A „szellemek világa" és az emberi személyiségKözvetlen és közvetett jelenésekEgyik este egy baráti házaspár, Mr. és Mrs. J. látogatott meg bennünket. Hamarosan beszélgetésünk az ESP felé terelődött. Mr. J. elmesélte nekünk, hogy bizonyos alkalmakkor képes érzékelni az emberek auráját, ami egyfajta finom kisugárzás, mely egyesek szerint körülveszi testünket, akár egy ködfolt. Azt állította, hogy beszélgetésünk közben is tökéletesen látta felesége auráját. Jómagam sohasem láttam még az aurát, de ettől függetlenül hittem létezésében.Kíváncsiságom arra ösztökélt, hogy kipróbáljak egy egyszerű kísérletet. Azt mondtam Mr. J.-nek, hogy hamarosan felesége aurájára fogok koncentrálni, amit valójában nem is érzékeltem, és a fejénél megpróbálom megnagyobbítani azt. Beleegyezett, hogy ellenőrzi, sikerrel jártam-e. Valójában nem ezt tettem, hanem megpróbáltam auráját fényesebbé tenni. Néhány perc elteltével Mr. J. megjegyezte, hogy az aura nem tágul, viszont egyre fényesebb.Nem tagadhatom, nagyon meglepődtem. Úgy döntöttünk, hogy kipróbálunk még egy kísérletet. A szoba nagyon jól meg volt világítva. A lámpa környékén leültünk, majd kezeinket összeérintettük.- Van itt valaki? - tettem fel a kérdést. Szinte abban a pillanatban Mrs. J. felkiáltott.- Valaki megragadta a kezem!Ezzel egy időben kezét elszakította az enyémtől, és hirtelen a levegőbe emelte.Könyökét erőteljesen az asztallaphoz szorította, miközben kezei felfelé néztek, ujjai pedig úgy voltak begörbülve, mintha azt egy másik kéz szorítaná éppen. A kézen megfigyelhető merevségből, valamint az izmok megfe-szüléséből úgy tűnt, mintha valami nehéz súly nehezedne rájuk. Mrs. J. igen erőteljesen remegett és verítékezett. Mrs. J. nem mindennapi viselkedésén kívül egyikünk sem látott semmi különöset.Továbbra is azt állította, hogy egy láthatatlan személy nagy erővel nyomja kezét az asztalhoz, aminek hatására láthatólag igen megrémült szegény. Továbbra sem láttunk semmit, pedig a szoba tökéletesen világos volt. Mindannyian biztosak voltunk abban, hogy Mrs. J. nem játszotta meg magát. Az erőlködéstől kifolyt könnyei már az álláról csepegtek le a földre. Semmilyen személyiséget nem érzékeltem a szobában, de az is lehetséges, hogy a fiatal hölgy nagyon könnyen szuggerálható.Magabiztos hangon a következőt mondtam:- Most szabadon engeded Mrs. J. kezét és távozol közülünk. Többször is elismételtem a mondatot, mivel tudtam, ha Mrs. J. ténylegkönnyedén szuggerálható, akkor ezzel a kijelentéssel feloldhatom a hatást. Viszont, ha tényleg egy szellem tartja lenyomva a kezét, akkor a felszólításomra elhagyja a szobánkat.Amint kiejtettem a mondatot, keze olyan erővel csapódott vissza az asztallapra, hogy mindannyian megrémültünk. Felugrottunk székeinkről, és gyorsan körülnéztünk. Tovább ismételtem a mondatot:- Most azonnal távozz tőlünk. Hagyd békén a fiatal hölgyet. - Egészen addig, amíg Mrs. J. teljesen meg nem nyugodott.Idegállapotára való tekintettel úgy döntöttem, nem folytatjuk tovább a kísérletet. A jelenségre semmilyen magyarázatot nem tudtunk adni. Mrs. J. továbbra is érzett egy kis belső nyugtalanságot az est hátralévő részében. Ha tényleg egy szellem állt a dolgok hátterében, akkor nagyon erőteljes lehetett.Ez a jelenség feltár néhány olyan szempontot, melyet a kísérleteknél figyelembe kell vennünk. Azt javasolom, hogy az ilyen jellegű szeánszokat sohase tartsák sötét szobában. Bár nem tudom igazolni, de a fizikai halált túlélt személyiségek nemigen ijednek meg egy kis lámpafénytől. A sötétség fokozza a félelemérzetet és a képzelőerőt. A médiumok csak a sötétben szeretnek dolgozni, és ez az egy kérésük sokáig hátráltatta a pszichikus jelenségek vizsgálatát. Ha önállóan kísérleteznek, mindig hagyják égve a villanyt. A környezel ettől függetlenül csendes és bensőséges legyen. Valószínűleg a hölgy sokka. jobban kikészült volna idegileg, ha az előbb megemlített kísérletet sötét helyiségben végezzük el.Kísérleteink során ez volt az egyedüli olyan esemény, mely kellemetlen érzettel párosult. Nagyon fontos, hogy a kísérletekben részt vevő emberek ne rugaszkodjanak el a józan ész határaitól, és próbálják meg megőrizni érzelmi egyensúlyukat. A kísérletet lebonyolító személyre nagy felelősség hárul, hisz neki kell biztosítania a megfelelő környezetet, feltételeket és hozzáállás: Mivel nem sokat tudunk még a szuggesztió vagy a szellemek hatásairól, ezért jobb, ha nem bolondozunk. Ha valaki kellemetlenül érzi magát a kísérle: alatt, azonnal fejezzük be az egészet.A „sugalmazás" fontosságaAz ilyen jellegű jelenségeknél nagy szerepet kaphat a sugalmazás, amii viszont folyamatosan ellenőrzésünk alatt kell tartanunk. Felhasználhatjuk, de nem ajánlott túlzásba vinni. Abban egyetérthetünk, hogy ha nem fogadjuk el a láthatatlan szellemszemélyiségek jelenlétét, akkor az ilyen kísérletekre egyáltalán nincs is szükség. Viszont ennek a lehetőségnek az elfogadása már azonnal magában rejti a sugalmazást. Pontosan ezért nem állíthatjuk hogy ezekben a kísérletekben a sugalmazásnak nincs semmi szerepe. Valójában a sugalmazás igen fontos helyet tölt be életünk minden egyes területén. Ezért, ha valós információkat szeretnénk kapni a kísérletek lefolytatásakor, jobb, ha képzelőerőnket kordában tartjuk.Fennáll annak is a lehetősége, hogy a láthatatlan személy olyan érzelmi csatornákon keresztül ténykedik, melynek mechanizmusát még nem értjük így az ilyen jellegű kísérletek lebonyolításánál az egyensúly megőrzése önöké: terheli. Személy szerint senkinek sem ajánlom, hogy olyan elhalt személyiséggel vegyék fel a kapcsolatot, aki vagy önökkel, vagy a barátjukkal szorosan kapcsolatban állt, kivéve akkor, ha nagyon nyugodt természettel rendelkeznek. Ilyen esetekben ugyanis az érzelmi feszültségek olyan méreteket ölthetnek, ami mellett roppant nehéz lesz a kísérlet tárgyilagosságát megőrizni, valamint az eredményeket kiértékelni.A fejezet további részeiben több információt is megosztok majd önökkel ezekről a kísérletekről. Mielőtt azonban a személyiség halál utáni létezésének lehetőségéről beszélnénk, meg kell vizsgálnunk mostani létezésének fontos tulajdonságait és annak alapját. A szellemvilág bemutatása előtt jobb, ha már most megismerkedünk szubjektív tapasztalataink természetével.SZÜNET: Vajon mennyire mondhatók fizikainak az érzékszervi tapasztalataink? Létezésünk mekkora területe esik a fizikai anyag síkjába és mekkora olyan területekre, melyeket sem látni, sem tapintani nem vagyunk képesek?Mint élőlények, szerves szövetekből épülünk fel, de létezésünk valósága sokkal inkább ágyazódik bele valamiféle mezőszerű közegbe, mint a csontok és hús valóságába.Valószínűleg senki sem tagadja a gondolatok létezését, pedig egy gondolat nem jelenik meg olyan értelemben fizikailag, mint mondjuk egy pohár, amit akár kezünkbe is foghatunk. Amikor egy gondolatot tüzetesebb tanulmányozásnak vetünk alá, már meg is változtatjuk. Az eredeti gondolat szinte azonnal eltűnik, és felváltja egy másik. Gondolataink milyenségét belső érzékelésünkön keresztül tapasztaljuk.Ehhez hasonlóan senki sem tagadná a megérzések, az érzelmek vagy az álmok létezését. Ezek a tapasztalatok sem öltenek fizikai értelemben vett tárgyakat, és mégis nagy területét képezik tudatosságunknak. Az ilyen jellegű tapasztalatok látszólag kapcsolatban vannak a fizikai valósággal, de nem foglalnak el benne valós tárgyi helyet.Álmaink csak a „fejünkben léteznek". Viszont az álmok nem úgy épülnek be fejünkbe, ahogyan azt a csontok sejtjei és a szövetek teszik. Egy sebész képes behatolni késével fejünk szöveteibe és sejtjeibe, de semmilyen fizikai vizsgálat nem lesz képes behatolni álmainkba vagy más pszichés tapasztalatunkba. A sebészkés sohasem lesz képes úgy kettévágni egy álmot, ahogyan kettévág egy szövetet. Felvetődik tehát a kérdés, pontosan mit is értünk azalatt, hogy álmaink és gondolataink a fejünkben léteznek?Az egész elképzelés onnan származik, hogy mindannyian úgy gondoljuk, személyiségünk és énünk a fizikai anyag korlátai közé van beszorítva. így minden, ami személyiségünk része, az valójában a fizikai organizmuson belül foglal helyet. Ha tényleg ez lenne az igazság, még akkor is el kellene fogadnunk a tényt, miszerint a fizikai szervezetünkön belül valami olyan foglal helyet, ami egyáltalán nem fizikai, hisz ha nem így lenne, akkor az álmaink és gondolataink mind-mind fizikai formában is megjelennének, viszont nem ez a tapasztalatunk.A tudósok szerint a tudatosság az idegrendszer és a szervezet működésének végterméke. Nos, ha tényleg ez az igazság, amit én személy szerint nem hiszek, akkor is fel kellene tételeznünk, hogy valóságunk egy része nem fizikai természetű, habár a fizikai anyag hozta létre. Ennek a hozzáállásnak köszönhetően ma legtöbben úgy képzelik, hogy a valóságot egyedül csak a fizikai létezés befolyásolhatja. Csak azt gondoljuk valósnak, amit fizikai érzékszerveinkkel annak tapasztalunk.Semmi jelentőséget nem tulajdonítunk azoknak a dolgoknak, amit a fizikusok felfedeztek, azazhogy érzékszerveinkkel eltorzítjuk a valóságot, és formákat képzelünk az atomok és molekulák halmazába, illetve még nevekkel is illetjük azokat. Egyszóval, még most is azt gondoljuk, csak a fizikai valóság nyújtja az egyedüli alapot, melynek segítségével tapasztalataink valóságosságát megítélhetjük.Viszont nem mondhatjuk valamire, ami mélyen érint belülről bennünket, hogy az nem valóságos. Egyes kísérletekről állíthatjuk, hogy csak bizonyos nézőpontból léteznek, míg másikból már nem. Nagyon sok olyan álmunk lehet, mely ugyanolyan valóságosnak tűnik, mint az ébrenléti tapasztalataink, és személyiségünkre kifejtett hatásai is ugyanilyen erőteljesek. Az álomnak lehet, hogy nincs fizikai valósága, de annál erősebb a pszichológiai lenyomata.Vizsgáljuk most meg, vajon mennyire mondható valósnak vagy valótlannak egy tapasztalat. Vegyünk például egy álomban tapasztalt helyet. Igaz. hogy az álmokban megélt hely nem úgy létezik fejünkben, mint ahogyan az utcák léteznek egy városban, mégis az álombeli hely számunkra ugyanazzal a valóságérzettel szolgál. Álmunkban sétálhatunk olyan utcákon, melyek a fizikai valóságban egyáltalán nem is léteznek. Érzékszervi tapasztalataink hasonlóak ahhoz, mint amikor éberek vagyunk. Sétálunk, beszélünk, cselekszünk, dolgozunk, játszunk, pedig fizikai testünk a valóságban mozdulatlanul pihen.A fizikai valóságban bármikor megkereshetem a Water Streetet, itt Elmirában, ahol lakom, viszont egy álombeli utcával már nem tudom ugyanezt megtenni. Állíthatjuk-e azt, hogy az álombeli és a fizikai valóság helye között csak az a különbség, hogy az álombéliekhez nem tudunk visszatérni? Nem egészen, hisz a visszatérő álmokban nagyon sokszor visszatérünk olyan utcákra, házakba, melyeket már előző álmunkban is meglátogattunk. Ugyanúgy, ahogy egy álombeli helyet nem vagyunk képesek megkeresni a valóságban, az éber tudatban tapasztalt részeit sem fogjuk megtalálni az álomban. Tapasztalataink azt látszanak igazolni, hogy a lefekvés előtti sugalmazás segítségével többször is visszatérhetünk ugyanarra az álombeli helyre. Feltételezhetjük tehát, hogy az álomvilág, az ébrenléti világhoz hasonlóan, belső rendezettséggel bír, melyben álmaink alatt ugyanolyan magabiztosan mozgunk, mint ahogyan ébrenlétkor a már jól ismert utcákon.Az ilyen jellegű eszmefuttatások és a szellemvilág közötti kapcsolat talán első látásra teljesen idegennek tűnhetnek. Mégis, ha az előbb elmondottakat jobban átgondolták, akkor már önök is rájöhettek, hogy talán többek vagyunk a fizikai anyagból felépült testünknél. Belső és közvetlen tapasztalataink túllépik, transzcendálják a fizikai valóságot. A fizikai lényünk valami olyannak a keveréke, ahol a test mellé betársul egy olyan valóság, amit csak személyesen tudunk megközelíteni, ami mindazt tartalmazza, ami nélkül tudatosságunk teljesen értelmetlennek tűnne.Teljesen lényegtelen, hogy lényünk ezen részét léleknek, szellemnek vagy elmének hívjuk. Ami számunkra a legfontosabb, az az, hogy énünk leglényegesebb része fizikailag nem jelenik meg.Természetesen igaz, lényünk ezen részének létezéséhez a fizikai anyag biztosít alapot. Kémiai anyagok vagy hormonok növelésével és csökkentésével például képesek vagyunk megváltoztatni érzelmi állapotainkat. Bizonyos kereteken belül személyiségünk tehát befolyásolható. A fizikai szerveződésben létrehozott legkisebb változás is képes módosítani belső valóságunkat. Ettől függetlenül tényként továbbra is megállapíthatjuk, hogy a tudatosságunk számára legfontosabb és legalapvetőbb tapasztalatoknak nincs a hétköznapi értelemben vett fizikai valóságuk.Ha személyiségünk ezen része nem tartozik a fizikai anyag valóságához, csak kapcsolatban áll azzal, akkor megállapításként azt mondhatjuk, lényünk egyszerre létezik a fizikai és a nem fizikai síkok dimenzióiban. Bizonyos alkalmakkor sokkal erőteljesebb a kapcsolatunk a fizikai anyagból felépült világegyetemmel, mint máskor. Álmodáskor például sokkal nagyobb a fizikai szabadságfokunk, mint az éber tudatban. Érzékszerveink aktivitása ilyenkor alacsony. Továbbra is részei maradunk a fizikai világegyetemnek, csak a benne folytatott aktivitásunkat csökkentjük le. Ennek következtében valóságossága is elhalványodik, ugyanúgy, ahogy az álom realitása is megszűnik felébredéskor.Feltételezhetjük tehát, hogy az álmokban megélt én valójában csak egy része igazi személyiségünknek, egy olyan én ez, mely függetlenül képes létezni akkor is, amikor a személyes én a fizikai világ keretein belül ténykedik éppen, és amely akkor sem szűnik meg létezni, amikor fizikai testünk meghal.Az emberi személyiségA többszörösen tudathasadásos emberekről készült pszichikai vizsgálatok kimutatták annak a lehetőségét, hogy az önvaló egyszerre több személyiséget is magában hordozzon, miközben egyik sem tud a másik létezéséről.Az egyes személyiségek bizonyos helyzetekben és körülményekben jelennek meg, és mindegyik más-más képességekkel és személyiségjegyekkel rendelkezik. Az álmodó és az ébrenléti én valójában ugyanahhoz a személyiséghez tartozik, viszont megjelenésük környezete teljesen más. A külső és belső én létezése, ahogy Seth nevezi őket, sok kérdésre adhat magyarázatot. A belső én, mely álmainkban létezik, mind tudatosságát, mind személyiségét tekintve nem függ a fizikai anyagtól. A fizikai halál után ez a belső én továbbra is folytatja ténykedését, csak most ez lesz tudatosságunk főbb hordozója, míg a külső én válik tudattalanná. Valójában tehát csak szerepek felcseréléséről van szó.Az emberi személyiség felépítése sokkal összetettebb, mint ahogy azt gondolnánk. A könyv segítségével eddig elvégzett kísérletek most már önök számára is feltártak olyan képességeket, melyek létezéséről azelőtt nem is tudtak. Ezek a kísérletek megvilágították, hogy énük valójában csak egy töredéke az önvalónak, mely a fizikai anyagban kifejeződik. Ehhez hasonlóan azt is megtapasztalhatták, hogy az önvaló másik része, az álombeli én sokkal nagyobb szabadsági fokkal rendelkezik, és a valóság olyan területein is képes működni, ahol a külső én már rég feladta volna a harcot.Nem az a kérdés tehát, hogy létezik-e szellemvilág, hanem az, hogy mi a valós természete önvalónk azon részének, mely már most is független a fizikai anyagtól? Milyen képességekkel és mekkora hatókörrel rendelkezik? Ennél is fontosabb talán az a kérdés, hogy az önvaló ezen töredéke túléli-e a fizikai test halálát?Mivel részben már most is függetlenek vagyunk a fizikai testtől, nem következetlenség azt feltételeznünk, hogy személyiségünk egy része, vagy akár az egész személyiség tovább folytatja létezését. Az önvaló nem tárgyiasul. Folyamatosan változik. így, mint bármilyen más tapasztalat, a halál is meg fogja változtatni. Ugyanúgy, ahogyan most sem tudjuk megjósolni egy tapasztalat személyiségre kifejtett hatását, ugyanígy a halál tudatra kifejtett hatását is képtelenség meghatározni.Azt biztosan tudjuk, hogy a halál utáni tudatosságunk nem lesz tárgyfüggő. Itt kell megjegyeznünk, a nap huszonnégy órájának egyharmadát alvással töltjük, és ekkor énünk befelé figyel, nem a kifelé irányuló én-tudatosság a domináns. A halál utáni személyiség igazi természetének megértésében talán nagy segítséget nyújtana az álmodó, vagy a transzállapotban lévő én természetének pontos feltárása. Ebben az esetben az álombeli én lenne az önvalónknak az a része, mely túléli a fizikai test halálát, a szubjektív én pedig az, mely már most is teljesen független a fizikai anyagtól.Saját álomjegyzeteink tanulmányozása egyértelműen igazolták számunkra, hogy az álombeli személyiség egyáltalán nem mondható rendezetlennek. Logikája, intuíciója és az álombeli felépítések mind-mind céltudatosságról, összetettségről és változatosságról árulkodnak. Az álmodó én egyáltalán nem valami kaotikus állapotban létezik, mint ahogy azt korábban feltételeztük.SZÜNET: Jogosan feltételezhetjük, hogy a személyiség fizikai halált túlélő részének a sajátosságai nagyon sok hasonlóságot fognak mutatni az álom, a transz és a testelhagyásosélményekben tapasztaltakkal. Ilyenkor továbbra is fennmarad az önvaló tudatossága. Sokszor még éntudatot is tapasztalunk, habár a személyiség belső szintjei nem annyira kihangsúlyozottak ilyenkor, mint az éber tudatban.Abban mindannyian egyetértünk, hogy álmodáskor képzelőerőnk és kreativitásunk nagyobb szerephez jut, mint máskor. Problémamegoldó képességünk inkább az intuíció vonalát és nem a logikus következtetését követi. Almainkban sokszor úgy oldunk meg egy problémát, hogy megteremtjük magát a környezetet, ahol a megoldás létrehozható. Legtöbb esetben álmainkat és a megoldásokat közvetlen ébredés után el is felejtjük, de néha mégis úgy ébredünk, hogy kezünkben van a rég keresett megoldás. Ezek az álmok mind azt igazolják, az álombeli személyiség is rendelkezik céltudatossággal és rendezettséggel. Feltételezhetjük, hogy a halál utáni személyiség is hasonló tulajdonságokkal rendelkezik majd.Már régről tudtuk, hogy az elme képes hatni az anyagra, csak az nem volt még világos, hogyan és milyen mértékben. Sőt azóta már az „elméről" és az „anyagról" alkotott elképzelésünk is megváltozott.Más élőlényeknél azt feltételezzük, hogy általános tudatossággal rendelkeznek, és még nem alakult ki tisztán a személyes éntudatuk. Tudatosságuk állapotát a mi tudatalat-tinkkal vonhatjuk párhuzamba. Ezen elmélet szerint az én ugyanúgy nincs tudatában a folyamatos újraszületésnek, mint ahogy annak, hogy a testét képező atomok állandóan újrateremtődnek. Habár ezt az elméletet már teljesen kidolgozták, jelen pillanatban csak részleteiben tudjuk megbeszélni. Például azt is részletesen tárgyalja, hogyan jön létre a fizikai tárgy térben történő elhelyezkedésére vonatkozó közös megegyezés.Az elképzelés egyes elemei egyáltalán nem rugaszkodnak el a valóságtól, főleg ha a fizika legújabb felfedezéseinek fényében tekintjük őket. Ha a fizikai valóságot valóban így hozzuk létre, akkor a halál pillanatakor valójában csak a tudatalatti által teremtett test képe fog megszűnni, míg a személyiség többi része tovább él. A belső én továbbra is megőrzi pszichológiai egységét, és csak a külső én önvalón belüli dominanciája szűnik majd meg. Ebből az is kikövetkeztethető, hogy a személy bizonyos körülmények között újra megteremtheti fizikai testének képmását, mely számunkra szellemtestként válik láthatóvá. Természetesen ilyenkor a fizikai anyag felett már nem mindig tud ugyanolyan hatékonyan uralkodni, ezért a molekuláris szerkezete gyakran hiányos lehet. Az éntudat nem tűnt el végleg, csak visszaolvadt az önvalóba. A test újbóli kivetítésekor ismét felbukkan, hogy a pszichológiai aktivitásokat vezérelje. Ismét megemlítem, hogy ilyen esetekben az anyag fölötti uralom nem olyan tökéletes, de éppen annyira elegendő,hogy egy külső megfigyelő érzékszervei számára láthatóvá váljon a test. Elméletileg ezek után azt is el tudjuk képzelni, hogy egy ilyen személyiség valakinek a testét használja a fizikai rendszerünkben való aktivitások lebonyolításához. Ilyen esetekben egy kölcsönös együttműködés jön létre a két személyiség között. A médium tehát olyan személy, aki lehetőséget ad az együttműködés kialakulására. Ezekben a kísérletekben a szellem nem függetlenül tűnik fel, hanem a médium hangképző szerveit és egyéb engedélyezett szerveket használ fel az információközlés céljára.A független jelenés alatt azt értjük, amikor a szellemszemélyiség fizikai anyagot használ fel, hogy testének képmását számunkra is érzékelhető módon megjelenítse. A függésben álló szellem csak olyan személyen keresztül képes velünk kommunikálni, aki jelenleg is a mi fizikai rendszerünkben tartózkodik. Ilyenkor a személyiség csak úgy képes magára felhívni a figyelmet, ha az általa közlés céljából felhasznált egyén személyiségét módosítja.Jelenlegi ismereteim szerint a jelenések ilyenfajta csoportosítása és magyarázata egyedülálló, és a saját tapasztalataim és kísérleteim végterméke. Abban is tökéletesen biztos vagyok, hogy a szellemek vagy az elme világa, bárhogy is hívjuk azt, egyáltalán nem lesz számunkra ismeretlen. Először is azért, mert véleményem szerint az a világ már most is itt van a fizikai világon belül, és valójában a létezés ezen része az, mely az élettelen anyagot élettel ruházza fel. Tudatalattink már most is kapcsolatban áll ezzel a világgal. Egyedül az éntudatunk számára ismeretlen ez a terület.Ennek értelmében ez a világ már most is megismerhető, ha tudatosságunkat a megszokottal ellentétben, befelé irányítjuk. A könyv előző fejezeteiben már bemutattuk a Pszichológiai Idővel kapcsolatos kísérleteket, melyeken keresztül pillanatokra túlléphetik az én állandó külvilág felé való irányultságát, és betekintést nyerhetnek a belső világuk szerkezetébe. Az álomjegyzetek tanulmányozásával még alaposabban megismerhetik személyiségük belső vonásait, amit a látszólag zavaros álmok egyébként eltakarnak. A könyv összes kísérlete azért van, hogy fokozza személyiségük rugalmasságát.Ahogy haladnak a fejlődésben, énjük egyre jobban képes lesz feltárni az önvalóval fennálló valódi kapcsolatát.Kommunikáció a szellemekkelMár korábban is láttunk példát közvetlen és közvetett jelenésekre. Saját kísérleteikben néhány fontos tényezőt mindig figyelembe kell venniük. A szellemekkel való kommunikációnál sok olyan probléma merül fel, melyeket tüzetesebben meg kell beszélnünk.Először is nagyon nehéz bizonyítani, valóban egy olyan személlyel kommunikáltunk, aki túlélte saját fizikai halálát. Többek között ez azért van így. mert a legtöbben úgy gondoljuk, hogy ezek a személyek hasonló módon fognak velünk érintkezni és kommunikálni, mint ahogy mi tesszük, ami szerintem óriási tévedés, még akkor is, ha a begyűjtött adatok valósnak tűnnek Pszichológiai felépítésük teljesen megváltozhatott, például egy ilyen nem fizikai lény számára az éntudat lehet, hogy már egyáltalán nem jelent semmithisz az én az anyagi létezés síkján való életre specializálódott.Sokkal nagyobb a valószínűsége annak, hogy ezek a lények a tudatosság olyan sajátosságait fogják felhasználni, amivel jobbára eddig csak álmainkban vagy a transzállapotokban találkoztunk. A kommunikációra jobban jellemző lesz az asszociativitás, az intuíció és a szimbólumok használata, mint ahogy azt eddig az éber tudatban megszoktuk volna. Gyerekes lenne azt hinnünk, hogy a fizikai halál állapotát megélt személyiség szerkezete továbbra is hasonlítana a mienkhez. így azt sem feltételezhetjük, hogy a kommunikációnak az általunk megszokott csatornáit fogja használni. Ha valaki mégis így gondolja, szerintem rossz nyomon jár.A kommunikáció felvételekor az eltávozott egyén nagyobb problémákkal néz szembe, mint mi, hisz egy olyan rendszerre kell hatást gyakorolnia, ahol ő már tartósan nincs jelen. A független jelenésnél a személyiségnek atomokból és molekulákból kell felépítenie a tartós képet, melyen keresztül megszólalhat. Viszont itt kell ismét megemlítenünk, valójában ez az a folyamat, amit még, ha tudatlanul is, de mindannyian teszünk, amikor csecsemőkorunktól kezdve felépítjük felnőtt fiziológiánkat. Létrehozzuk fizikai képmásunkat, amit folyamatosan építünk, fenntartunk és fejlesztünk. A független szellemtest pontosan ugyanezt teszi, csak időeltolódás nélkül.A közvetett módon kapcsolatot teremtő személyiség nem néz szembe ilyen sok problémával. Ő egyszerűen a már valaki által megkonstruált anyagi testet használja fel az információ közlésére, miközben pszichológiailag együttműködik a testet lakó másik személyiséggel. Ezeknél a jelenségeknél viszont a közvetítő személyiség tudatalattija eltorzíthatja a szellem által közölni szándékolt valós információkat.Az Ouija táblával elvégzett kísérleteik biztosan szolgáltak már ilyen jellegű tapasztalatokkal. Ha a tábla által közölt üzenet szerint egy másik személyiséggel vagyunk kapcsolatban, nagyon fontos, hogy minél több információt próbáljunk megtudni tőle, miközben emlékezzünk arra, hogy a nekünk fontos dolgok neki esetleg már semmit nem jelentenek.A közlő személy számára, például egy mentális élmény nagyon fontos eseménynek bizonyult, míg számunkra semmit sem jelentett. Ma már tudjuk, hogy az idő relatív, és ezért egy jelenés számára lehet, hogy az időfogalom már semmit nem jelent.Más szavakkal, a velünk kapcsolatba lépő személyiség úgy tapasztalja az idő múlását, mint ahogyan mi tesszük azt a transzállapotokban vagy testelhagyásos élmények közben. Ennek már a legtöbb estben semmi köze a hétköznapi folytonos időtapasztalathoz, ezért az olyan információkkal, melyek időbeliségre is utalnak, óvatosan kell bánnunk.Léteznek bizonyos alapszabályok, melyek segítségével megvizsgálhatjuk az Ouija tábla, az automatikus írás és beszéd vagy más módszerek útján beszerzett információk hitelességét. Ezeket a szabályokat már korábbi fejezetekben megtárgyaltuk, de nagyon fontos, hogy az ilyen kísérleteknél is felhasználjuk őket. Sokszor megeshet, hogy az igazi üzenet a tudatalatti által létrehozott tapasztalatban van elrejtve. Ilyenkor a folyamatos kísérletezés révén hámozhatjuk le a felesleges zavaró tényezőket és hozhatjuk felszínre az igazi üzenetet.A közvetett szellemjelenségeknél a személyiség a kísérletező egyén tudatalattiját, illetve annak autonóm idegrendszerét és a sima izomzatát fogja felhasználni. Az Ouija tábla esetén ez a mutató elmozdítását eredményezi majd. A független szellemjelenségnél a megjelenő személyiség elméletileg nagyobb szabadsággal rendelkezik, habár az érzelmi szinteken kialakuló pszichológiai kapcsolatok itt is nagy hatást fejthetnek ki az éppen testet öltő személyiségre. Ez a bizonyos kapcsolat a megfigyelő és a szellem között jöhet létre.Az automatikus íráson keresztül is felvehetjük a kapcsolatot egy szellemmel. Ebben az esetben a személyiség ismét közvetett módon érintkezik világunkkal, ugyanúgy, ahogy az Ouija tábla esetében történt. A tudattalan beszédet mint kapcsolatfelvételi formát ismerem a legjobban. Sajnos az automatikus írás valami oknál fogva nekem nem működik. Arra gyanakszom, hogy az akadályt az énem állította fel, hisz foglalkozásomat tekintve,író vagyok. Vagyis az énem megtartja magának saját kis játékszerét. Seth nevében beszélni egyáltalán nem zavar, de ha írásaimat diktálás útján jegyeztem volna le, akkor énem itt is felállíthatott volna a közlés útjába egy mesterséges akadályt.Az ilyen jellegű kapcsolatfelvételek ugyanannyi kérdést vetnek fel, mint amennyit meg is válaszolnak. Amíg nem végzünk további vizsgálatokat ezeken a területeken, az üzenetek eredete nem mutatható ki egyértelműen. Az egyes üzenetek nem tudatosak. A legtisztább információkról sem állíthatjuk azt, a tudatalatti teremtményei, hacsak nem terjesztjük ki a tudatalatti fogalmát, hogy olyan területeket is magába foglaljon, melyeket jelen elméleteink nem biztosítanak számára. Itt a szó szoros értelmében legmegbízhatóbb adatokról beszélek és nem azokról, melyeket nagy valószínűséggel tényleg a tudatalattink teremtett. Ezek a jelenségek egyértelműen alátámasztják a személyiség halál utáni létezését, mely létezési szint az élő anyag belső szerveződésében található, és mint független dimenzió a testben is kifejezheti magát.A jelen téma megértésében sokat segíthet, ha több olyan könyvet elolvasunk, melyet az ESP témakörében írtak. Sok olyan szellemjelenséget dokumentáltak, melyeket ebben a könyvben nem részletezhettünk, hisz a jelen könyvvel az volt a célunk, hogy a pszichikus jelenségekről egy átfogó képet festhessünk önök elé. A könyv végén felsorolt ajánlott irodalom között megtalálják mindazokat a főbb munkákat, melyek segítenek a témára vonatkozó ismereteik kitágításában.Kérdezzük meg hozzátartozóinkat, nem éltek-e át ehhez hasonló eseményeket. Saját környezetemben nagyon sok olyan emberrel találkoztam, akikről utóbb kiderült, már átestek ilyen tapasztalatokon. Éppen ezért, szerintem nem állíthatjuk, hogy minden szellemjelenség csak a túlzott képzelőerő terméke vagy a tudatalatti kivetülése.Ha egyszer végre elfogadjuk, hogy a személyiség egy része, vagy teljes egésze túléli a fizikai test halálát - amiben én teljes szívemből hiszek -, akkor a benne való hit csak annyira számít majd modernnek, mint az űrhajókba és a rakétákba vetett hitünk. Évszázadokon keresztül nevetségesnek tartották azt az elképzelést, miszerint valaha egyszer ember lép a Holdra. Manapság ez a látszólag értéktelen gondolat valósággá lett, mely egész életünkre, gazdaságunkra, oktatásunkra és politikánkra rányomta bélyegét.Modern ismereteink a kutatás teljesen új területeit nyitják meg előttünk. Ma már nem rejtegethetünk el bizonyos emberi tapasztalatokat a babona fekete leple mögé, csak azért, hogy úgy tegyünk, mintha nem léteznének. Bele kell merülnünk a létezés minden területének valós feltárásába, és teljesen nyitott elmével megvizsgálnunk a régi és új elméletek, elképzelések és okfejtések igazságát.A könyvben felsorolt kísérleteken keresztül önök is feltárhatják a belső valóság szerkezetét. Azok, akik önök közül nyitott elmével közelednek az új dolgok felé, de nem csaphatók be egykönnyen, igen érdekesnek fogják találni a szeánszok nyújtotta ismeretszerzési módszert. Ismétlés céljából azt javasolom, olvassák el újra a harmadik fejezetet. Ennek a módszernek az egyszerűbb változata az, ha barátaikkal leülnek egy csendes szobába. A megvilágítás ne legyen se túl erős, se túl halvány. Ha kedvük tartja, félig lesötétíthetik a helyiséget, bár én azt javasolom, a környezet mindig a tárgyilagos megfigyelés lehetőségeit szolgálja. Természetesen a nagy fényerő megakadályozhatja a befelé irányultság felvételének lehetőségét, ami halvány fényerőnél már nem okoz gondot. Ha valaki mégis szükségét érzi a sötétségnek, akkor erre csak neki van szüksége és nem a „szellemnek". A kísérletek alatt legyünk nyugodtak, befogadók és csendesek. Ha barátaink is részt vesznek a kísérletben, üljünk le kört alkotva, és ha szükségét érezzük, megfoghatjuk egymás kezét. Jelenleg nagyon keveset tudunk a kezdeti feltételekről, illetve arról, hogy az ilyenfajta érintkezés valóban növeli-e a kapcsolatfelvétel lehetőségét.Saját kísérleteink nem támasztották alá ezt a feltételezést. Miután leültünk, egyszerűen csak várjunk. Halkan feltehetjük a következő kérdést:- Van itt valaki?A kísérletet végző társaság kialakításának egyedüli kritériuma, hogy minden egyes tag rendelkezzen józan ítélőképességgel. A fegyelem nagyon fontos, hisz a túlzott képzelőerő csökkenti a tapasztalatok valóságtartalmát, viszont fokozza a gyanakvást, ami már egyébként is körbebástyázta a szeánszok termeit. Másrészről viszont jó, ha rendelkezünk spontaneitással, illetve egy kis irányítható engedékenységgel. A Pszichológiai Idő állapotának elérését célzó kísérleteinknél megtapasztalhatjuk a figyelem olyan fokú változását, melyre itt is szükségünk lesz.Nagyon fontos, hogy valaki mindig készítsen jegyzeteket az olyan szeánszok alkalmával, melyet kísérletezés céljából hoztunk össze. Ha valaki a csoportban rendelkezik magnetofonnal, akkor minden egyes ülést rögzítsen. A kísérletekben részt vevő egyéneket alaposan ellenőrizzük le. Csak olyanokat engedjünk csatlakozni a csoporthoz, akik tökéletesen megbízhatók, szavahihetőek, nyitott gondolkodásúak és kiegyensúlyozottak. Vagyis olyan személyek legyenek, akik társaságában jól érezzük magunkat. Önök is észre fogják majd venni, bizonyos személyekkel sikeresebb kísérletek végezhetők el, mint másokkal. Saját tapasztalataink egyértelműen azt igazolták, hogy a részt vevő emberek nagymértékben befolyásolják az egyes szeánszok kimenetelét.Én személy szerint tökéletesen meg vagyok győződve róla, hogy emberi személyiségünk tovább él az általunk halálnak nevezett állapot után. Habár jelenleg semmilyen tudományos eredmény nem tudta jelen állításunkat igazolni, de ez nem jelenti azt, hogy a jövőben esetleg ennek igazolására nem kerül majd sor. Fontos megjegyeznünk, a múltban, a halál utáni élet létezésének bizonyítását értelmetlennek tartották. A vallások egyszerűen a hittel oldották meg a kérdést. Remélhetőleg a nem olyan távoli jövőben, az ezeken a területeken végzett kutatások a hétköznapok tudományát fogják képezni. Amikor a fizikatudomány végleg feltárja az anyagi és a nem anyagi világ találkozási pontjának természetét, a biológia pedig ezzel egy időben az élő és az élettelen anyag rejtélyéről rántja le a leplet, akkor az így feltáruló valóság új lehetőségeitől joggal remélhetjük, hogy teljesen felforgatják majd legmerészebb elképzeléseinket is.A következő kivonatok a huszonegyedik Seth-ülés anyagából származnak, melyek részletesen bemutatják belső önvalónk és a világegyetem kapcsolatát, valamint a nem fizikai valóság természetét.A személyiség egy része tökéletesen tudatában van minden egyes lélegzeteteknek is. Ha- sonlóan a személyiség egy része tökéletesen tudatos a tüdőtökbe beáramló levegő minden egyes oxigén- és hidrogénatomjáról. A gondolkodó agy erre nem képes. A számotokra legfontosabb éntudat jelen pillanatban erre sajnos nem képes.A valóságban azonban az éntudat képes lenne erre, de csak akkor tudja megtenni, amikor megismeri azt, ami a valóság szempontjából a legfontosabb. Talán divatos ma úgy képzelni, hogy az emberi éntudat az valójában az agyműködés és egy kicsike kis tudatalatti összekombinálásának a végterméke.Ennek a természetellenes felosztásnak köszönhetően a legtöbb ember úgy gondolja, hogy még önmagát sem ismeri. így gondolkodik magában: „Most éppen lélegzem, de valójában ki az, aki beszívja a levegőt, hisz tudatosan nem vagyok képes meghatározni magamnak, mikor vegyek vagy mikor ne vegyek levegőt." Majd így folytatja elmélkedését. „Most éppen álmodom, de valójában ki az, aki álmodik?" Az emberek kettévágják önmagukat és csodálkoznak, hogy miért nem teljesek. Minden ember következetesen csak azt fogadja el valóságnak, amit a szemével láthat, bőrével tapinthat, orrával szagolhat, vagy a nyelvével ízlelhet, és mivel ezt teszi, a valóságnak csak a felét, vagy még akkora részét sem képes érzékelni. Az igazat megvallva csak egyharmadát érzékeli a valóságnak, hisz a másik kétharmad olyan területeket érint, amelyet nem fogad el...Amikor egy ember nem tudja, ki az, aki a levegőt veszi, vagy az álmokat tapasztalja, az nem annak a következménye, hogy az egyik részünk a fizikai valóságban ténykedik, míg egy másik független részünk a levegőt lélegzi be és álmodik. Ez egyedül csak annak köszönhető, hogy mi magunk rejtjük el azon részünket, aki lélegzik, és aki az álmainkat látja. Amikor a szeparáció tapasztalatát automatikusnak érzékeli valaki, ez annak a következménye, hogy szándékosan kettészakította magát...Már korábban is megemlítettem, hogy a tudatalatti és a tudatos rész gyakran szerepet cserélnek. Ami egyáltalán nem meglepő. Ennek a tapasztalatával már jelen létezéseitek során is megismerkedtetek. Nem olyan tapasztalatról van itt szó, ami életünk során csak egyszer jelentkezik, de mégis valami törvényt követve az emberek teljesen megfeledkeznek erről. Álmodáskor a tudatos részetek válik tudattalanná, míg az eddigi tudatalattitok ölti magára a tudatosság szerepét. Ezt minden ember ösztönösen tudja, és mégis ugyanez az ember makacsul tagadja ennek a jelenségnek a létét.Az álmodó részetek ugyanannak az énnek a része, aki minden más cselekedeteteknél is jelen van. Az a részed, aki az álmot látja, valójában ugyanaz, aki a levegőt is veszi. Nos, lényetek ezen része ugyanannyira valóságos, sőt életetek szempontjából sokkal fontosabb szerepet tölt be, mint az a részetek, aki kártyázik vagy a kockát dobja. Nagyon gyerekes lenne azt képzelni, hogy olyan fontos funkciót, mint a légzés, egy alacsonyabb rendű és teljesen elkülönített személyiségnek engedné át a természet.Ugyanúgy, ahogy a tudatos elme a lélegzetvételt teljesen automatikusnak érzékeli, hasonlóan automatikusnak érzékeli a világegyetem életerejének mintázatokba való rendeződését is. Ezt a folyamatot még annyira sem vagytok képesek tudatosan felfogni, mint a lélegzetvételt, így azt a személyt, aki ezért az aktivitásért felelős, még távolabb helyezitek magatoktól, és idegenebbnek gondoljátok, mint azt, aki a levegőt belélegzi...Az egész csak annak a következménye, hogy teljesen megszemélyesítitek az általatok fizikai valóságnak érzékelt álcamintázatokat. A világtapasztalatot ugyanaz a részetek hozza létre, mint aki a levegőt is belélegzi. Nem tételezed fel, hogy az, aki a levegőt veszi, valójában a tudatosságod része, és ugyanígy azt sem feltételezed, hogy a fizikai valóság álcahullámait létrehozó teremtő is valójában a tudatosságotok egy része.Mivel tudod, hogy a levegőt anélkül lélegzed be, hogy közben tudatos lennél annak működéséről, így hajlamos vagy azt gondolni, magadtól lélegzel. Amikor keresztülmész egy szobán, úgy gondolod, mindezt tudatosan tetted, pedig fogalmad sem volt közben tudatosan arról, hogy izmaidat mozgasd. Még ha mindezt megfigyeled, akkor sem hiszel önmagadnak. S így csendes pillanataidban ezután is meg fogod magadtól kérdezni: „Ki az bennem, aki az álmokat tapasztalja?"Mivel az embereknek nagyon nehéz felfedezniük önvalójuk azon részét, aki az izmait mozgatja vagy a levegőt belélegzi, ezért számomra az sem furcsa, ha nem fedezi fel, valójában ugyanez az önvaló hozza létre a fizikai anyag álcázott valóságát is, ahhoz hasonlóan, mint amikor lélegzetünkkel formát lehelünk egy pohár oldalára.Természetesen, amikor azt állítom, te hozod létre a számodra fizikai valóságnak érzékelt mintázatokat a világegyetemben, ezzel nem azt akarom kifejezni, hogy te vagy a világegyetem teremtője. Valójában csak azt mondom, olyannak teremted meg a valóságodat, mint amilyennek ismered, és ennek hátterében, kedves barátaim, egy hosszabb magyarázat húzódik meg.Én sem tudom mindenre a választ, viszont azt tényként közölhetem veled, az emberiség, még jelen tudása mellett is, fel fogja hamarosan fedezni, hogy mindenki maga teremti meg a saját valóságát. Arra is ráébred majd, hogy a fizikai test sok olyan működést is magában hordoz, amiről még most fogalmatok sincs. |