A belső orvosAki azt akarja, hogy
meggyógyítsák, annak előbb betegnek kell
lennie. Ez ugyan közhelyként hangzik, de több rejlik
mögötte: nevezetesen a betegség tudata. Vannak
emberek, akik olyan jól megvannak a betegségükkel,
hogy már észre sem veszik, mennyire korlátok
között élnek. Nem is keresik azokat a
megoldásokat, amelyek révén ismét
egészségesekké válhatnának.
Csak amikor a betegség felülkerekedik rajtuk, a
fájdalom és a megkötöttségek
révén elér a tudatukig, akkor látnak
neki a megoldások keresésének. A betegség a
testi-lelki egyensúlyban bekövetkezett zavar, s
minél többet tudunk meg a test és a lélek
összefüggéseiről, annál több
lehetőségünk nyílik a
gyógyításra. Gyógyítás alatt
a testi folyamatok és a psziché korábbi
természetes egyensúlyának
helyreállítását értjük. A
legtöbb orvos a gyógyításon
kizárólag a testi egyensúly
helyreállítását érti, abban a
reményben, hogy ezt követően a lelki egyensúly
önmagától helyreáll. Ez a
valóságban így is van, mert á test
és a lélek olyan szabályozási rendszert
alkot, amelynek elemei egymást kölcsönösen
befolyásolják. A gyógyulás
érdekében kifejtett fáradozás tárgya
kizárólag a test lehet, s az ember visszanyeri
életörömét és teljes
egészében egészségessé válik
- amennyiben a gyógyulási folyamatot tudatosan
támogatja, hiszen ekkor a lelki síkon a belső orvos is
részt vesz a kezelésben.
A test és a lélek
kölcsönös kapcsolatát már Platón
(Kr.e. 427-347) leírta: Az égben és a
földön mindent a lélek vezet (...), mindent: a
növekedés és az elmúlás folyamatait,
az oldást és a kötést és az ezzel
összefüggő jelenségeket, mint a hideg és a
meleg, a nehéz és a könnyű, a kemény
és a lágy...
A lélek a vezető erő; ha a
betegséget a lélek célratörő
kezelésével közelítjük, akkor az ember
ismét egészséges lesz. Ezt a gondolatot elsőre
nagyon nehéz elfogadni, különösen olyan
embereknek, akik születésük óta szenvednek
valamilyen betegségben vagy súlyos, krónikus
fájdalmaik vannak.
A gyógyulásnak belső és
külső feltételei vannak. A gyógyulás
megköveteli az orvos aktivizálódását,
de csak az a doktor és a gyógyító, aki ebbe
a belső világba maga is behatol, lesz abban a helyzetben, hogy
mindezt a beteggel is közölje. Ez minden nagy
gyógyító titka - legyenek akár orvosok,
sámánok vagy kuruzslók. A
gyógyító csak saját tapasztalata
alapján szerzi meg a kompetenciát, és ennek
révén tudja a belső orvost aktivizálni.
Arisztotelész (Kr.e. 384-322)
entelechiának nevezte el azt a belső-hatóerőt amely
minden életmegnyilvánulást a forma
törvényét, ami az anyagban leképeződik. Ez az
entelechia lényegében azonos a Paracelsus-féle
archausszal, a belső gyógyító mesterrel vagy a
jógában pranának nevezett életerővel,
aminek hatását mindenki megismerheti.
Ez a tudás azt állítja, hogy minden emberben megtalálható a belső gyógyító erő. A beteg ezért keresi olyanok segítségét,, akiknek legalább sejtelmük van erről az erőről vagyis nem csupán a betegségekkel kapcsolatos tanult tudással rendelkeznek, hanem hatalmuk is van felette. Az után az orvos után kívánkozunk, aki természetéből fakadóan képes gyógyítani, és nem azért, mert az államvizsgák letétele után gyógyítóvá avatták; és ez" minden jó orvosra érvényes is. Talán ez magyarázza azt a tiszteletet is, amely az orvosi rendét még ma is övezi. Az emberek még mindig azt remélik, hogy & tudóssal találkoznak, aki' parancsol életnek és halálnak. Itt kezdjük megközelíteni a gyógyítás mágikus aspektusát és azt a dimenzióját, amely a csodákat lehetségessé teszi. A mágikus gondolkodás és életmód a jelen korban is sokkal élőbb, semmint gondolnánk. Ezen nem az újságokban közölt horoszkópok iránt megnyilvánuló érdeklődést, vagy a szerencsétlen tizenhármas számmal kapcsolatos babonás hiedelmeket értjük; a mágikus ember, amint azt a régi törzsi kultúrákban még megtaláljuk, meg van győződve róla, hogy az univerzum tele van gonosz és jó szellemekkel, akik befolyást gyakorolnak rá, s akiket a rítusokkal kedvező hangulatra lehet bírni. Azokhoz az életterületekhez, amiket az ember mágikus értelemben átél, odatartozik a születés és a halál, a partnerválasztás, a szellemi foglalatosság, a sorscsapások és a betegség. S mi, a XX. század emberei, nem tesszük fel e hatalmas élettémáknál a sors hatalmainak kérdését, a beletörődés kérdését? S ha személyesen érint bennünket, nem kiáltunk-e fel: miért éppen én? S belekapaszkodunk a reménybe, hogy a sorsunk megfordul -még ha ez teljesen valószínűtlennek tűnik is. Pontosan ez a bennünk lakozó reménykedés és mágikus várakozó magatartás az az erő, amely a csodákat életre hívja. A probléma - és egyidejűleg a szerencse - az, hogy a racionálisan megragadható valóság melletti kitartás önmagában semmit sem használ; hiszen bennünk él a gyermek, aki a világot egykoron egészen másképpen érzékelte. Eredetileg az ember úgy fogta fel a világot, mint amit lelkek népesítenek be, s a csoda az élet magától értetődő kísérőjelensége volt. Nem a távoli, régi korokról beszélünk, hanem saját gyermekkorunkról. Az embernek nem kell meggyőznie egy gyereket a boszorkányok és angyalok/tündérek vagy koboldok létezéséről- a gyermek tud róluk. Emlékezzünk csak vissza még egyszer gyermekkorunk tapasztalataira, az első, teljesen élőnek tűnő hópelyhek varázslatára. Emlékezzünk vissza az erdők titkaira, a szorongásra, és a fák gyökerei között élt törpék parányi világába való lemerülésünk-re, vagy gondoljunk vissza arra az örömre, amit az arányló pitypang és a mézei virágok láttán éreztünk. Gyermekként nem láttuk-e lényegesen másként a világot, mint manapság? Hogyan elevenedett meg a felnőttek szemében élettelen játékszer egyetlen érintésünkre; a gyermekek világában nem volt halott. Milyen hátborzongatóak voltak az éjszakai árnyak, mily sok rituálét kellett betartani, hogy az árnyak fölénk ne kerekedjenek: az éjszakai lámpa, az imádság, édesanyánk kezének szorongatása. Nem volt ez másképpen a Napnyugat országainak korai kultúr-korszakaiban sem. Akár egyiptomi, görög .vagy germán hagyomány - minden élt: a forrásokban vízitündérek, sellők és nimfák, a levegőben szilfídek, driádok lakoztak, a fákban szellemekkel lehetett találkozni, s a hegyek az istenek székhelyei voltak. A gyógyítás művészete azonban a papnőkre vagy az orvospapokra volt bízva. Amiként testünk egy hosszú fejlődési folyamat terméke, ugyanúgy tudatunkban is ott tárolódnak - akárcsak a bányában az üledékes rétegek - a régi emlékek. Meglepődve ismerjük fel, hogy az ember lelki szerkezete az évezredek során egyáltalán nem változott, csupán új lerakódások -vagyis jelenlegi ismereteink - jöttek létre emlékeink bányájában. Korunkban is hiszünk a sorscsapásokban - amiből a biztosítótársaságok jó üzletet csinálnak - és eleven maradt az a hiedelem - jobban mondva tudás - is, hogy vannak csodák. És a csodálatos gyógyulásba vetett remény. A remény talán a leginkább látható kifejeződése mágikus meggyőződésünknek. Gebser, a filozófus, a különböző tudati síkokat úgy jellemzi, mint amelyeket a fejlődés folyamán az ember maga mögött hagyott, illetve amelyeknek még előtte áll. integrált tudat
mentális tudat mitikus tudat mágikus tudat archaikus tudat Az archaikus tudat az emberiség
távoli kezdeteiből maradt vissza, a mély alvás
szintjéhez hasonlítható, a mindennel való
öntudatlan egység. A mágikus tudati szint is
még éntelen volt, rokonságra és
törzsre Vonatkozott, ösztönös volt, a szellemi
szintet bálványok, idolok, varázslók
és rítusok jellemezték. A mitikus tudat
végleg kiragadta az embert a természettel fennállt
egységéből. Ez a tudat matriarchális volt s az
ember az ősök tiszteletével, szimbólumokkal
és misztériumokkal kísérelte meg
megközelíteni az idő mélyében rejtőzőt
és a sors erőit kegyesre hangolni. A mentális tudat
külsődlegesen tekintve már az ébrenléthez
hasonlítható. Ezt a tudatot a módszer -
tudomány -jellemzi, a dogmák, a filozófia, a
ceremóniák révén; ez a fiú és
az egyén kultuszának tudata s
túlnyomórészt patriarchális jellegű.
Mindezek a tudati rétegek még mindig
megtalálhatók bennünk, jóllehet a tudat
bányájának korábbi rétegei nagyon
alul húzódnak, s ha kapcsolatba akarunk kerülni
velük, nagyon mélyre kell leásnunk. Mindezeket a
rétegeket azonban újra aktiválni lehet.
Amint az emberi magzat áthalad a testi fejlődéstörténet valamennyi szakaszán, ugyanúgy van jelen bennünk szellemi fejlődéstörténetünk. A mozgás iránya Gebser szerint az integrált tudat felé mutat, mely tudati állapotot az áttekintő képesség, az emberiségtudat jellemzi, nem matriarchális, nem patriarchális, hanem integrált. Ez a teljes világészlelés síkja, ahol az én ismét szabaddá válik. Valószínűleg csak érről a síkról kiindulva tudjuk a csodákat megmagyarázni. Carl Gustav Jung, orvos és
pszichiáter olyan intenzíven foglalkozott tudatunk
mágikus és mitikus alkotórészeivel, mint
előtte még egyetlen terapeuta sem. Készen állt
arra, hogy az előre elkészített akadémiai
ítéletektől eltávolodva megfigyelje a
betegeinél lezajló csodálatos
gyógyulási folyamatokat. Es olyan
gyógyulásokkal került szembe, amelyek
átléptek minden normán: Jung nem
utasította el a csodát, amelynek tanúja volt,
hanem megkísérelte, hogy modellt
állítson fel a
megmagyarázására. A csodálatos
gyógyulások témájáról
folytatott vitája bukkan elő többek közt a
kollégájával, dr. W. Bitterrel 1959-ben
folytatott levélváltásból.
...Ha egy szervi betegségről, például tuberkulózisról vagy hasonlóról van szó, az orvosi felfogás szerint semmiféle hirtelen gyógyulási folyamat nem várható, és ha ennek ellenére gyógyulás következik be, akkor az eset már egészen más kategóriába - tartozik. Számos olyan esetet kezeltem, ahol a beteg krónikus tüdőtuberkulózisban szenvedett, s megfigyeltem, hogy néhány hét alatt a folyamat gyógyulással zárult. Hasonlóak érvényesek tumorokra is. Több olyan esetet láttam, ahol a pszichikai események, illetve a pszichikai kezelés nem csak a nagyszámú áttételt, hanem magát az elsődleges tumori is eltűnésre készletté anélkül, hogy ezek a megfigyelések rábírtak volna: higgyek a tumorok pszichoterápiás gyógyításának lehetőségében. Ilyen jellegű kezelés esetén az archetípus szférájának érintése arra a konstellációra hathat, amely a szinkronicitáson alapul. Ilyen körülmények közölt természetesen olyasmi várható, ami a csodával határos vagy egyenesen csodálatos, mivel legjobb akaratunkkal sem tudjuk kitalálni egy szinkronisztikus eredmény elérésének útját és eszközeit. Vannak továbbá - nagy számban - olyan esetek, ahol a gyógyulás ismereteink szerint lehetetlen. Mindenütt, ahol belépünk az archetípus szférájába, bizonyos valószínűséggel szinkronisztikus események megjelenésére számíthatunk, ami mind hívőknél, mind nem hívőknél bekövetkezhet. Az ilyen jelenségek azonban viszonylag ritkák és a hiten és a nem-hiten túl következnek be. Világos, hogy az ilyesfajta dolgok nem csupán a belső archetípusos körülmények között jönnek létre, hanem bekövetkezésükhöz nagyon gyakran a külső körülmények is szükségesek, mint például a numinózus (egyszerre vonzó és borzongató>helyek. Lourdes esetében, ahol Mária mint valamiféle újraszülető Földanya jelent meg, a barlang és a forrás szolgál ilyen helyként. A forrás ráadásul Mária kísérő neve is: a források forrása. Ezekben a leírásokban, amelyek a krónikus tuberkulózisban szenvedő páciensek gyógyulásáról számolnak be, nincs okunk kételkedni, hiszen Jung orvos volt. Az azonban megkülönbözteti pályatársaitól, hogy ezen a jelenségen nem siklik át, nem tagadja le vagy nem csupán magát a gyógyulási folyamatot írja le, hanem elismeri a csodálatos gyógyulás realitását. Azt azonban még ó sem merészeli, hogy ezeket az eredményeket a pszichoterápiás kezelésnek tulajdonítsa, ami pedig mai kollégái számára már csaknem magától értetődő. Jung megkíséreli összefoglalni azokat a feltételeket, amelyek lehetségessé teszik a csodálatos gyógyulásokat: ebben a pszichoterápia is csak egy segédeszköz. Ezeket a feltételeket a következő mondatban foglalja össze: Mindenütt, ahol belépünk az archetípus szférájába, bizonyos valószínűséggel szinkronisztikus események megjelenésére számíthatunk... Ha belépünk az archetípus
szférájába, számíthatunk arra, hogy
a szokatlannal, a csodálatossal, a nem oksági
reakcióval (a szinkronizmussal) találkozunk. De
hát mi is az az archetípus? Görögül
ősírást, lenyomatot jelent. Jung ezt a fogalmat
meghatározott tudati folyamatok
megértése érdekében vezette be, s
így determinálta: Az archetípus fogalma
abból a sokszor megismétlődő tapasztalatból
vezethető le, hogy például a világirodalom
meséi és a mítoszai mindig és
mindenütt ismételten felbukkanó motívumokat
tartalmaznak. Ezekkel az ismétlődő motívumokkal
találkozunk ... a mai személyiségek
fantáziáiban, álmaiban. Ezeket a tipikus
képeket és összefüggéseket lehet
archetípusos elképzeléseknek nevezni.
Jung azt írja le, hogy a múltunkból ránk maradt mítoszok és motívumok, minden időkben és minden kultúrában újra és újra kifejeződhetnek az egyes emberekben. Jung úgy látja az archetípust, mint ami a psziché öröklött struktúrájához tartozik. Az archetípussal kapcsolatba kerülni: ez azt jelenti, hogy a mély, belső ősképpel és őstudással lépünk kapcsolatba. Az ősképekkel létrejött kapcsolat lehetővé teszi, hogy kiemelkedjünk az oksági láncolatból, kiszabaduljunk az ok és a hatás törvénye alól. Ezt a folyamatot nem lehet akaratilag kikényszeríteni: mindig kegy, ha megadatik átélnünk. Ezek az ősképek az emberiség emlékezetéből származnak, és álomképekben, belső alakzatokban vagy meggyőződésekben jelentkezhetnek. A gyógyulással kapcsolatban például ezek lehetnek az életet adományozó isteni anya képei; képződhetnek démonikus, sötét aspektusok, amelyek a betegségeket személyesítik meg. Az aktív képzeletben - Jung szerint - az ember személyes múltjától függ, milyen tudatalatti tartalmak testesülnek meg képekben, s hogy ezek mennyire lehetnek erőteljesek. Minél mélyebb kapcsolatba kerülünk az ősképpel, annál erősebbé válik belső érintettségünk. A belső érintettség tartománya, a lelki megrázkódtatás a mágikus gyógyulás világa. A terapeuta és a gyógyító abban segít az embernek, hogy a belső érintettségnek ezt a terét felkutassa és fenntartsa. Jung a vizsgálatai révén mindig újra és újra azt látta megerősítve, hogy léteznek párhuzamos események, amelyek okságilag nem függnek össze, hanem értelmileg állnak eseményi összefüggésben, mint például az azonos gondolatok, szimbólumok vagy pszichikai állapotok, igaznak bizonyuló belső megsejtések, víziók egyidejű, megjelenése. Ezt nevezi Jung szinkronicitásnak, vagyis a téridő feltételek rendszeréből kiszakított állapotot, így például víziós képességgel rendelkező embereknél közömbös, hogy a válaszokat kártyákból, kávézaccból vagy állati csontokból következtetik-e ki. A választ a kiválasztott eszköz csupán lehetővé teszi; maga az eszköz azonban semmilyen összefüggésben nem áll az eseménnyel. Az archetípussal létrejövő kapcsolatban átlépjük a normális oksági világ küszöbét és bejuthatunk a teljesen valószínűtlen világába. Szinkronicitás az úgynevezett véletlen, ami azonban saját belső törvényszerűségeinek engedelmeskedik - ezeket azonban mi még nem ismerjük. Jung kutatásai megmutatták, hogy ez a szinkronicitás egyáltalán nem olyan ritkán mutatkozik meg, ahogyan azt az okságtól átitatott gondolkodásmódunk sejteni engedi, hanem ezek az értelmetlen véletlenek hozzátartoznak hétköznapjainkhoz. --------------------------------------
Edgar Cayce fiatalon megbetegedett.
Magas láza volt, az orvosok még a
diagnózisban sem voltak biztosak, amikor a beteg már
kómába esett és elvesztette öntudatát.
A reanimálási kísérletek
látszólag hiábavalóak voltak, amikor
az öntudatlan fiatalember egyszerre csak hangosan és
érthetően beszélni kezdett. Világosan előadta
betegségének egész
kórtörténetét, megnevezett
néhány gyógyszert, amelyekre
szüksége volt, s hogy miként kell azokat
adagolni. Az orvosok tanácstalanok voltak, és
sehogyan sem értették, honnan szerzett a farmerfiú
ilyen ismereteket, mióta járatos az orvostudományi
szakkifejezésekben, ám mert esetét
reménytelennek látták, megfogadták az
utasításait. Edgar Cayce hamarosan
meggyógyult.
Az eset óriási port vert fel. Minthogy a fiú kómában beszélt, többen javasolták, hogy próbálják ki rejtélyes orvosi tudását hipnózis alatt. Edgár Cayce ebbe nem akart beleegyezni, amikor azonban egyik barátja súlyosan megbetegedett, mégis alávetette magát a kísérletnek. És csakugyan: hipnotikus álmában lediktált egy részletes receptet, latin szakkifejezésekkel, amelyeket addig sohasem hallhatott. A javasolt gyógykezelés bevált. A kétségbevonhatatlanul komoly
amerikai orvosi társulat, az American Medical Association
különbizottságot nevezett ki a fiú
különös tehetségének
tanulmányozására. Mint bebizonyosodott,
hipnózis alatt Cayce olyan ismeretekről tett bizonyságot,
amelyek a legjobb orvosi szakrendelés eredményeihez
voltak csak hasonlíthatók.
Edgar egyszer olyan orvosságot írt elő egy nagyon gazdag embernek, amely sehol sem volt kapható. A beteg újsághirdetéssel kerestette az orvosságot a nemzetközi sajtóban, végül is jelentkezett egy fiatal párizsi orvos, hogy az orvosságot annak idején édesapja kísérletezte ki, de már régóta nem gyártják. Az orvosság összetétele azonos volt a Cayce által megadott recepttel. Később Edgar előírt valakinek egy orvosságot s megadta egy távoli város laboratóriumának elnevezését is, ahonnan beszerezhető. Egy telefonbeszélgetés során megállapították, hogy az orvosságot a laboratórium éppen akkor dolgozta ki, s éppen azokban a napokban kerestek neki nevet, amivel majd forgalmazzák Az orvosi bizottság megállapította, hogy Edgar Cayce-nek soha életében nem volt kezében orvosi szakkönyv. A fiatalember naponta kétszer adott orvosi konzultációt, mindig szigorú orvosi felügyelet mellett, tanácsaiért sohasem fogadott el pénzt, s amikor felébresztették hipnotikus álmából, sohasem tudta, hogy álmában mit beszélt. Az orvosi komissziónak Edgar kijelentette, hogy szubjektív érzete szerint álmában képes érintkezésbe lépni bármilyen aggyal, hogy megszerezze tőle a diagnózishoz szükséges információkat. Minthogy pedig a beteg agya teljes bizonyossággal tudja, mi az, amitől a szervezet szenved, a folyamat rendkívül egyszerűvé válik. Előbb kikérdezi a beteg agyát, aztán megkeresi a világban azt az agyat, amely felvilágosíthatja a tennivalókról. Szubjektív érzése szerint ő maga csak része az összes agyaknak. Átültetve a jelenséget a kibernetika számunkra is „reális" fogalmaira, azt mondhatnánk, hogy Edgar Cayce agya olyan központi komputerként működött, amely szükség esetén kapcsolatba léphetett a kerek világ mindama komputereivel, amelyekbe a felhalmozott tudásanyag egy-egy részét betáplálták. Voltaképpen tehát „telefonközpont" volt. Ám milyen energiával működött ez a „telefonközpont"? S milyen energia biztosította a kapcsolatot az egyes központok között? Tárgyunk szempontjából pedig azt kellene hogy kérdezzük: tisztázható lesz-e valamikor ennek az energiának a természete? S ha tisztázható lesz, sikerül-e majd az emberiség szolgálatába állítani? Még az űrutazások szolgálatába is? A válasz erre egyetlenegy lehet. Ha ilyen energia csakugyan létezik, akkor előbb-utóbb a természetét is sikerül majd teljes bizonyossággal tisztázni. S ha tisztázzák a természetét, akkor a következő lépés nyilván az lesz, hogy az emberiség szolgálatába állítsák. --------------------------------
|