közül. A tibetiek tiszteletteljesen kezelik isteneiket, de nem tekintenek rájuk imádattal, mivel a buddhista hit szerint az isteneknek hatalmas erejük van, és bizonyos értelemben „természetfelettiek", de éppen annyira az illúziók rabjai és . ugyanúgy a születés, halál, újjászületés körforgása tartja őket fogva, mint egy egyszerű parasztot. A tanítvány elvonul egy kolostorba vagy más nyugalmas helyre és órákon át meditál védő-szentjéről, a yidam-ról. Ilyenkor elegyíti yidam-hoz kapcsolódó hagyományos spirituális jellemzőkről való elmélkedést olyan, vizualizációs gyakorlatokkal, amelyeknek az a célja, hogy a yidam képeken és szobrokban ábrázolt képei megjelenjenek a tanítvány lelki szemei előtt. A tanítvány folyamatosan az általa szolgált istenséghez fűződő misztikus imákat kántál, hogy minden egyes pillanatban a yidam-ra koncentráljon. A tanítvány ugyancsak kialakítja a kylkhor-okat — szó szerint köröket, amelyek azonban szimbolikus ábrák, így bármilyen alakjuk lehet —, amelyeket védő istenének szentel. A tanítvány néha színes tintával papírra rajzolja ezeket, néha pedig rézbe vagy ezüstbe vési, de a padlóra is rajzolhatja színes porokkal. Nagyon óvatosan kell elkészíteni a kyilkhorhokat,mivel a yidam-nak tulajdonított mintától való legkisebb eltérés rendkívül veszélyes lehet, megszállottságba, őrületbe, sőt, akár halálba is taszíthatja az óvatlan tanítványt, vagy a tibeti kozmológia egyik poklában kell évezredeket töltenie.Érdekes összehasonlítani ezt a hiedelmet a nyugati okkultisták nézetével, miszerint darabokra szakad az a varázsló, aki láthatóvá tesz egy szellemet, de rosszul rajzolja meg a védőkört. Miután a tanítvány végzett az előbbi gyakorlatokkal,"meglátja" a yidam-ot, először haloványan és rövid időre, de aztán tartósan és tökéletesen - néha ijesztő — tisztasággal. De ez a folyamatnak még csak az első szintje. A meditációt, a yidam lelki szemek előtt való megjelenítését, a varázsigék elismétlését és a misztikus ábrák feletti elmélkedést addig kell folytatni, amíg a tulpa meg nem jelenik a yidam formájában. A tanítvány érzi a tulpa lábfejét, amikor ráhajtja a fejét; látja, hogy a lény szeme minden mozdulatát követi; sőt, még beszélgetni is tud vele. Ezek után a tulpá-t fel lehet készíteni arra, hogy elhagyja a kyilkhor-ok vonzáskörzetét és a tanítvánnyal együtt utazzon. Ha a tulpá-t teljesen "felébresztették", gyakran mások számára is láthatóvá válik. Alexandra David-Neel elmesélte, hogy „látott" egy ilyen fantomot, ami azonban érdekes módon nem volt látható kreálója számára. David Neel asszony akkoriban rendkívül érdeklődött a buddhista művészet iránt. Egyik délután meglátogatta őt egy tibeti festő, aki a „haragos istenek" ábrázolására specializálódott. Amikor a férfi közelebb lépett, a francia hölgy megdöbbenve látta, hogy a férfit a félelmetes és csúnya istenek egyikének ködös alakja követi. Közelebb ment a fantomhoz, kinyújtotta a karját, és úgy érezte,mintha megérintene „egy puha tárgyat, amelynek anyaga a legkisebb nyomásnak is enged". A festő elmondta, hogy már néhány hete mágikus ritusokat végez, amelynek során azt az istent hívta, akit az előbb Alexandra David-Neel is látott, és egész reggel az ő képének megfestésével foglalatoskodott. Ez az eset annyira felkeltette David-Neel asszony kíváncsiságát, hogy elhatározta, megpróbál csinálni magának egy tulpá-t. Hogy ne befolyásolják az utazásai során látott tibeti festmények és szobrok, elhatározta, hogy nem istent vagy istennőt „csinál", hanem egy kövér, joviális szerzetest, akit tisztán fel tud idézni. Elvonult egy kolostorba, és minden ébren töltött pillanatát koncentrációs és megjelenítési gyakorlatoknak szentelte. Hamarosan a szeme sarkából meg-megpillantotta a szerzetes képét, ami egyre tartósabb és élethűbb lett. Amikor a francia hölgy elhagyta a kolostort és útra kelt, a fantomszerzetes is csatlakozott a csoporthoz és olyan cselekedeteket hajtott végre, amelyekre az asszony nem is utasította, és amelyeket nem is várt. Például meg-megállt és körülnézett, ahogy egy utazó tenné. Néha David-Neel asszony érezte, hogy súrolja a szerzetes köntöse, egyszer pedig, mintha egy kéz meg is érintette volna a vállát. Alexandra David-uNel tá-ja ezután nem várt módon kéretlen viselkedést vett fel. Vékonyabb lett, ellenséges arckifejezést öltött, „kellemetlenkedő és szemtelen" lett. Egyik nap az egyik hajcsár, aki vajat vitt ajándékba az asszonynak, a sátrában meglátta a tulpá-t, és igazi szerzetesnek nézte. A tulpa irányíthatatlanná vált. Valóban, a kreatúra „valós rémálommá" vált, ahogy David-Neel asszony nevezte. Elhatározta, hogy megszabadul tőle. Ez fél évi koncentrációjába és meditációjába került.Ha valóban hihetünk ennek és az ehhez hasonló tibeti történeteknek, akkor tulpákatt nem szabad félvállról vennünk. Ezek valójában az emberi agy figyelemre méltó hatalmának kiváló példái. A buddhizmus által tanított szigorú fizikai és lelki fegyelem révén a tanítványok, képesek paranormális hatalmak megidézésére. Alexandra David-Neel beszélt arról az emberről is , aki arról volt híres, hogy nagyobb távolságból képes volt egy alanyt hipnotizálni és a halálát okozni.____________________
Sok szent élettörténetében találkozhatunk olyan különleges fizikai jelenségek leírásával,amelyek azt sugallják,hogy az elme olykor hihetetlen befolyást gyakorol a testre. Genovai Szent Katalint 1510 januárjától ugyanaz év szeptemberében bekövetkezett haláláig lassú tűz emésztette.Egy roham után, amelyet szerinte "az isteni szeretet hegyesebb nyila" okozott,lapos kehelyben hideg vizet tettek elé,hogy lehűtse izzó kezét. Ám amikor a kezét vízbe mártotta - a szentről szóló életrajzi mű szerint -, " a víz annyira felhevült,hogy a kehely és a talpa érintésre forrónak tűnt". Szeptember 13. és két nappal későbbi halála között Katalin tekintélyes mennyiségű vért veszített,amely állítólag olyan tüzes volt,hogy megégette tulajdon húsát és felhevítette az ezüstserlegeket,amelyekben felfogták. Betegsége utolsó szakaszában Katalinnak heves rohamai támadtak,amelyek során (életrajzírója szerint) "úgy tűnt,mintha jobb válla elvált volna testétől,egyik bordája hasonlóképpen kinyomult a helyéről,gyötrelmesen megfeszítve az izmokat és a csontokat....Lehetetlennek tűnt,hogy emberi test ekkora fájdalmat el tudjon viselni".Amikor a sebészek egy másik szent,az 1727-ben elhunyt stigmás, Veronica Giuliani testét felboncolták,lapockacsontján olyan súlyos sérülésnyomokat találtak - amelyek mintha nehéz kereszt cipelésétől származtak volna - ,hogy megdöbbentek,hogyan tudta mozgatni a karját,amíg élt.Egy másik alkalommal Genovai Katalin erős fájdalmat érzett a karjában, "mivelhogy az több mint féltenyérnyivel hosszabbra nőtt". A testrészek "megnyúlásának" számos esetét jegyezték fel. Veronika Laparelli nővért,aki 1620-ban hunyt el,több tanú is látta,amint beszélgetést folytat "valamilyen láthatatlan lénnyel",s eközben fokozatosan nyúlni kezdett , "olyannyira,hogy jóval hosszabb lett,mint eladdig". Amikor vallási önkívületében megmérték,félkarnyival magasabbnak találták,mint máskor.Vigyázzunk a gondolatainkraDion Fortune okkultista a Pszichikus önvédelem című könyvében közreadta, hogyan „kreált véletlenül egy farkasembert".Azalatt történt meg vele ez a rémítő élmény, míg dühén elmélkedett, amit valaki iránt érzett, aki megsértette őt. Az ágyán feküdt, és a skandináv mitológia félelmetes farkasszörnyére, Fenrírre gondolt, amikor hirtelen érezte, hogy egy hatalmas, szürke farkas jelenik meg mellette, és érezte, hogy teste az övéhez nyomódik. Mivel Fortune olvasott gondolati alakokról, tudta,hogy azonnal irányítása alá kell vonnia a fenevadat. Így hát szőrös mellkasába döfte a könyökét és letaszította a lényt az ágyról.A vadállat eltűnt a falon át.De itt még nem volt vége a történetnek, mivel a ház egyik lakója azt mondta, hogy látta egy farkas szemeit a szobája sarkában. Dion Fortune rájött,hogy el kell pusztítania a szörnyeteget. Megidézte a fenevadat, és látta, hogy egy vékony szál köti össze kettejüket. Arra kezdett gondolni, hogy a szálon keresztül kiszívja az életerőt a szörnyetegből. A farkas alaktalan szürke kupaccá zsugorodott, majd megszűnt létezni.Rettegés a szagban...Az
ember is kiszagolja mások félelmét
Az, amit eddig csak az állatvilágból ismertünk, német pszichológusok szerint az embernél is szerepet játszhat: tudat alatt képesek vagyunk mások félelmét szaglás útján észlelni. Amennyiben egy ember orra észleli a másik ember izzadságában lévő "félelemmolekulákat", agyában azok a területek aktiválódnak, amelyek a sajnálatért és félelemérzetek felismeréséért felelősek - mondta a kutatást végző Düsseldorfi Egyetem pszichológusprofesszora, Bettina Pause, aki szerint ez világszerte az első bizonyíték arra, hogy az embernél is átadódhatnak vegyi úton az érzelmek. A csaknem tíz éven át folyó vizsgálatok során ötven embertől vettek izzadságmintát - írta a kutatásról a Der Standard című osztrák lap internetes kiadása. A hónuk alá helyezett vattakorongok segítségével a hallgatók először vizsgahelyzetben, majd pár nappal később sportolás közben termelt izzadságot szolgáltattak a kutatóknak. A szagokat 28 kísérleti személy orrába vezették be egy úgynevezett olfaktométeren át, és mérték agyi aktivitásukat. Csupán a felük érzékelte tudatosan az izzadságszagot. Világosan megmutatkozott azonban, hogy a vizsga alatt keletkezett izzadság esetén aktiválódtak azok az agyterületek, amelyek a mások érzelmeire adott reakciókra, valamint a félelemjelek felismerésére szakosodtak. A sportolás közben keletkezett izzadság semmilyen agyi reakciót nem idézett elő. "Ez azt jelenti, hogy a félelem, amennyiben orrunk érzékeli, ragadós, és együttérzést vált ki" - mondta Pause, aki szerint a többi ember félelmének felismerése "egyfajta felderítő rendszerként a veszély irányába tereli az érzékeket". Az izzadságfajták összetétele még éppoly tisztázatlan, mint az a kérdés, hogy mekkora a félelem szagának a hatótávolsága. "Úgy véljük, olyan molekulák alkotják, amelyek bizonyos távolságokat képesek megtenni" - mondta Pause. Aki azonban higiénés módszerekkel próbálja blokkolni félelmének kisugárzását, aligha van esélye: "A dezodorok csupán korlátozott ideig képesek megzavarni a jeleket." (Forrás:életmód.hu) PSZÍ NYOMOZÓKA pszichikai képességekkel megáldott emberek sok országban a maguk módján segítenek a rendőrségnek a bűnesetek megoldásában. A jelek szerint erős érzelmi töltésű helyzetekben, többnyire erőszakos cselekményeknél, szenvedélyeket érintő esetekben a legeredményesebbek. A nyomozók elfogadják ezeknek az embereknek a segítségét, ám csak kevesen ismerik el nyilvánosan is. A pszichés képességű ember gyakran diszkrét és megbízható segítőtársnak bizonyul. A pszichikai képességekkel szerzett információ igen jelentős is lehet, de nem mindig segít. Robert Cracknell médium egy leicesteri gyilkossági ügyben dolgozott a rendőrségnek 1977 áprilisában. Soha nem járt a városban, ennek ellenére nagyjából lefestette a gyilkos házát és annak környékét, csak épp a címet nem tudta megadni. Értesüléseit csupán akkor ellenőrizhették, amikor a gyilkost - a hagyományos nyomozási módszerekkel -már elfogták. Két évvel később viszont Cracknell meggyőző részleteket fedett fel egy csalási ügyben; segítségét a nyomozást vezető rendőrtiszt magánlevélben köszönte meg. A leghíresebb pszichikai képességekkel rendelkező nyomozó talán az 1980-ban elhunyt holland clairvoyant és lélekgyógyász, Gerard Croiset volt. Croiset sikerrel szerepelt a pszichikai képességeket vizsgáló, ellenőrzött tesztek során; előre meg tudta mondani például, hogy a találomra kiválasztott emberek közül ki hová ül az összejöveteleken. A clairvoyant több ország nyomozó hatóságával együttműködött, sőt némi nemzetközi hírnevet is szerzett magának eltűnt személyek utáni nyomozásban. „Értesülései" fekete-fehér képekben vetültek elé, bár ha holttest szerepelt az ügyben, akkor néha színeket is látott.Szellemek és kísértetjárásA természetfölötti jelenségek említésekor a legtöbb ember tüstént a kísértetekre, egy halott ember, néha állat megjelenésére gondol. A kísértet a fenyegető bajra figyelmeztetni, vagy - ha az elhunyt bosszút esküdve halt meg - háborgatni akarja az élőket. Rendszerint ahhoz a helyhez kötődik, ahol élete során tartózkodott, ahol boldogtalan volt és szenvedett. Ritka az az eset, amikor nincs közvetlen múltbeli kapcsolat egy adott helyen megjelenő kísértet és a helyszín között. Az elégedettség elvétve fordul elő világukban, a boldog szellem szinte önmagának ellentmondó kifejezés.Már a legrégibb időkben készültek feljegyzések kísértetekről; a görög és különösen a római irodalom gyakran említi megjelenésüket, s azóta is megszámlálhatatlan esetet jegyeztek fel. Sem a vallás, sem a racionális gondolkodás nem volt képes megszüntetni a hiedelmet, miszerint bizonyos helyeket visszatérő szellemek látogatnak. Ezek légköre teljesen más, mint a többi helyiségé, amelyet nem háborgatnak szellemek. Nagyon sokféle kísértetről hallhattunk, és kevés az olyan szabály, amely alkalmazható megjelenésükre. A hőmérséklet alkalmankénti csökkentésén kívül - úgy tűnik - nem túlzottan befolyásolják a környezetet. A világítás például nem lesz fényesebb vagy sötétebb, ugyanúgy meg lehet pillantani őket ragyogó napfényben, mint sötét árnyékban. Esetenként azt a látszatot keltik, mintha fény áradna belőlük. A kísértetet rendszerint rézsútosan látják, például a szem sarkából. Állítólag szemtől-szembe soha nem figyelhetők meg. Ettől függetlenül több feljegyzés rögzít látomásként megjelent kísértetekkel folytatott beszélgetéseket vagy olyan eseteket, amelyekben többen is látták ugyanazt a szellemet. Számtalan „történet" létezik, melyek szereplői ténylegesen megérintik vagy testi kapcsolatba kerülnek olyan emberi lénnyel, akiről később kiderül, nem lehetett jelen a megadott időpontban. A legtöbb kísértetről az a hír járja: rendszeresen ugyanott jelenik meg - így például abban a házban -, ahol élt és elhalálozott. Ilyenkor rendszerint egyetlen szobában kísértenek, esetleg abban, amelyben meggyilkolták őket, de néha szobáról szobára vándorolnak. Rendszerint azt mondjuk, „látjuk" a szellemet, vannak azonban hitelt érdemlő leírásai olyan eseményeknek, amikor egyesek csak érezték a jelenlétüket a szobájukban, és le tudták írni őket tényleges megfigyelés nélkül. Legjobb példa erre az a nő, aki éjszaka felébredt a Nyon melletti de Prangins kastély (Svájc) egyik szobájában. Ügy érzékelte, mintha egy hosszú, virágmintás köntösbe öltözött férfi írna az asztalnál. A legapróbb részletekig el tudta mondani a jelenséget a férjének, de amikor hosszas rábeszélésre ránézett az íróasztalra, nem látott senkit. Másnap reggel derült ki, Voltaire alakját írta körül, aki élete során gyakran lakott a szobában, és már többször látták ott mások is. Persze akadnak emberek, akik nem sajnálják a fáradságot a kísértetek felkutatására.A szellemek azonban a legtöbb esetben teljesen váratlanul, „a puszta légből" jelennek meg, s többségük a tanú szeme láttára tűnik el. Néha fokozatosan elhalványodik, néha egyetlen pillanat alatt elillan, ha a nézője egy váratlan mozdulatot tesz vagy lámpát gyújt, esetleg megpróbálja megérinteni a szellemet, netán beszélni akar vele. Közhely, hogy a szellemek képesek keresztülmenni a falakon vagy zárt ajtókon. Erről számtalan leírás tanúskodik. A legtöbb szellem tömör alakban jelenik meg, még árnyékot is vet. Vannak olyan történetek is, amelyek áttetsző kísértetekről számolnak be, vagy olyanokról, amelyek eltűnésük közben váltak fokozatosan áttetszővé. Alkalmanként látni véltek a levegőből előtűnő kezeket és fejeket is, de ezek valódiságát eddig senkinek sem sikerült bizonyítania. A szellemek közül a legfurcsább a Doppelgänger, azaz az élő ember szelleme. A közhiedelem szerint feltűnése mindig megelőzi az illető halálát. Tévedés lenne azt feltételezni, hogy csak embereknek van kísértetük. Jól ismert a szellem-autóbusz esete, amely állítólag London utcáin száguldozott. Feltűnt egy lebombázott ház szelleme is azon a telken, amelyen egykor állt. Megjelentek már szellem-ruhák, - levelek, - pénz valamint - gépek is. Néha láttak vagy hallottak szellem-állatokat. Érdekes módon a macskák kísértetei csaknem mindig magányosan jelennek meg, míg a kutyákéi rendszerint emberek szellem¬társaságában tűnnek fel (ez valószínűleg az élő kutya, illetve macska tulajdonságainak a vetülete). Miközben logikus magyarázatot keresünk, feltétlenül szükséges az észlelő testi és lelkiállapotának vizsgálata. Az ágyban fekve, éjszaka vagy ébredés közben látott kísértet - nagyon sok ilyen esetet jegyeztek fel - valószínűleg csak álomkép. Más a helyzet azokkal a szellemekkel, „akikkel" fényes nappal találkoznak. Némelyikük ugyanolyan körülmények között jelenik meg, mint a Poltergeistek, azaz akkor, amikor az észlelők normális ébrenléti állapotban vannak. Az egyik kutató statisztikája szerint a kísérteteket látók közül 84 százalékban csak látják, 37 százalékban hallják a kísértetet, és 15 százalékban meg is érintik őket. Viszonylag keveseknek működött az észlelés során egyidejűleg több érzékszerve is: néhányan elmondták, hogy a kísértet jelenlétében hőmérséklet-csökkenést érzékeltek, még kevesebben furcsa szagot éreztek. Rendkívül nehéz feladat bármilyen hiteles bizonyítékot szolgáltatni egy kísértet megjelenéséről.Még ha két-három ember látja ugyanazt a jelenséget, akkor is szó lehet a csoportos tévhit lehetőségéről. A körülmények, amelyek során a szellemek rendszerint megjelennek, kizárják a gondos, tudományos megfigyelés lehetőségét. A kísértetek nem szívesen mutatkoznak ellenőrzött körülmények között. Ez ugyan nem szolgáltat okot létezésük tagadására, de hátrányt jelent annak bizonyítására. A leghíresebb kísértetvadász az angol Harry Price (1881-1948). Valójában nem sikerült bebizonyítania a szellemek létezését, de tanúsított és feljegyzett számos furcsa tapasztalatot, a legkülönösebbeket a borleyi parókián. Számos történet szól emberekről, akiknek a kísértetek olyasmiket mondtak el, amikről saját maguk nem tudtak; óvták őket vagy tájékoztatták a jövendőről. Ezekre vonatkozóan igen kevés a hiteles bizonyíték, s noha megannyi érdekfeszítő esetről hallhattunk, a kísértetek létezését ez ideig bizonyítatlannak kell tekintenünk. |